2022-09-16, 12:04
Medlem
09GRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiekasslern
Han har autism alternativt asperger och förstår därför inte att man gör bedömningar från fall till fall.
Ingen vet ännu hur detta kommer bedömas.

Snubben som yxade jag två lärare i Malmö fick livstid och hade autism men som enligt rätten inte är skäl nog för vård.
Citera
2022-09-16, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laila01
Som No*h menar du då? Som sålde knark, hade en 16 åring tjej hemma och kriminell, eller du kanske menar som S*ander som är anhållen för rånet.

Är det en S*ander anhållen? Är det den som finns på No*h vänlista på FB?
För No*h är vän på FB med en M. S*ander.
En av Borås rikaste familjer som äger massor med fina fastigheter i centrala Borås och välfyllda bankkonton.
Citera
2022-09-16, 12:16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
(FB) Unga tjejer tvingades suga på snoppar m.m - Filmades - Skolkultur.

Den person du indirekt pekar ut finns inte i Sverige. Inte ens om man söker på enbart födelsedatum så finns ett namn som passar till datumet.
Citera
2022-09-16, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Jo, man har skyldigheten om det är ett alternativ till dödligt våld. Ska dödligt våld få användas, måste flykt vara utsiktslöst, dvs det ska ha helt saknats alternativ till dödligt våld.
Kolla detta rättsfall:
https://mega.nz/file/bN5nAaTR#970LTosbpUf5Or6sLuUVG8Wi1bO3OeiRac7nkvZON mQ

Nej, att en angripare ropar på kumpaner, eller är påväg att ropa/tillkalla kumpaner (t.ex. sträcka sig efter någon form av komradio eller larm) ger inte rätt till nödvärn.

Snarare är det så att när väl lägenhetsdörren öppnas och kumpanerna kommer in, så blir detta i sig en ny nödvärnssituation. Så ett rygghugg i ett sådant fall skulle inte vara försvarligt.
Man får inte förhindra en framtida nödvärnssituation genom ett nödvärn, utan då tar man den framtida nödvärnssituationen där och då.
Låt mig gissa småborgerlig skyddad uppväxt med lite gruff i en kö som erfarenhet av verklighetens nödvärn ? ev politiker. för det är så uppenbart att du missar helt adrenalinet och rädslan när det börjar bryta sig in folk . Om du då råkar vara en idiot som har fiender så vet du att det gäller livet . Men oavsett så är det ju otroligt att nån försvarar inbrottstjuvar/rånares rätt att inte bli skadade . Därför får vi också en ny regering .
Citera
2022-09-16, 12:27
Medlem
Citat:
Prova läs vallåkra fallet så ser du att man är väldigt noga med att man inte får försvara sig med dödligt våld för en framtida situation, utan då gäller det att man väntar tills kumpanerna kommer in. I vallåkra fallet sa man att man skulle väntat till angriparna var inne i huset.

I motsvarande fall hade man då sagt att man skulle väntat tills kumpanerna var inne i lägenheten innan man får öka på våldet till motsvarande "extra kumpaner nivå".

I det här fallet va rånarna redan inne, jämför inte med andra fall din mupp
Citera
2022-09-16, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Är man inte skyldig att avsluta den flyende av humanitära skäl?
Om man skadskjuter ett djur ska man ju lindra lidandet genom att avsluta det hela.

Kan man inte hänvisa till jaktlagen?

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Bara köper liiiite.
Kungen av kommentarer.
Citera
2022-09-16, 12:36
Medlem
Var det inte ngn MGM som hade blivit avsugen och anmäld av någon brud och MGM flickvän började beklaga sig i tråden om gärningen, finns det kopplingar av dessa miffon till den här gärningen
Citera
2022-09-16, 12:38
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultraboy
med lite gruff i en kö som erfarenhet av verklighetens nödvärn

Ja det är korrekt att jag inte varit med om något allvarligare än en knuff i en kö, men jag tycker också att det är fel att ta lagen i egna händer, och att man hellre ska låta polisen gripa inkräktarna (och att man flyr sitt eget hem) istället för att skada/döda inkräktarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Nitromethane
du själv är en kriminell person, applåderar gärningen och förövarna

Jag är INTE kriminell, jag hatar brottslighet och kriminalitet, men jag tycker 2 fel gör inte ett rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nitromethane
I det här fallet va rånarna redan inne, jämför inte med andra fall din mupp

Ja men nu diskuterades det ifall det skulle vara försvarligt att knivhugga i ryggen för att undanröja risk för att ytterligare rånare kommer in. Det är inte försvarligt att nyttja ytterligare våld förrens de ytterligare rånarna redan är inne. Precis som i vallåkra, där det fanns risk för att inkräktarna kom in, men man bedömde att man skulle väntat tills det var aktualiserats.
Citera
2022-09-16, 12:41
Medlem
Citat:
Ja det är korrekt att jag inte varit med om något allvarligare än en knuff i en kö, men jag tycker också att det är fel att ta lagen i egna händer, och att man hellre ska låta polisen gripa inkräktarna (och att man flyr sitt eget hem) istället för att skada/döda inkräktarna.

Jag är INTE kriminell, jag hatar brottslighet och kriminalitet, men jag tycker 2 fel gör inte ett rätt.

Ja men nu diskuterades det ifall det skulle vara försvarligt att knivhugga i ryggen för att undanröja risk för att ytterligare rånare kommer in. Det är inte försvarligt att nyttja ytterligare våld förrens de ytterligare rånarna redan är inne. Precis som i vallåkra, där det fanns risk för att inkräktarna kom in, men man bedömde att man skulle väntat tills det var aktualiserats.

Ingen än polis eller eventuellt vittnen vet om ngn kniv huggits i ryggen, va du där isåfall får du väl kontakta polis som vittne annars dra inte dina jävla vänsterfasoner.
Citera
2022-09-16, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 300zip
Är det en S*ander anhållen? Är det den som finns på No*h vänlista på FB?
För No*h är vän på FB med en M. S*ander.
En av Borås rikaste familjer som äger massor med fina fastigheter i centrala Borås och välfyllda bankkonton.
Det är nog inte den s*ander. Den som är anhållen för rånet är s*ander ö*berg
Citera
2022-09-16, 12:48
Medlem
Citat:

Det är ju inte jämförbart, Vallåkra som du pratar om verkar ju ha skadat personer utanför hemmet.
I det här fallet diskuterades att knivhugga någon inne i hemmet där bostadsägaren skyddar sig mot en ökad hotbild.
Citera
2022-09-16, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laila01
Det är nog inte den s*ander. Den som är anhållen för rånet är s*ander ö*berg
Vilka är dom andra tre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto