2022-09-16, 20:46
Medlem
Hade inte Sverige en massa Carl-Gustav av äldre modell som skulle skrotas (1000-tals), en fire and forget modell? Istället skickade vi nyare saker. Varför inte skicka allt gammalt och göra en lagerrensning?
Citera
2022-09-16, 20:46
Medlem
walklikeacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Jag vet inte hur mycket vapen dom lämnade kvar. Vet du? Gissar att Zelensky visat upp en hel drös med vapen som man beslagtagit. 😊

Det är ofattbart mycket av krigsmateriel som ryssarna lämnar efter sig. Vad tyder det på? Spontant så bör det handla om en viss flyktbenägenhet hals över huvud.

https://mobile.twitter.com/UAWeapons
Citera
2022-09-16, 20:47
Medlem
hellos avatar
Citat:
Om nu så är fallet varför vinner inte Ukrainas 700 000 starka armé, utbildade och utrustade av NATO kriget mot Rysslands 200 000 man starka koalition?
Fast det gör de ju, de har tagit tillbaks mer mark på ett par veckor än vad Ryssland har erövrat sedan mars
Citera
2022-09-16, 20:48
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Nej. Jag tror du förstår min poäng ändå.
Oklart. Jag tror att din poäng kanske är att du menar att Ryssland aldrig drog sig tillbaka? Att det är väst-propaganda? De kanske aldrig var där från första början? Eller så var de där som turister och plockade blommor när Ukrainarna kom och sköt på dem?
Citera
2022-09-16, 20:48
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Ja, det är ju klart att kriget kostar EU och USA mycket mer än det kostar Ryssland. Men vi har råd för vi är större. Och Ukraina är ju numera helt bankrutt.
Det har väl kostat USA och EU mer än det skulle kostat att ge alla medborgare fri tandvård för alltid t ex.
Det är ju USA och UK som drivit på det mesta. Vi i EU har ju mest tvingats med på resan. Vi fixade ju freden förra gången. "fuck eu" "minsk1+2" etc

Sen gissar jag att USA och UK kommer hålla sig borta när återuppbyggnaden ska betalas Undrar om dom budgeterat närmaste åren med 10 000 miljarder för återuppbyggnaden, tveksamt tror jag vi får väl se.

Vi kan väl alla enas om att det är US och UK som ska stå för all återuppbyggnad inte vi i EU?
Ukraina kommer att vara ett EU land då, så klart vi ska hjälpa dem. Det har slagits och dött för demokrati och det västerländska sättet att leva. Skänkte själv en hel del till Ukraina för vapenköp i början av kriget, efter Rysslands fega attack på sin granne.
Citera
2022-09-16, 20:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Det är väl ändå USA som måste ses som imperialisterna i det här. Va fan gör detas militär i Ukraina och över 100 andra länder runt om i Världen? Försvarar demokratin är svaret jag förväntar mig😂

USA har över 800 militärbaser utomlands. Ryssland har en i Syrien och en på Krim.

Därmed inte sagt att jag har något emot den fördelning, enbart konsumentupplysning.
Citera
2022-09-16, 20:50
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
https://www.regeringen.se/49bb66/contentassets/0b759275a73b455a9308a8f0930cac5e/avtal-med-amerikas-forenta-stater-om-utlamning-och-om-internationell-rattslig-hjalp-i-brottmalEUROPAKONVENTIONEN GÄLLER SOM LAG I SVERIGEPå Svensk mark gäller SVENSK LAG
Det går riktigt, riktigt dåligt för Ryssland med sitt orättfärdiga krig mot Ukraina.

Den ryska ledningen är rädd för sina medborgare- så brukar ofta totalitära regimer visa sig vara- likaså är den ryska ledningen rädd för allt och alla som kan rubba den struktur de byggt upp, de är rädda för NATO, de är rädda för Ukraina, de är rädda för EU och de är rädda för sina grannar- de tar aldrig stopp i vad för hot de känner vara överhängande... så till den milda grad att de känner ett tvingande behov om att hota eller bekriga dem samtliga.

Ryssland har blivit ett ovänligt land- en ruttnande statsbildning men en paranoid ledning.

För övrigt visade din länk precis det jag tidigare förklarat- Sverige gjorde rätt i att följa sina åtaganden. På't igen, försök prata om Ryssland eller Ukraina. Försök, försök...
Citera
2022-09-16, 20:51
Medlem
hellos avatar
Hoppas på ett snabbt inträdande till EU För Ukraina när detta är över. Längtar tills Ukraina blir en del av fria, rörliga Europa.
Sedan får vi hoppas på Moldavien, Georgien och lite senare VitRyssland
Citera
2022-09-16, 20:52
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Om nu så är fallet varför vinner inte Ukrainas 700 000 starka armé, utbildade och utrustade av NATO kriget mot Rysslands 200 000 man starka koalition?
Tycker du att eran panikartade flykt tyder på nåt motsatt?

Varför klarar ni inte av att hålla de områden ni våldtagit?

Är det jobbigt att veta att befolkningen hatar er och att det finns partisaner som kommer att knacka på era dörrar?

Jag ser fram mot då SÄPO, FRA, FBI mf läcker namnen på våra egna rysstroll.

Ingen kan väl inbilla sig att inte FBI vet var alla terrorister in spe finns...
Citera
2022-09-16, 20:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Precis det jag säger. Ryssland ska lämna ukraina, israel ska lämna palestina och england ska lämna gibraltar. Låt enskilda folk sköta sig själv.

Är bara du som har vad som kallas kognitiv dissonans https://sv.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_dissonans och inte kan se saker objektivt.

Vi i Sverige är ju ett fördöme som låtit norrmännen få ett eget land när dom ville. Skulle vi skjutit artilleri på Oslo i 10 år och skickat NMR att vara lokal polisstyrka?
Där kom Israel och Palestina igen. För att vara emot invandring från mellanöstern har du en märklig dragning till det ämnet. (FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Jag och 99% av alla svenskar har ögon att se med, och vi ser precis den sovjet-ryska aggression som vi i olika grad förberett oss på sedan minst 1917. Du har av lätt insedda skäl förmodligen inte den historiska bakgrunden, men du kanske kan lära dig nu:
varje spenderad krona på utveckling eller inköp av JAS, Archer, Leopard, kustkorvetter, grundutbildning, repövningar - allt! - under de senaste 70 åren har haft ett enda syfte: att döda sovjet-ryska soldater eller avskräcka dem från att komma.

Att vi, liksom Natos länder, nu ser till att krigsmaterielen nu använts till det den var tänkt till, det är helt logiskt. Det är inte en så kul tanke om man är ryss, eller som du en allierad, men det är så det är.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-09-16 kl. 21:04.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
En krigshetsande 82-årig kärring, Nancy Pelosi, är USAs företrädare för kriget i Ukraina. Pinsamt värre....vilket skitland/organisation NATO som gömmer sig bakom senila stofiler, Pelosi, Biden.

Stoltenberg har varit tyst ett tag - semester på Seychellerna i privatjet på EUs/din bekostnad.
Video: https://twitter.com/AZmilitary1/status/1570839934336110592
Så Nancy är i Ukraina med ett automatvapen på ryggen? Är det inte pinsamt för er puttlerkramare att få storstryk av en gammal tant? Nåja, barnamördare v.puttin påminner mest om ett fruntimmer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hello
Fast det gör de ju, de har tagit tillbaks mer mark på ett par veckor än vad Ryssland har erövrat sedan mars

Normalt sett måste en anfallande styrka ha 3 gånger så många soldater som dom försvarande. Ryssland borde ju inte ha en chans i sånt fall. Och varför utför Ukraina offensiva operationer som kostar mycket man när dom bara kan vänta och försvara sig? Har dom bråttom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in