2022-09-17, 21:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Eftersom jag har noll koll på Sjöberg och hans mission, så undrar jag spontant - Hur brukar det sluta för dom som avslöjas?

Leder något av dom till åtal? Skilsmässa? Kicken från jobbet? ... Någon som vet?

Det brukar sägas att "det går åt helvete med frugan". Dessutom försvinner de av Dumpen ertappade gäddorna med en hisnande hastighet från de hemsidor som skyltar med dem som anställda ... Ett fåtal har blivit tagna av polis. Bland annat på grund av olagligt material på datorn.

Några efterfrågar säkert en återkommande spalt, typ "Gäddkollen", där individerna följs upp med formkurva och allt. Men är vi inte då inne på mycket mörka stigar? Något i stil med Gestapo.

Vi får helt enkelt hoppas att gädd-uslingarna vänder sig till rätt instans och får lämplig hjälp.

Det finns mycket tragik i det här, på många fronter.

I slutändan gör ändå Dumpen ett starkt och viktigt arbete.
Citera
2022-09-17, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyv1980
Vad är det för trams du kommer med?
En 12-åring är inget annat än ett litet barn i en något större kropp än en 5-åring.
De är lika beroende och underlägsna vuxna.
Det är inte svårt för den som vill utsätta barn i 12-års åldern.
Finns inget som tyder på att de gäddor som är intresserade av tonåringar skulle börja förgripa sig på sina egna barn när de är i tidig tonår.

De som är intresserade av småbarn däremot kan tänkas även förgripa sig på egna barn eftersom småbarn inte ifrågasätter vad en förälder gör eftersom de ännu inte har begrepp om vad som är normalt .
Innan skolålder har barn tämligen dålig koll hur och vad andra föräldrar gör .
Att söka unga tonåringar innebär inte att människor våldtar sina egna tonårsbarn , förutom att en spärr finns så lär tonåringar protestera om förälder gör något sexuellt med dem
Citera
2022-09-17, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lysturken
Det faktum att du inte blint hakar på lynchmobben och önskar livet ur gäddorna i sociala medier klassar dig inte som "för kunnig". Det klassar heller inte människorna i mobben som "för dumma". Du kanske reflekterar mer innan du reagerar medan dessa individer reagerar mer känslomässigt. Och nånstans är en stark spontan reaktion det mest giltiga beviset på hur man ska värdera händelser och handlingar. Som akademiker inser man tillslut, när insikterna mognat, hur lite man verkligen förstår. Jag tänker ibland att det enda jag verkligen kan vara säker på är sanning för mig, är det jag reagerar känslomässigt på. Jag vet att jag älskade den människan jag sörjde när hen försvann ur mitt liv. Det var sant i mitt liv.

Och när subjektiva sanningar förenas och blir intersubjektivt samstämmiga har vi ett ypperligt bevis på hur något bör betraktas. Folkmord är avskyvärt och intentioner att närma sig barn sexuellt likaså. Så lynchmobben behöver inte vara fel ute och den bör heller inte likställas med en blind massa som följer sin Hitler utan att reflektera över varför, även om det finns överlappande sociala mekanismer mellan dessa fenomen. Man kan tycka att skillnaden är hårfin men får då bedöma bakgrunden till ett uppbåd. Är det rimligt att hata judar enbart utifrån deras grupptillhörighet? Eller är det rimligare att jag önskar någon illa, som manipulerar barn för att komma innanför byxorna på dem? Återigen är bedömningen subjektiv tills den stämmer överens med andras, och även här kan ställningstagandet med fördel göras med ett känsloargument.

Och ja, det finns professionella som ska hjälpa både förövare och offer. Och ja, det finns förövare som själva varit offer. Och det finns till och med professionella vars uppgift är att lokalisera både förövare och offer. Nästa ställningstagande man får göra då är på frågan om man anser att samhällets förebyggande insatser är tillräckliga. Du svarar inte direkt på om du anser det, men du uttrycker ett förtroende för samhällets metoder. Jag kan också ha ett förtroende för den [intersubjektivt samstämmiga och känslomässigt motiverade!] moral samhället bygger på men jag anser inte att samhällets förebyggande insatser är tillräckliga eller att samhällets straff för dessa intentioner motsvarar det lidande barnet kan hamna i.

Därmed är jag pro Dumpen, som med sina metoder har uppmärksammat brister i samhällets viktigaste funktioner, av vilka att skydda våra mest värnlösa medborgare kan vara den absolut viktigaste. Historiskt sett har det oftast varit enskilda händelser eller aktörer, genier eller eldsjälar, som legat bakom de största stegen i all utveckling. Vi har sjukvårdslagar som tillkommit efter tragiska händelser, så som Lex Maria och Lex Sarah. Och vi vet att otaligas lidande ligger bakom formuleringen av mänskliga rättigheter vi idag tar för givna. Förhoppningsvis kan Dumpens arbete påskynda förändringar i liknande önskvärd riktning.

Därmed är jag för Dumpen, för att många barn inte får det skydd vi enligt barnkonventionen kommit överens om att barnet har rätt till. Gäddornas sociala straff är också godtagbart. Trots hemska intentioner har de friheten kvar och har inte bedömts som skyldiga enligt lag, allt enligt artikel 11 i den allmänna förklaringen om mänskliga rättigheter. Men att de hamnar i läget att behöva omvärdera hela sin existens är inte mer än rätt. Skammen är en mild bestraffning de ska vara tacksamma för.
Otroligt bra och reflekterande svar, tack! Det är lite den typen av tankeverksamhet som jag saknar hos Dumpen. Sedan är det våldet jag är emot, våld och straff ska inte utdelas av en mobb utan det är därför vi har åklagare, polis och socialtjänst. Samt barnpsyk. Sedan håller jag fullständigt med om att insatserna från samhället är otillräckliga! Men det får man lösa genom lobbyverksamhet och politiska påtryckningar. Inte genom att kasta bajs på folks hus eller hota arbetsgivare.
Citat:
Ursprungligen postat av Pugh
Kan någon som älskar sina barn och inte själv är pedofil vara emot dumpen? Tror inte det. Ni alla som tjatar om rättssäkerhet hit och dit. Ni vet också om att alla på dumpen är äckliga barnkullare, men ni känner empati med dem och deras familjer för ni är lika dana själva. Fy fan.
Jag har både tonårsbarn som jag älskar och ogillar Dumpens metoder. Dels för att de just utmålas som "barnknullare" när de i själva verket är groomers och/eller sexköpare. Det är detta som blir så fel när amatörer ska leka polis. Pedofili är en sjukdom och det är långt ifrån alla pedofiler som "knullar". De flesta är medvetna om sin sjuka sexualitet och skäms över den. De kanske laddar ner porr och sitter hemma och chattar och onanerar, sedan händer inget mer.

Jag gillar inte att folk blir dömda på förhand av pöbel. Det är helt enkelt fel.
Citera
2022-09-17, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeachBob
Adressen han bor på passar bra till den idioten han är.
Får mig att tro att det är Beckombergavägen eftersom det är Bromma.
Citera
2022-09-17, 22:42
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Otroligt bra och reflekterande svar, tack! Det är lite den typen av tankeverksamhet som jag saknar hos Dumpen. Sedan är det våldet jag är emot, våld och straff ska inte utdelas av en mobb utan det är därför vi har åklagare, polis och socialtjänst. Samt barnpsyk. Sedan håller jag fullständigt med om att insatserna från samhället är otillräckliga! Men det får man lösa genom lobbyverksamhet och politiska påtryckningar. Inte genom att kasta bajs på folks hus eller hota arbetsgivare.

Jag har både tonårsbarn som jag älskar och ogillar Dumpens metoder. Dels för att de just utmålas som "barnknullare" när de i själva verket är groomers och/eller sexköpare. Det är detta som blir så fel när amatörer ska leka polis. Pedofili är en sjukdom och det är långt ifrån alla pedofiler som "knullar". De flesta är medvetna om sin sjuka sexualitet och skäms över den. De kanske laddar ner porr och sitter hemma och chattar och onanerar, sedan händer inget mer.

Jag gillar inte att folk blir dömda på förhand av pöbel. Det är helt enkelt fel.

Groomers och sexköpare är bara finare ord för barnknullare.
Det kan även vi mindre kunniga förstå.
Citera
2022-09-17, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Groomers och sexköpare är bara finare ord för barnknullare.
Det kan även vi mindre kunniga förstå.
Nej uppenbarligen inte. Pedofili är inte olagligt ens, det är en sjukdom.

Barnknulleri, gromimg och våldtäkt är olagligt. Dumpems gäddor är inte synonymt med barnknullare. Men de betraktas som det och döms av pöbeln. Släkt och vänner råkar illa ut osv. Kan man inte skilja på lagligt och olagligt så ska man inte åka runt och leka polis. Är det svårt att förstå?
Citera
2022-09-17, 23:38
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Citat:
Nej uppenbarligen inte. Pedofili är inte olagligt ens, det är en sjukdom.

Barnknulleri, gromimg och våldtäkt är olagligt. Dumpems gäddor är inte synonymt med barnknullare. Men de betraktas som det och döms av pöbeln. Släkt och vänner råkar illa ut osv. Kan man inte skilja på lagligt och olagligt så ska man inte åka runt och leka polis. Är det svårt att förstå?
Du har rätt i att det inte är olagligt att vara pedofil. Det som är olagligt och vidrigt är att leva ut eller att försöka leva ut det. Alla Dumpens gäddor har aktivt försökt att leva ut sina lustar - att vissa kanske aldrig har lyckats är ingen ursäkt.
Citera
2022-09-17, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Kent igen alltså. Han verkar ännu mer sämre och förvirrad den här gången, vilket därmed alltså inte vill säga lite.

Sara babblar om psykolog - vad nu en psykolog skulle kunna bidra med i det här fallet - samtidigt som hon och Dumpen är allt annat än behjälplig honom när de spelar med i hans tokerier och förmodligen bara fördjupar det.

Hade för mig att Dumpen sagt att de inte fiskar utvecklingsstörda?

Ja, men enligt ett av deras poddavsnitt (om jag har 100% rätt) så valde de ändå att fiska upp honom eftersom han åtminstone bor själv och har bil (och körkort)
Citera
2022-09-18, 00:16
Medlem
Lysturkens avatar
Det har blivit dags för...

*trumvirvel*

Dagens återblick!

Han kallar sig kung och viking, men det rimmar väldigt illa med att utan skrupler försöka ta chansen att plocka oskulden på en 13-åring. Mina damer och herrar:

Kung med orakad pung!

https://dumpen.se/2022/01/18/kung-med-orakad-pung-napp-igen/

Våldtäktskungen är alltjämt bosatt i Göteborgstrakten där konfrontationen skedde utanför hans hus, tror jag. Spåren efter honom på nätet är dock knapphändiga och egentligen har vi bara indicier på identiteten. Jag utelämnar därför rebus denna gång. Men ju mer gäddan vägrar få sin identitet avslöjad, desto oftare kan han räkna med en återblick här i tråden!

Nån som har mer på fötterna gällande denna "Simon"? Fick han sparken från jobbet?
Citera
2022-09-18, 06:45
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastvark
Det verkar bara va fejk ,när pedofilen fick kliva ur styrelsen så klev hans sambo in helt plötsligt.
Han är nog fortfarande involverad i företaget.
Undra om svenska kyrkan kommer fortsätta göra affärer med jämtmaskin???

Ja det är bara en skenmanöver.
Han driver garanterat sina bolag med hjälp av sin sambo/fru.
Det som är konstigt är att frugan står bakom honom efter detta.
Hur kan det komma sig? Är hon likadan månne? Peddomamma??

En normal kvinna hade sparkat ut aset.
Citera
2022-09-18, 07:18
Avstängd
Citat:
Sedan är det våldet jag är emot.

Och exakt vilket våld har de stackars stackars gäddorna utsatts för?

Svar: Inget.

Vilket våld ville (och vill) gäddorna utsätta allt från spädbarn till unga tonåringar för?

Svar: Grovt.
Citera
2022-09-18, 07:20
Medlem
E.84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Jo ska vara mer försiktig med att ha Flashback som tillförlitlig källa i framtiden.

Däremot har Patrik gjort ett färskt uttalande om att han slutade dricka alkohol för tre år sen. Han och Sara stannade vid nån sylta som hade billig bärs men duktige höjdhopparen kunde stå emot frestelsen. Han berömde sig själv och berättade att ingen skvallertant skulle känt igen honom där. Förväntade sig applåder men det får han inte.

Haha ja det kan va en bra ide. Sara blev även dömd 2021 att betala 100 000 kr. Det gäller att va källkritisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in