2022-09-19, 17:37
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avaya
Personligen tror jag att Putin vill införliva de båda utbrytarrebublikerna i syfte av att kunna hävda att moderslandet är under attack och på så vis kunna mobilisera sina styrkor på hemmaplan.

Ja, en del har spekulerat i att syftet med de falska folkomröstningarna är att införliva områdena i Ryssland, så att Ryssland sedan kan säga att moderlandet är under attack. Och sedan sätta in kraftfullare motåtgärder. T.ex kärnvapen eller allmän mobilisering.
Citera
2022-09-19, 17:38
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du menar säkert rysktalande.

Det finns en majoritet i Donbass som vill tillhöra Ukraina efter oberoende undersökningar. Ser man inte det så blundar man för verkligheten och ämnet går inte att diskutera.
https://theconversation.com/most-people-in-separatist-held-areas-of-donbas-prefer-reintegration-with-ukraine-new-survey-124849

Problemet är ju att det är säkert mer hatiskt än någonsin. Man kan tänka sig att en del rent "politiskt" tycker att de borde vara en del av Ukraina, exempelvis för att de vill att Ukraina ska gå västerut. Men samtidigt är de oroliga för russofobi så det är fysiskt säkrast att vara en del av Ryssland.

Sen tror jag hur det går på slagfältet spelar roll också, och rysslands agerande nu när de "sprang iväg" från sitt område i Kharkov tror jag påverkar negativt, dvs färre som vill vara en del av Ryssland. Ryssland ses då inte som en garant för "ordning och reda".

Man borde genomföra en ordentlig omröstning. Det är också en väg ut för Putin, om han låter den vara "fair". Om Ryss-sidan förlorar kan han låta ryska armén lämna, utan att tappa ansiktet.
Citera
2022-09-19, 17:43
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Problemet är ju att det är säkert mer hatiskt än någonsin. Man kan tänka sig att en del rent "politiskt" tycker att de borde vara en del av Ukraina, exempelvis för att de vill att Ukraina ska gå västerut. Men samtidigt är de oroliga för russofobi så det är fysiskt säkrast att vara en del av Ryssland.
Får de ukrainare som blivit tvingade från sina hem i Donbass få återvända så har vi en ukrainsk majoritet med all säkerhet.

Citat:
Sen tror jag hur det går på slagfältet spelar roll också, och rysslands agerande nu när de "sprang iväg" från sitt område i Kharkov tror jag påverkar negativt, dvs färre som vill vara en del av Ryssland. Ryssland ses då inte som en garant för "ordning och reda".
Att vara del av ett slagfält, oavsett vilken sida man befinner sig på är såklart inte att ha "ordning och reda". Men vi återkommer hela tiden till det enda som egentligen spelar någon roll. Ryssland invaderade.

Citat:
Man borde genomföra en ordentlig omröstning. Det är också en väg ut för Putin, om han låter den vara "fair". Om Ryss-sidan förlorar kan han låta ryska armén lämna, utan att tappa ansiktet.
Putin skulle aldrig tillåta en rättvis folkomröstning. Han är inte den personligheten som erkänner sig besegrad någonsin. Har han ens kommenterat den otroligt lyckade offensiven av Ukraina? nejdå, skygglappar på.
Citera
2022-09-19, 17:43
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Fast många vid högre positioner i Ryssland kommer nog då att undra: vad f-n krigade vi om egentligen?

Snacket om "nazism" och "folkmord" biter inte på dem. De vet ju att det bara är rysk propaganda och desinformation. De är ju inte lika dumma som en typisk landsortsryss. De kommer nog kräva att Putin förklarar sig. På riktigt.
Citera
2022-09-19, 17:51
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Får de ukrainare som blivit tvingade från sina hem i Donbass få återvända så har vi en ukrainsk majoritet med all säkerhet.

Att vara del av ett slagfält, oavsett vilken sida man befinner sig på är såklart inte att ha "ordning och reda". Men vi återkommer hela tiden till det enda som egentligen spelar någon roll. Ryssland invaderade.

Putin skulle aldrig tillåta en rättvis folkomröstning. Han är inte den personligheten som erkänner sig besegrad någonsin. Har han ens kommenterat den otroligt lyckade offensiven av Ukraina? nejdå, skygglappar på.

Där måste finnas någon praxis i såna här situationer om hur man arrangerar folkomröstningar. Den borde man kunna följa. Det jag menar är att Putin kanske välkomnar att de där ukrainarna röstar - om han vill ha en väg ut där han inte tappar ansiktet, dvs hans militärer säger till honom "vi kan inte vinna" och han vill inte köra kärnvapenspåret.
Citera
2022-09-19, 17:54
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast många vid högre positioner i Ryssland kommer nog då att undra: vad f-n krigade vi om egentligen?

Snacket om "nazism" och "folkmord" biter inte på dem. De vet ju att det bara är rysk propaganda och desinformation. De är ju inte lika dumma som en typisk landsortsryss. De kommer nog kräva att Putin förklarar sig. På riktigt.

Jo, men lättare att bortförklara detta (edit: en förlorad folkomröstning) , än en ren militär förlust. Tänk om de blir utslängda, och fortsätter leva i tron att majoriteten i Donbass vill ha dem där. Putin kommer att ses som den som svek miljoner ryssar för att han inte förklarade fullt krig.
Senast redigerad av psychicsailor 2022-09-19 kl. 18:15.
Citera
2022-09-19, 18:04
Medlem
Ryssland kontrollerar inte längre hela Luhansk oblast så det är frågan om de kan hävda att ens en fejkad omröstning är legal. Anledningen till att man ber om den här ”omröstningen” nu är sannolikt att det brinner i knutarna då Ukraina befriar allt mer av regionen.
Citera
2022-09-19, 18:05
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Där måste finnas någon praxis i såna här situationer om hur man arrangerar folkomröstningar. Den borde man kunna följa. Det jag menar är att Putin kanske välkomnar att de där ukrainarna röstar - om han vill ha en väg ut där han inte tappar ansiktet, dvs hans militärer säger till honom "vi kan inte vinna" och han vill inte köra kärnvapenspåret.
Hur då praxis?

Om Ryssland inte ens tillåter västerländska journalister i sina ockuperade områden, hur ska de då tillåta att valobservatörer kommer dit och bevittnar en rättvis omröstning?

Putin är i en återvändsgränd. Han kommer som jag skrev innan inte kunna erkänna Ryssland besegrat. Han kommer att mala på tills någon tröttnar på honom eller att han dör "naturligt".
Citera
2022-09-19, 18:13
Medlem
Christopher.s avatar
Ni kan lungt utgå från att censuren och vinklingen är lika hög i Ryssland som motsvarande sida i Väst.

Man ska se detta som följande saker:

1. Ryssland avser att eskalera kriget.
2. Ryssland avser att annektera Ukrainskt territorium.
3. Ryssland kommer efter en annektering möjligen förklara krig mot Ukraina vilket ställer mer ryska resurser till förfogande, främst manskap men också risken för nukleära ingripanden ökar.
Citera
2022-09-19, 18:14
Medlem
psychicsailors avatar
Jag gissar som du. Men folkomröstningar är en intressant möjlighet ut för honom. Givetvis skulle de i så fall genomföras med internationella observatörer.
Citera
2022-09-19, 18:21
Medlem
Citat:

Jag tror inte att det finns praxis hur man genomför folkomröstningar under pågående krig där frontlinjen går i/nära området som folkomröstningen ska genomföras i. Därtill där en stor del av befolkningen har flytt pga kriget.
Citera
2022-09-19, 18:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är väl som tidigare inte så att Luhansk vill. Utan det är inflyttade ryssar som satts vid makten som vill. Ser man ju på alla dessa områden att de som styr är från Ryssland och inkörda dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in