Citat:
Ursprungligen postat av
Barents
En global indexfond brukar sättas i USD, som har stigit enormt mot SEK, och när den ganska snart börjar rasa som den alltid gjort historiskt efter enorma uppgångar så kommer du att uppfylla TS med kanske -25% till. Eller lämna nu, direkt.
Har som tur är inte allt indexfonder sen har jag enligt mig inte kommit upp i någon större summa i indexfonder för att en 25 procentig nedgång ska vara allt för jobbig skulle tappa ca 100k då det tar mig 5 månader o putta in från lönen är i uppbyggnadsfasen när det kommer till bygga upp min aktieportfölj o kör en strategi som ej är efter högst avkastning utan en som passar mig och får mig o sova gott vilket innebär i korta drag följande.
Cash (buffert för 2 år.
Aktiefonder (ingen begränsing)
Bostad (betald utan lån)
Guld/silver (ej så mycket så att jag går runt o oroar mig om någon rånade mig på det.
Just nu har jag fyllt cash/bostad/guld delarna så nu puttar jag in allt i aktiefonder o orkar ej hålla på marknadstimea använder tillräckligt med energi på arbetet för o ha energi o kolla börsdata etc så kör den enkla metoden o putta im varje månad oavsett vad tidningarna skriver så får man se hur det går över tid