2022-09-16, 21:16
Medlem
Femliters avatar
Är förvånad över att några i tråden är back i år på börsen då detta ändå är flashback.
Citera
2022-09-16, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
En global indexfond brukar sättas i USD, som har stigit enormt mot SEK, och när den ganska snart börjar rasa som den alltid gjort historiskt efter enorma uppgångar så kommer du att uppfylla TS med kanske -25% till. Eller lämna nu, direkt.

Har som tur är inte allt indexfonder sen har jag enligt mig inte kommit upp i någon större summa i indexfonder för att en 25 procentig nedgång ska vara allt för jobbig skulle tappa ca 100k då det tar mig 5 månader o putta in från lönen är i uppbyggnadsfasen när det kommer till bygga upp min aktieportfölj o kör en strategi som ej är efter högst avkastning utan en som passar mig och får mig o sova gott vilket innebär i korta drag följande.

Cash (buffert för 2 år.
Aktiefonder (ingen begränsing)
Bostad (betald utan lån)
Guld/silver (ej så mycket så att jag går runt o oroar mig om någon rånade mig på det.

Just nu har jag fyllt cash/bostad/guld delarna så nu puttar jag in allt i aktiefonder o orkar ej hålla på marknadstimea använder tillräckligt med energi på arbetet för o ha energi o kolla börsdata etc så kör den enkla metoden o putta im varje månad oavsett vad tidningarna skriver så får man se hur det går över tid
Citera
2022-09-16, 21:50
Medlem
TomThumbs avatar
Minus ungefär 140k för i år på mina värdepapper.

Förväntar mig mer nedgång och handlar på när tillfällen dyker upp. Är 60% likvid sedan förra hösten.

Vad marknadspriset är på mitt hus struntar jag i då inte ser det som en investering. Bo behöver jag göra och säljer jag huset så köper jag också på samma marknad. Det man bör se över är sin belåning då 60% belåning snabbt blir 70-80% (och vid extrema fall över 100%) vid fallande bostadspriser.
Citera
2022-09-16, 21:55
Medlem
Tjoflos avatar
Inflationen har minskat mina lån med 250 000, rätt fett ändå. Var snabb med att tömma mina konton så jag hann bara förlora 10k. Husen i mitt område var aldrig övervärderade och det jag bor i är fortfarande värt 5 miljoner, en miljon mer än vad jag byggde det för för tre år sedan.

Men eftersom hela den här krisen är planerad och massa mer skit är på väg så är jag inte glad över situationen.
Citera
2022-09-16, 22:00
Medlem
~160k i det röda på börsen i år ser det ut som. Värdeminskning på bostadsrätten vet jag inte, men jag har åtminstone inga bolån. Blir nog fortsatt rött ett tag framöver men jag fortsätter att köpa på mig. Tråkigt med den extremt svaga kronan dock när man vill köpa dollaraktier.
Citera
2022-09-16, 22:05
Medlem
flugornass avatar
Inte bolån, men jag lånade ut 4000 kronor till min granne och det är jag blåst på.
Han/dom hävdar att dom i sin tur blev blåsta när dom sålde bilen, en Jaguar för 35000 tusen.
Så ja blåst är jag och mitt värde som med människa har sjunkit till lägsta nivå.
Citera
2022-09-16, 22:06
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
Inflationen har minskat mina lån med 250 000, rätt fett ändå. Var snabb med att tömma mina konton så jag hann bara förlora 10k. Husen i mitt område var aldrig övervärderade och det jag bor i är fortfarande värt 5 miljoner, en miljon mer än vad jag byggde det för för tre år sedan.

Men eftersom hela den här krisen är planerad och massa mer skit är på väg så är jag inte glad över situationen.

vi som vet har ju haft tid i att göra rätt och kan må bra i kris ändå faktiskt ju jag håller i med dig mycket och samma i min lägenhet ökat i värde pga bra lägenhet
Citera
2022-09-16, 22:08
Medlem
Biggedys avatar
Kom ihåg att detta är en tråd om förluster och inte om ni är + - 0 eller i vinst. Det kan ni ta i andra trådar.

Läs gärna första meningen i trådstarten.

Citera
2022-09-16, 22:36
Medlem
Rysslandsfonderna jag köpte två dagar innan invasionen är väl suraste förlusten.
Citera
2022-09-16, 23:03
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
Rysslandsfonderna jag köpte två dagar innan invasionen är väl suraste förlusten.

Förlåt, men nu fick du mig fan att skratta, tack för det!

Jag hade rysslandsfonder jag med men hade turen nog att sälja av vid årsskiftet. Och jag säger tur då jag helt enkelt ville ha pengarna till aktier istället.

Jag önskar att jag kunde säga att jag var smart nog att se kriget komma, men det var jag verkligen inte.
Citera
2022-09-18, 11:14
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Kom ihåg att detta är en tråd om förluster och inte om ni är + - 0 eller i vinst. Det kan ni ta i andra trådar.

Läs gärna första meningen i trådstarten.

Värdeminskning eller förlust??
Citera
2022-09-18, 11:17
Medlem
minus 25% av 800k - MEN DET ÄR INTE ISK - SÅ JAG KAN DRA FÖRLUSTERNA
NÄR O OM JAG KÄNNER FÖR DET

Rätt nyköpta pricer ligger på plus o ferronordic på obetydligt minus

Evo gaming minus

Fort In Med Pengarna - verkar ha blivit Fort-Ut-Med-Pengarna o är katastrofminus
största posten i paketet o dessutom största procentuella förlusten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in