2022-09-16, 13:34
Medlem
En nära kompis har skickat 2 brev till mig innehållande pengar. Det första innehöll 3000kr. Det andra innehöll 1000kr.
Pengarna var väl dolda i breven. Pengarna låg invirade i tidningspapper. Det gick alltså inte att genomlysa breven och se innehållet.
Han har vid flera tillfällen tidigare skickat pengar och då har det gått bra. Har numera bestämt att inte skicka pengar vid fler tillfällen på detta sättet.

Har ni förlorat försändelser med post nord?
Citera
2022-09-16, 13:37
Medlem
Nej, håller inte på med fuffens och båg, så trots Postnords inkompetens så har jag klarat mig. Vem skickar pengar i kuvert år 2022?
Citera
2022-09-16, 13:40
Medlem
Skicka bara pengar som rekommenderat.

Från 2017.
https://www.svd.se/a/wlmyA/skracksiffror-miljontals-brev-kan-ha-forsvunnit

Citat:
Interna dokument från Postnord visar att miljontals brev som hanterades under förra året kan ha försvunnit. Postnord begärde att siffrorna skulle hemlighållas. Men efter en sekretessprövning beslutade dock PTS att lämna ut materialet till SvD.
Citera
2022-09-16, 13:49
Medlem
Det är uppenbarligen riskabelt att skicka brev med post nord. Hade aldrig vågat skicka pengar annat än rekommenderat. Kostar runt en hundring. Det är det värt om man vill skicka på detta sättet.
Citera
2022-09-16, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Nej, håller inte på med fuffens och båg, så trots Postnords inkompetens så har jag klarat mig. Vem skickar pengar i kuvert år 2022?

Inget fuffens här inte. Kompisen saknar både dator och smartphone.
Citera
2022-09-16, 14:01
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11

Det kan dock vara beslagtaget av polisen om det pågår spaning mot mottagaren. Då kommer nog breven fram som småningom om ärendet avskrivs.
Citera
2022-09-16, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det kan dock vara beslagtaget av polisen om det pågår spaning mot mottagaren. Då kommer nog breven fram som småningom om ärendet avskrivs.

Både jag (mottagare) och avsändare är vita som snö. Han betalar av en skuld till mig och det har pågått flera år. Litar 100% på honom. Visst svider det lite att förlora 4000kr. Anledningen till att jag inte ville köra rekommenderat var att jag ville slippa ta mig till ett utlämningsställe och hämta ut brevet. Men jag får tänka om.
Citera
2022-09-16, 16:43
Medlem
swebarbs avatar
Dummaste man kan göra är skicka pengar idag så många tjuvar som jobbar på posten idag, garanterat stulet av dom anställda dom har säkert bra koll på sånt att brev kan innehålla pengar.

har aldrig förlorat nåt vad jag vet då jag har skickat mycket genom åren, har blivit som mest lite förseningar genom åren men aldrig att något gått förlorat varken som brev eller paket
Citera
2022-09-17, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Dummaste man kan göra är skicka pengar idag så många tjuvar som jobbar på posten idag, garanterat stulet av dom anställda dom har säkert bra koll på sånt att brev kan innehålla pengar.

har aldrig förlorat nåt vad jag vet då jag har skickat mycket genom åren, har blivit som mest lite förseningar genom åren men aldrig att något gått förlorat varken som brev eller paket

Man får slicka såren och försöka lära sig av sina misstag. Bara rek hädanefter.
Citera
2022-09-17, 15:54
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Man får slicka såren och försöka lära sig av sina misstag. Bara rek hädanefter.

rek är bättre ja. breven kan dyka upp men jag skulle inte räkna på det tyvärr.
Citera
2022-09-17, 20:33
Medlem
Citat:
Du hade ju kunnat sätta in pengarna på personens bankkonto ändå trots att personen inte har en dator eller smartphone.
Att skicka ett brev med tidningspapper för att dölja innehållet är riskabelt. Någon trodde nog att brevet innehöll narkotika och därför stal det. Nu fick de pengar istället så de är nog hyffsat nöjda ändå...
Citera
2022-09-17, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Du hade ju kunnat sätta in pengarna på personens bankkonto ändå trots att personen inte har en dator eller smartphone.
Att skicka ett brev med tidningspapper för att dölja innehållet är riskabelt. Någon trodde nog att brevet innehöll narkotika och därför stal det. Nu fick de pengar istället så de är nog hyffsat nöjda ändå...
Ingen inom posten orkar kolla vad vanliga brev innehåller. Så det där är minimal risk. Dock tror jag det stjäls mer när det gäller rek isf. Vet en som åkte dit på det åtminstone men det är ju bara min egen erfarenhet. Dock så när det försvinner rek så kommer posten själva skicka rek och spåra för att se vem det är som stjäl dessa - så det är rätt korkat att göra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in