2022-09-18, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ja, det är denna underordning som Ryssland genomgår nu
Så är det ju, Ryssland har fått väja och ändra kurs från att vilja utrota Ukraina som statsbildning till att nu enligt den politiskt allt svagare Putin försöka försvara det man ockuperar sedan 2014 i östra Ukraina. "Det var vårt mål från början"säger psykopaten Putin i ett försök att framstå som en stark ledare. Men ingen går på hans dravel allra minst Indien och Kina misstänker jag. Dessa länder måste ju även tänka på sina så viktiga handelsförbindelser med väst. Och utan tvivel ser man åtminstone en framtida förlorare i Putin. Det är främst energin man bygger relationen på.

Från Peter den store (203 cm lång) till Putin den svage och lille, Ryssland är fascinerande minst sagt.
Citera
2022-09-18, 10:47
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spallow
Hade du läst det jag linkade hade du inte behövt fråga.

"Manufacturer Siemens' Canada facility in Montreal is the only one that can repair the turbine that is used in the Nord Stream 1 pipeline, which carries gas to Germany."

Ok, "my bad".
Men en gasledning fungerar utan ett par turbiner. Hur många skickades? Det låter helt otroligt om ett par stycken skulle haverera samtidigt.
Det är oerhört stabila konstruktioner som körs väl inom gränser för utmattning etc.
Fel kan alltid hända men flera på en gång?
Citera
2022-09-18, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Rysstroll och Putler gör kanske klokt i att lyssna på Biden när han markerar mot Ryssland.

https://www.cbsnews.com/video/bidens-warning-to-vladimir-putin-over-ukraine/

Det är kanske kul för de dystopiska alkisarna i Kreml att leka stormakt men när de möter verkligheten kan det snart gå illa.

Klar indikation att USA står fullt beredda ifall Ryssland gör något som man ej tolererar.
Citera
2022-09-18, 10:50
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Rysk gas-/oljeförsäljning till Europa är landets största inkomstkälla. Vad tycker du skall ersätta det ryska inkomstbortfallet?

Varför ska jag tycka något om det? Det är deras problem.
De kommer sannolikt att försöka sälja det till diktaturer istället för Europa (även om en del fortfarande når oss).

Men i framtiden kan vad som helst ända, vi kanske köper av de då igen.
Aldrig i livet att vi ska köpa en molekyl av de idag.
Citera
2022-09-18, 10:51
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Jag tror att en demilitarisering av Ukraina och Ryssland i kombination med att Ryssland betalar återuppbyggnad nog kan tänkas accepteras även av Ukraina.
Men som du skriver så skulle en demilitarisering inte accepteras av Ryssland, så demilitarisering är borta från bordet i nuläget.

Nu förstår jag att du, och andra, med demilitarisering menar att bara delar av, eller hela, Ukraina ska demilitariseras och att Ukraina ska nöja sig med att Ryssland går skadeslös från all förstörelse och död de orsakat. Det tror jag inte går hem i Ukraina, nej.

Jag skrev ju att man med fördel kunde demilitarisera en del av det ryska området runt DPR/LPR, du missade det.
Citera
2022-09-18, 10:52
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag skrev ju att man med fördel kunde demilitarisera en del av det ryska området runt DPR/LPR, du missade det.

Helt riktigt, missade det.
Mea Culpa.
Citera
2022-09-18, 10:54
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
6-mils-konvojen hade många mål. Ett var att se om det fanns krafter inne i Ukraina som ville göra militärkupp. Till en regim som inte ville göra det som händer nu. Om Putin's blue sky scenario inträffat hade där kommit någon ukrainsk liten diktator, som hade vägrat gå med i NATO och skurit ner militären, och så hade Putin kallat det för demilitarisering, och han hade uppnått sitt max-mål.
Du menar att om inte Rysslands alla krav uppfylls så är puttes drag inte bara rimligt utan självklart och försvarbart.
Jag tycker inte kan kallas förhandling, gör Du?

Uppfattar ditt svar som att vi är överens om det uttalade målet gällande demilitarisering och frågar igen om Du nu även inser vad detta betyder?
Citera
2022-09-18, 10:55
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Klar indikation att USA står fullt beredda ifall Ryssland gör något som man ej tolererar.

De har garanterat koll på var deras större laddningar finns.
Garanterat har de bra koll på i vilken atombombssäker bunker putin befinner sig i.
Samt alla in utgångar från nämnda bunker.

Han kommer att mumifieras för all framtid.
Citera
2022-09-18, 10:59
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
En stolle till som förlorat sig i alternativa fakta suck.
I den fria demokratiska världens media är det lika svårt att hitta en lögn som det är att hitta en sanning i galenpannornas konspirations/mytomanmedia vilket du är ett utmärkt exempel på. USA nojjorna som slukat era sinnen får en att alltid ställa frågor om er psykiska status.

Var alldeles säker på att en normalt utvecklad och frisk människa inte slänger sig runt halsen på massmördaren Putin och slätar av honom pga av ett elakartat Usa-hat. Period!

Den här naiviteten är pinsamt återkommande. Att ifrågasätta trovärdigheten hos MSM är inte det samma som att vara för Ryssland.
Citera
2022-09-18, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Ok, "my bad".
Men en gasledning fungerar utan ett par turbiner. Hur många skickades? Det låter helt otroligt om ett par stycken skulle haverera samtidigt.
Det är oerhört stabila konstruktioner som körs väl inom gränser för utmattning etc.
Fel kan alltid hända men flera på en gång?

Som jag förstår det igen så är det Canada som vägrar skicka dom enligt avtal och vill att Tyskland ska lämna över dom på eget bevåg. Ryssland vill att Canada viker sig och lämnar över dom själva för att "bryta sanktioner" till viss del men Justin vägrar.

Sen huruvida dom fungerar på 50 procent, så kanske det är men Putin skiter väl i det när västvärlden har sanktionerat dom i 10 år. Jag tror resonemanget går, lämna över dom ensligt avtal eller frys vilket passar bra för amerikanarna då dom vill sälja sin gas till oss svindyrt istället. Zelensky vill inte heller att europa ska ha gas verkar det som heller, och det är han vi stöttar. Ett land som ligger eller har legat tills nu? Har inte kollat, över Ryssland som ett av världens mest korrupta länder.
Citera
2022-09-18, 11:00
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Så är det ju, Ryssland har fått väja och ändra kurs från att vilja utrota Ukraina som statsbildning till att nu enligt den politiskt allt svagare Putin försöka försvara det man ockuperar sedan 2014 i östra Ukraina. "Det var vårt mål från början"säger psykopaten Putin i ett försök att framstå som en stark ledare. Men ingen går på hans dravel allra minst Indien och Kina misstänker jag. Dessa länder måste ju även tänka på sina så viktiga handelsförbindelser med väst. Och utan tvivel ser man åtminstone en framtida förlorare i Putin. Det är främst energin man bygger relationen på.

Från Peter den store (203 cm lång) till Putin den svage och lille, Ryssland är fascinerande minst sagt.
Vladimir Putin den lille (168 cm kort)
Citera
2022-09-18, 11:01
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Men vi diskuterar ju Putins motiv till specialoperationen och då har väl det du kallar för en papperstiger väldigt lite med att göra med Putins invasion även om han själv säger det.

Givetvis kan man inte lita på vad Putin säger vara orsak. Du har tidigt pratat om att vara naiv men om du tror att Putin inte kan ljuga så är du mer än lovligt korkad.

Eller varför ska man ta en lögnare som Putin på ordet? Det är uppenbart att han invaderade Ukraina för att:

1. Konsolidera sin egen makt då ett västorienterat Ukraina är ett hot mot hans diktatur.
2. Han vill bli erkänd som en rysk krigartsar, en stor ledare med epitetet "den store".

Att det finns nazister i Ukraina eller att han å Rysslands vägnar bävar för Rysslands existens är så absurt och tramsigt att det inte går att ta på allvar.

Din läsförståelse lämnar en hel del över att önska. Jag har aldrig påstått att Putin går att lita på men om man inte hör vad han säger så blir argumenten för eller mot bara tramsiga - som dina inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in