2022-09-16, 22:24
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Det var väl inte så svårt att förstå det orealistiska med det redan från början?
Jag förstår inte riktigt vad du menar om oförstånd från början... Här nedan följer min allra första postning i denna tråd, den är från den 2:a Mars- det är ett svar till medskribenten Flaskpost2... undrar vart han tog vägen? Ändå- jag har hållt min linje hela vägen varför jag inte begriper det där med orealism från början som du skriver om.

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpost2
Bara en nyttig idiot kan inbilla sig att Ukrainas NATO-medlemskap är irrelevant i denna konflikt. Finns gott om nyttiga idioter och det vet USA som utnyttjar det faktum maximalt.

Ändå är det så att de länder som anfallits av Ryssland, är de som inte varit medlemmar i NATO, Ryssland är ett ständigt hot mot sina grannländer varför Ukraina inget annat önskar än att gå med i denna försvarsallians. Ryssland vågar sig endast på stater som inte är medlemmar i NATO och nu försöker Putin hindra Ukraina söka medlemskap genom att bruka militärt våld som inkluderar en sällan skådad volym av folkrättsbrott, brott mot freden, brott mot internationell rätt, brott mot krigets lagar. Jag hoppas innerligt på stora ryska förluster. Ukraina vinner genom att bara finnas som suverän stat med egen författning och möjlighet till att välja sin egen väg- jag önskar dessutom att detta krig får Ryssland att förblöda.

Det är Putin som bombar städer med vapen som har dålig precision och anledningen till att han gör det är bara för att han inte tål att Ukraina vill gå sin egen väg och bli en anständig stat som vill lämna diktatur och förtryck bakom sig. Putin är inget annat än ett odjur och detta är vad vi får när vi är flata mot diktatorer och låter dem hållas.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Fast igen. USA är ju problemet. Lögnaren Obama höjde vapenbudgeten rejält trots att han predikade nedtrappning vilket tvingade andra att följa med i upprustningen. Framförallt ökade budgeten för kärnvapen vilka man sprider i hela världen. Samma taktik som de använde mot Sovjet för övrigt. Tycker du inte det blir ensidigt att stirra sig blind på ena sidan utan att förstå helheten?
Många av oss som inte är rysstroll förstår helheten. Ryssland har en psykopat till president. En psykopat som vill bli ledare för en stormakt. Som vill bli ihågkommen som en stor tsar som enade de ryska folken.
Vi behöver inte ens gissa – två dagar efter invasionen släppte Putin av misstag sitt manifest där han beskriver precis detta.
Citera
Medlem
hellos avatar
Med en ny regering nu så får vi hålla tummarna för att de skramlar fram ett gäng Archers, Stridsfordon 90 och NLAWs som de skickar till Ukraina snarast!
Citera
2022-09-16, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Före Ukrainakriget exporterade ryssarna 500 miljoner kubikmeter gas per dygn till Europa, man kan ju undra hur många omlastningar på internationellt vatten det skulle motsvara på ett år.

Världens största gastanker tar 20 000 kubik.

Några omlastningar blir det.
Citera
2022-09-16, 22:26
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Asså fy fan för dessa monster till ryssar. Dom är inga djur ens för djuren är humanare och mänskligare än ryska äckliga massmordsmonster!
Tyvärr kommer säkert rysstrollen att hävda att barnen dött av covidvaccintest eller nåt annat foliehattstrams. Att övriga är bakbundna och skjutna i bakhuvudet är bara skådespel enligt våra ryska vänner i tråden.
Citera
2022-09-16, 22:27
Medlem
Citat:
Fast igen. USA är ju problemet. Lögnaren Obama höjde vapenbudgeten rejält trots att han predikade nedtrappning vilket tvingade andra att följa med i upprustningen. Framförallt ökade budgeten för kärnvapen vilka man sprider i hela världen. Samma taktik som de använde mot Sovjet för övrigt. Tycker du inte det blir ensidigt att stirra sig blind på ena sidan utan att förstå helheten?
Visade sig att Obama hade rätt. Vapnen kommer nu till sin rätt på sättet som det var tänkt: att slå tillbaka ryskt aggression.

Sluta fabulera att det är USAs fel. Så om USA hade blivit ett pacifistiskt land utan armé så hade Ryssland gjort detsamma och hade de nu suttit kring lagerelden och sjungit "Give peace a chance"?
Citera
2022-09-16, 22:27
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hello
Med en ny regering nu så får vi hålla tummarna för att de skramlar fram ett gäng Archers, Stridsfordon 90 och NLAWs som de skickar till Ukraina snarast!
Ja nu jävlar får de visa på lite mer stake än den fete dalmasen!

!2 st bör vara på väg samma dag som de tillträder!
Citera
2022-09-16, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag frågade vem som påstår att den är äkta? Och vad är bevisen?

Vem som helt kan sätta ihop ett dokument på några sidor och fylla den med vilken text som helst. Så några foton på några A4-sidor bevisar absolut ingenting. Alla här i denna tråd kan skapa ett eget RAND-dokument om de vill.

Det krävs något mer för att bevisa att den är äkta. Finns det något sådant?

Finns det bevis för att något i världen är äkta? Finns det bevis för att USA sa "fuck the EU" när dom själva ville utse regering i Ukraina?, finns det bevis på att USA spionerar på sverige för att sabotera våra JAS-affärer? Finns det bevis på att Joe Bidens familj fått otroliga mutor privat från Ukraina?

Allt ovan är ju sant vad jag kan bedöma, men du skulle nog kräva nån form av ytterligare bevis?

Jag kan ändra mig från sann till att det verkar trovärdigt och i linje med USAs desperation att stoppa NS2.
Citera
2022-09-16, 22:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja nu jävlar får de visa på lite mer stake än den fete dalmasen!
12 st bör vara på väg samma dag som de tillträder!

Nej man måste utbilda ukrainare på dem, man måste ha reservdelar, mekaniker etc. Det är mycket att pussla ihop innan man kan skicka sådana avancerade vapen.
Citera
2022-09-16, 22:35
Medlem
hellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej man måste utbilda ukrainare på dem, man måste ha reservdelar, mekaniker etc. Det är mycket att pussla ihop innan man kan skicka sådana avancerade vapen.
Det är inga problem, allt sådant som är "problematiskt" varför man inte kan skicka de har varit propaganda från sossepacket!
Allt kan lösas om man vill
Citera
2022-09-16, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag förstår inte riktigt vad du menar om oförstånd från början... Här nedan följer min allra första postning i denna tråd, den är från den 2:a Mars- det är ett svar till medskribenten Flaskpost2... undrar vart han tog vägen? Ändå- jag har hållt min linje hela vägen varför jag inte begriper det där med orealism från början som du skriver om.

Ändå är det så att de länder som anfallits av Ryssland, är de som inte varit medlemmar i NATO, Ryssland är ett ständigt hot mot sina grannländer varför Ukraina inget annat önskar än att gå med i denna försvarsallians. Ryssland vågar sig endast på stater som inte är medlemmar i NATO och nu försöker Putin hindra Ukraina söka medlemskap genom att bruka militärt våld som inkluderar en sällan skådad volym av folkrättsbrott, brott mot freden, brott mot internationell rätt, brott mot krigets lagar. Jag hoppas innerligt på stora ryska förluster. Ukraina vinner genom att bara finnas som suverän stat med egen författning och möjlighet till att välja sin egen väg- jag önskar dessutom att detta krig får Ryssland att förblöda.

Det är Putin som bombar städer med vapen som har dålig precision och anledningen till att han gör det är bara för att han inte tål att Ukraina vill gå sin egen väg och bli en anständig stat som vill lämna diktatur och förtryck bakom sig. Putin är inget annat än ett odjur och detta är vad vi får när vi är flata mot diktatorer och låter dem hållas.
Det ryska folket kan inte ta samma ansvar för Putin på samma sätt som t ex det svenska folket borde ta ansvar för sosseriet och Magdalena. Demokratin i Ryssland är liksom om möjligt ännu värre än den svenska.

När det gäller vilka länder som riskerar attacker så attackerar USA också bara länder som inte har kärnvapen vilket gör att Nordkorea och Iran m fl vill ha fungerande kärnvapen. Är nog bara hatande människor som inte förstår eller inte bryr sig om faran med att attackera länder med kärnvapen.
Citera
2022-09-16, 22:42
Medlem
raskenss avatar
Task and Purpose har en intressant analys av blitzanfallet.
Han menar att stridsviljan har enormt stor betydelse.

https://youtu.be/e1o_J42_5o8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in