2022-09-18, 18:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Vi som var med redan på 90-talet, IT-bubblan o 2008 års gupp i ekonomin vet att agera i tid. Alla tecken finns nu o de fanns då.
Fritt fall blir det först efter att DI o Bloomberg förkunnar att nu är det kört o festen är över.

Låt oss återkomma i vår o utvärdera situationen.
Och då syftar du på mig som köpte min första bostad 1984. För jag har varit med. Och haft 13.75% ränta på villalån.

Tyvärr är "tecken" som du nämner väldigt tunt. Har du inget mer substantiellt.
Citera
2022-09-18, 18:03
Medlem
ageblasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Låtsas trollet missförstå eller hur lyckas du fara över hela kartan? Eller har du inte svenska som modersmål eller lider du av ett lättare intellektuellt handikapp?
Du bör ta tillfället i akt och förklara vad du menar med "öka priset på pengar", för det är väldigt oklart.
Citera
2022-09-18, 18:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Låtsas trollet missförstå eller hur lyckas du fara över hela kartan? Eller har du inte svenska som modersmål eller lider du av ett lättare intellektuellt handikapp?

Okej, du vet inte och kommer därför bara med svepande formuleringar. Adjö!
Citera
2022-09-18, 18:06
Medlem
Källan till vårt välstånd är billig och stabil energi. I samma takt som vi gör oss av med detta, i samma takt kommer välståndet urholkas. Jag ser inte att klimatsekterismen kommer att brytas i närtid. Vi har nog att se fram emot ytterligare några år då vi lägger ner stabila energislag och satsar på förnybara energislag. Jag är inte ens säker på att detta kommer att ändras någonsin.
Energifattigdomen leder alltså automatiskt till sänkt levnadsstandard. Vi får se en krympande medelklass och en växande underklass.
Utan att vara speciellt historiskt bevandrad tror jag mig gissa sådana skeenden historiskt visat sig leda till i bästa fall oroliga och i sämsta fall våldsamma tider.

Vi har sannerligen (okontrollerad invandring, nollräntor, bidragsekonomi, klimatsekterism, covidlockdowns, sanktioner mot Ryssland) bäddat för en ”perfekt storm”.

Förmodligen kommer vi att få en mjuk övergång till ett totalitärt samhälle. I någon mening så är vi nog redan där (covidlockdowns, vaccinpass/tvång). Men i takt med att oroligheter ökar kommer nog totalitära tendenser bli ännu synligare.

Eller så har jag fel och allt blir toppenbra.
Citera
2022-09-18, 18:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ageblaster
Du bör ta tillfället i akt och förklara vad du menar med "öka priset på pengar", för det är väldigt oklart.
Gissa vad ränta handlar om?
Citera
2022-09-18, 18:13
Medlem
ageblasters avatar
Citat:
Gissa vad ränta handlar om?
Du uttrycker dig som att det vore en självklarhet och att alla borde förstå men tycks ovillig att förklara. Jag är genuint intresserad av vad du menar.
Citera
2022-09-18, 18:15
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Och då syftar du på mig som köpte min första bostad 1984. För jag har varit med. Och haft 13.75% ränta på villalån.

Tyvärr är "tecken" som du nämner väldigt tunt. Har du inget mer substantiellt.

Jag skulle säga att mycket nu tyder på en konjunktur svängning av större magnitud.
Vi får vänta o se om festen fortsätter eller det blir en hård tillnyktring.

En kraftig lågkonjunktur drabbar värst de som blir arbetslösa og är hårt belånade med höga fasta kostnader.

9 procent i inflation o lånetäntor på några procent är inte hållbart i längden.
Citera
2022-09-18, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Dom vet detta. Det är inte dom som behöver utbildning.

RB beställer sedlar när någon bank efterfrågar det. Det har inget med ränta att göra.

Du har missförstått mycket.

Det är nog du som har missförstått. Riksbanken trycker inte sedlar för att öka penningmängden som man gjorde förr nu ger man ut obligationer istället.

"Penningmängd är den totala mängd pengar som finns inom en given ekonomi. Enligt Sveriges riksbank är penningmängden ett mått på de likvida medel som cirkulerar i ekonomin och brukar definieras som innehavarsektorns innehav av emittentsektorns skuldinstrument. Penningmängden styr prisnivån i samhället och en ökning av penningmängden leder till en ökning av den allmänna prisnivån i samhället (inflation), om alla andra faktorer hålls konstanta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Penningm%C3%A4ngd
Citera
2022-09-18, 19:06
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ageblaster
Du uttrycker dig som att det vore en självklarhet och att alla borde förstå men tycks ovillig att förklara. Jag är genuint intresserad av vad du menar.

Amorteringen är återbetalning av skuld.

Priset på lån är ränta, vad skulle annars priset bestå av?
Citera
2022-09-18, 20:37
Medlem
ageblasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Amorteringen är återbetalning av skuld.

Priset på lån är ränta, vad skulle annars priset bestå av?
Säkert ingenting annat, jag efterfrågade endast en förklaring av honom. Det var galant av dig att förklara åt honom.

Det hade också gått att förstå honom som att han efterfrågade deflation.
Citera
2022-09-18, 20:54
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Det är nog du som har missförstått. Riksbanken trycker inte sedlar för att öka penningmängden som man gjorde förr nu ger man ut obligationer istället.

"Penningmängd är den totala mängd pengar som finns inom en given ekonomi. Enligt Sveriges riksbank är penningmängden ett mått på de likvida medel som cirkulerar i ekonomin och brukar definieras som innehavarsektorns innehav av emittentsektorns skuldinstrument. Penningmängden styr prisnivån i samhället och en ökning av penningmängden leder till en ökning av den allmänna prisnivån i samhället (inflation), om alla andra faktorer hålls konstanta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Penningm%C3%A4ngd

Rix KÖPER obligationer för att öka penningmängden. Riksgälden ställer ut dom, dvs det skapas pengar ur tomma intet.

https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/penningpolitiska-instrument/
Citera
2022-09-18, 21:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennisa
Källan till vårt välstånd är billig och stabil energi. I samma takt som vi gör oss av med detta, i samma takt kommer välståndet urholkas.
Majaha så i din värld så är skälet till att Nordkorea haft 0% tillväxt på 60 år att dom haft dyr energi. Och att Sydkorea samma period haft en tillväxt på 2600% att dom haft billig.

Citat:
Ursprungligen postat av Lennisa
Eller så har jag fel
Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här