2022-09-17, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det verkar som om Ukraina skickar sina Himars mot nya mål nu när de förstört de flesta ammunitionsförråd och ledningscentraler. Nu slår de mot ockupationsmaktens civila ledningsfunktioner,
även i "folkrepublikerna". de vill få dessa områden att falla samman i kaos så att alla civila ryssar flyttar till Ryssland. Vad säger Genevekonventionen om denna typ av mål? https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1571065742816321538

Genevekonventionen? Den skiter Ryssland fullständigt i, så då gäller väl den inte för ryska mål heller!
Citera
2022-09-17, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Jag tror att de kommer behöva lämna något område, deras strategiska mål blir då klara för omvärlden. Donbas lär inte vara målet med kriget, då hade det redan varit över.

Det är naturligtvis uppenbart att Rysslands mål varit att ta kontrollen över hela Svarta havs kusten
för att dels äga borrningsrättigheterna efter olja gas .
Och dels för att kontrollera hela Ukrainas export via hamnarna i södra Ukraina.
Det var det som var plan B när man inte lyckades störta Kiev regeringen i
början av kriget .
Det är alltså av största vikt att Ukraina lyckas återta dom områdena i första hand slut
ändan kanske man kan göra en förhandlingslösning när det gäller Luhansk med nån form av
självstyre men jag tror inte Ukraina är intresserade av förhandlingar förrän Ryssarna är en bit öster om Mariopol Ukraina måste ju värna sin självständighet.
Citera
2022-09-17, 16:59
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Komik på hög nivå. Ukraina gör ett stiliserat plus som symbol för deras Malteserkors som finns i Arméns flagga. Ukrainska soldater målar ett plustecken på en stridsvagn och det reaktiva pansaret råkar ligga där så att det blir en omålad slott i mitten. Plötsligt är dom nazister.

https://en.wikipedia.org/wiki/Armed_Forces_of_Ukraine#/media/File:Emblem_of_the_Ukrainian_Armed_Forces.svg

Vilka patetiska puckmongos som tolkar stiliserade malteserkors som nazister.

UKR - armekorsen är röda, blåa och gula. Dessutom är de i Malteserform. Finns ingen likhet med Nazikorsen på vagnen/vagnarna från WW2 som UKR nu imiterar - som av en händelse! För att reta Ryssarna.

Ser du inte skillnad på det så får du uppsöka vård eller optiker.

UKR försvarsmakt kors: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ukrainas_f%C3%B6rsvarsmakt

Nu upprättade symboler: https://twitter.com/RealALivingston/status/1570883922476802049
Citera
2022-09-17, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
UKR - armekorsen är röda, blåa och gula. Dessutom är de i Malteserform. Finns ingen likhet med Nazikorsen på vagnen/vagnarna från WW2 som UKR nu imiterar - som av en händelse! För att reta Ryssarna.

Ser du inte skillnad på det så får du uppsöka vård eller optiker.

UKR försvarsmakt kors: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ukrainas_f%C3%B6rsvarsmakt

Nu upprättade symboler: https://twitter.com/RealALivingston/status/1570883922476802049

En tydlig indikation på att det håller på att gå åt helvete fullständigt för Ryzz-äcklen.

Ryzz-trollen går full bananas över att Ukraina målar ett kors på sina stridsvagnar….

😜😂🤣
Senast redigerad av Invektiv72 2022-09-17 kl. 17:13.
Citera
2022-09-17, 17:09
Medlem
KillPus avatar
Dags för sanktioner mot Kina?
Fynd på ryska positioner nära Kharkiv:

https://twitter.com/ua_industrial/status/1571139489866878977
Citera
2022-09-17, 17:11
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
I samband med Sovjets fall erbjöds Finland att "köpa" tillbaka Karelen, men tackade nej. Men jag kan inte detaljerna eller hur allvarligt menat erbjudandet var.

Skulle blivit för dyrt även om det varit extrapris Bara att återuppbygga och förbättra infrastrukturen samt sanera skulle kostat mer än vad Karelen var värt . Sovjet / Ryssland var ena jävlar på att skita ner förstöra och köra ner saker i botten .

Det finns de som vill vräka ryssarna från Königsberg men vem vill ha notan för att uppstädningen ? Estland Lettland och Litauen brottas fortfarande med ärvda problem som OXA och kemiskt avfall samt grejer som bara hällts ut eller grävts ner . Så ser det ut överallt där ryssar haft en bas
Citera
2022-09-17, 17:12
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Bakgrunden är inte rättvisa för mig. Man skulle kunna underbygga vad jag säger med ett rättviseperspektiv. Men det är inte så jag tänker. Jag tänker "var gör pengarna mest nytta?".

Då tycker jag pengarna skulle gjort mest nytta för den ryska befolkningen.
Och då menar jag såklart Rysslands egna pengasäck. Känns otroligt onödigt att slösa så mycket pengar på något som bara ska tillfredsställa Putins ego.

Pengar från väst ser ju faktiskt otvetydigt ut att göra mest nytta i Ukraina just nu.
Citera
2022-09-17, 17:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
I dom 75 miljarderna kr ingår det militära stödet också.
EU:s gemensamma budget för år 2022 är ungefär 170 miljarder euro.
900 miljarder till ukraina varje år slukar hälften av EU s gemensamma budget.
Där har du lite proportioner med era kaffepengar.
Det är klart att det är pengar. Men faktum kvartsår att Sveriges andel skulle motsvara mindre än en 1/4 av vår biståndsbudget, och långt mindre än vår försvarsbudget som till 100% är till för att avskräcka Stormakt Röd och vid behov döda dess soldater. Så jag ser inget problem att mina skattepengar går till att hålla Ukraina flytande. Inte alls.
Citera
2022-09-17, 17:14
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Men de köper oftast inget för det militära stödet utan skänker vapen som ligger i förråd. Summan är bokföringsteknisk (Sunken costs) inte bara utgifter här och nu. Annat går till företag i EU som i sin tur betalar skatt i EU-länder. Sådana där beräkningar är komplicerade. T.ex. kan man skänka en massa fordon som står i förråd och i den faktiska balansräkning betala ut mindre pengar för man slipper underhålla dessa fordon.

Den stora delen av summan är inte det militära. Det är att Ukraina nu är en helt failed state, väldigt lite i den produceras. Deras BNP har fallit med 40-50%, estimeras det. Så en väldigt stor del är löner till personal och annat i "offentlig sektor".

Jag håller med dig om att det finns många saker i den militära materielen som blir konstig när man "översätter det till bokföring". Dels det du nämner, dels tror jag ofta man använder "list-priserna" som en köpare i t ex Afrika betalar när denne köper material av Ryssland, EU eller USA. Men det är inte säkert att man betalar alls samma pris, t ex är kanske inte HIMARS-ammo så dyrt som man tror eftersom helt plötsligt ska gigantiska mängder produceras som ingen hade räknat med (dvs den fasta utvecklingskostnaden slås ut på många fler enheter än man trodde).
Citera
2022-09-17, 17:15
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Då tycker jag pengarna skulle gjort mest nytta för den ryska befolkningen.
Och då menar jag såklart Rysslands egna pengasäck. Känns otroligt onödigt att slösa så mycket pengar på något som bara ska tillfredsställa Putins ego.

Pengar från väst ser ju faktiskt otvetydigt ut att göra mest nytta i Ukraina just nu.

Nu pratar jag om vad vi bör göra. Inte vad Putin bör göra.
Citera
2022-09-17, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ryssarna har förstört en Tysk Flakpanzer Gepard.
https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1571127337445642242
Ha ha satan vad korkade ryssarna är!

Har de ingen vettig propaganda? Om de ska ljuga på det sättet bör de ju inte lägga ut bilder som avslöjar dom direkt!
Citera
2022-09-17, 17:20
Medlem
Trupperna som är fast i Khersonområdet kan inte tillåtas att bli evakuerade. Att några deserterar eller flyr på annat sätt får vi räkna med men huvuddelen av denna stora styrka skall antingen utplånas eller gå i fångenskap utan att passera gå.

För annars kan dessa trupper efter vila och omgruppering sedermera sättas in i Donetsk och det kan vi inte gå med på.
Jag är övertygad om att dom flesta på forumet köper mitt resonemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in