2022-09-17, 21:49
Medlem
Att man tar in den hjälpen bevisar bara att det går riktigt tungt för Ryssland..

Nk älskar kärnvapen och hatar usa.. blir inte alls bra detta
Citera
2022-09-17, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Superartelleri från nordkorea haha.
Dom kör grejer från 50/60 talet

KN-2 är från 2008

KN-25 är från 2019 och säkert för nytt.

Nordkorea har bland mest artilleri i världen

Till ex

North Korea maintains nearly 6,000 artillery systems within range of major South Korean population centers, which it could use to kill many thousands in just an hour,

https://www.rand.org/pubs/research_reports/RRA619-1.html

Sen är det väl ammunition ryssarna mest köper och då spelar ingen roll att den är gammal så länge den fungerar. Ryssarna går ju efter kvantitet och inte kvalité.
Citera
2022-09-17, 21:59
Medlem
Risken finns ju såklart att en eller annan ryss lyckas peta ur ögonen på en Ukrainare med pinnar men bara det faktum att Putin är tvungen att be om stöd av Nordkorea visar ju att han är helt körd! 😂

Men visst! Det vore perfekt om ”the Rocket Man” kunde skicka vapen till Putin så att vi precis som för Ryssland kan konstatera att Nordkoreas militära kapacitet är ett skämt så 👍 för mig men allvarligt så är det lite som ett kvart över tre ragg för Putin på krogen 😂 .. och det vet vi ju alla hur kul det är dagen efter.

Putin är körd… så enkelt är det..
Citera
2022-09-17, 22:03
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Stämmer. Och utan Kazakhstan, så blir det omöjligt för Ryssland att utöva inflytande över resten av Sovjets fd delrepubliker i Centralasien.
Antagligen gör att Kina vill bygga upp Sidenvägen igen. Ryssland sabbar dess planer, men istället för att fördöma ”vännen Ryssland” fördömer man Putin genom att ge Kazakhstan garantier..

För mig är det en game changer.
Citera
2022-09-17, 22:40
Medlem
Hur gärna vill man suga rysskuk om man är villig att låsas att Nordkorea är världsledande inom artilleri?
Citera
2022-09-17, 23:24
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidden
Jag skulle kunna producera artilleri av samma kvalitet som nordkorea i min trädgård. Att ni inte ger upp. Det enda landet i världen som eventuellt kan mäta sig med väst i en konflikt är Kina och dem tjänar för mycket pengar på väst för att det skulle vara värt att ge sig in i det här.

Kan du producera ett artillerisystem hemma i trädgården som avfyrar raketer som med hjälp av aktiv styrning kan skicka större sprängladdningar med god precision mot mål 300 km bort? Coolt
Citera
2022-09-17, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterAdamov
Kommer det att innebära någon väsentlig skillnad i nuläget? 3ggr bättre än Rysslands nuvarande system och 3ggr bättre än västs bästa system låter tungt.

Bedöms den ryska politiken fortfarande vara ett utdraget krig över flera år eller finns planer på att snabba upp utvecklingen?

https://www.rferl.org/a/russia-chechnya-fall-mobilization-troops-russia-setback/32035516.html

https://militarywatchmagazine.com/article/north-korea-arming-russia-millions-artillery

militarywatchmagazine är ingen trovärdig källa alls!, drivs av nån indisk milblogger som tyvärr ofta har noll koll och kopierar text rakt av utan någon analys eller källkritik.

Du kan hitta flera direkta felaktigheter i det som skrivs där.

Det är sant att Kina och NK säger sig ha vidareutvecklat sitt raketartilleri. Vi får se ifall det dyker upp och vad det går för. Om det nu ens finns i någon större kvantitet.

Men att säga att det skulle vara 3 ggr bättre än västs motsvarigheter är bara löjligt....

Nordkorea har en jäkla massa gamla artilleri pjäser. Det är oklart i vilket skick dessa är, om ens ryssarna vill ha dem.

Men bättre materiel kan ju transporteras från Kina via Nordkorea ... kinesisk ammunition har ju påträffats (60mm granater) frågan är hur och när dessa exporterades till Ryssland.
Senast redigerad av obisvenkanobi 2022-09-17 kl. 23:56.
Citera
2022-09-18, 02:22
Medlem
StonedApeTheorys avatar
"Superartilleri" från Nordkorea, jag kommer på deras artilleri. Sätt mig på ett fält någon mil bort och jag skulle ta en miljon på att om de siktar mot mig så klarar jag mig oskadd.
Smuts är vad det är diktaturer som Ryssland och Nordkorea.
Citera
2022-09-18, 02:37
Medlem
Ha ha 😂 från nordkorea!!!!!

Ukraina är nog rädda nu!😀
Citera
2022-09-18, 05:33
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
militarywatchmagazine är ingen trovärdig källa alls!, drivs av nån indisk milblogger som tyvärr ofta har noll koll och kopierar text rakt av utan någon analys eller källkritik.

Du kan hitta flera direkta felaktigheter i det som skrivs där.

Det är sant att Kina och NK säger sig ha vidareutvecklat sitt raketartilleri. Vi får se ifall det dyker upp och vad det går för. Om det nu ens finns i någon större kvantitet.

Men att säga att det skulle vara 3 ggr bättre än västs motsvarigheter är bara löjligt....

Nordkorea har en jäkla massa gamla artilleri pjäser. Det är oklart i vilket skick dessa är, om ens ryssarna vill ha dem.

Men bättre materiel kan ju transporteras från Kina via Nordkorea ... kinesisk ammunition har ju påträffats (60mm granater) frågan är hur och när dessa exporterades till Ryssland.
Om stora mängder kinesiska vapen och ammunition hittas kan nog Kina hamna i trubbel också med eventuella sanktioner. Jag tror inte Kina vill riskera det. De vill erövra världen ekonomiskt.
Citera
2022-09-18, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Kan du producera ett artillerisystem hemma i trädgården som avfyrar raketer som med hjälp av aktiv styrning kan skicka större sprängladdningar med god precision mot mål 300 km bort? Coolt
Klart väst vapen är bättre.
Väst har ju startat och varit inblandad i dom största största krigen i världen i sen modern tid.
Citera
2022-09-18, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Klart väst vapen är bättre.
Väst har ju startat och varit inblandad i dom största största krigen i världen i sen modern tid.

WWII är en definitionsfråga vem som startade. Många, som inte eurocentriska säger att det startade Japans anfall på Kina 1937. Själv brukar jag säga att det startade med krigen som enade Tyskland och Italien samt Japans inbördeskrig som började moderniserade Japan. Drivkraften till krig var den sena utvecklingen till riktiga nationalstater.

Nordkorea startade Koreakriget. Möjligen kan en haschtomte, som Oliver Stone, hävda motsatsen.

Sen har vi "Afrikas världskrig" också känt andra kongolesiska kriget (1998-2003)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in