2022-09-16, 01:16
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Eller så har man en ordnad ekonomi och klarar ökade utgifter utan att göra avkall på något.

Då är frågan: Vad är en ordnad ekonomi???

Om du har en ordnad ekonomi nu, kommer det att vara ordnat när inget fungerar?
Citera
2022-09-16, 01:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Då är frågan: Vad är en ordnad ekonomi???

Om du har en ordnad ekonomi nu, kommer det att vara ordnat när inget fungerar?

Klarar mer än fördubblade utgifter utan problem, sällar mig inte till preppersskaran som tror man är körd om man inte förberett sig att leva isolerad i tre år. Blir däremot bekymrad när jag läser om barnfamiljer där föräldrarna duschar på jobbet och de fruktar för personlig kk om de får en elräkning på 20k, har folk inte större marginaler?
Citera
2022-09-16, 01:27
Medlem
Citat:
Klarar mer än fördubblade utgifter utan problem, sällar mig inte till preppersskaran som tror man är körd om man inte förberett sig att leva isolerad i tre år. Blir däremot bekymrad när jag läser om barnfamiljer där föräldrarna duschar på jobbet och de fruktar för personlig kk om de får en elräkning på 20k, har folk inte större marginaler?

Snittet har inte 20k på kontot. Finns bra statistik kring det.

Runt 10% har väl betalningsanmärkningar, övriga 40% ligger på låga sparsummor. Tror det är främst top20% som har det stabilt.

Har dock jobbat med folk med mycket höga löner à 100-150k/mån, som ändå går och väntar på "löning". De har ju dock ofta tillgångar i hus och båtar etc.
Citera
2022-09-16, 01:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Eller så har man en ordnad ekonomi och klarar ökade utgifter utan att göra avkall på något.

Som jag då. Vet flera här på FB som tyckte att jag var idiot som hade noll skulder. "Låna och köp aktier!". Tja, dessa typer låter inte så mycket längre.

Fast blir elräkningen (den privata) typ 100k/mån klarar jag det bara i några år. Alltså en elräkning som normalt sett sommartid är 1k/mån och vintertid 2k/mån.

Tycker det är bra att politruckerna har sagt att elbolagens "övervinster" ska konfiskeras och delas ut till medborgarna. Där är jag faktiskt "lite kommunist"..
Citera
2022-09-16, 01:37
Medlem
Citat:

De har ju en "oordnad" ekonomi och noll framförhållning.
Tror du verkligen att du kommer klara dig bara för att din ekonomi inte verkar oordnand nu?

jag tror det var typ 2015 eller nått... Då upptäkte en av våra banker att en stor del av våra höginkomsthushåll inte klarar en månads inkomstbortfall. En månad, höginkomsthushåll.

Kommer du att ha jobbet kvar???
Är du en pappersvändare som egentligen inte producerar något i verkligheten?

De som sitter vid rodret idag är värdelösa människor. Kvoterade, tallanglösa och garanterat duktiga på att undvika sanningen om den svider. Sug lite på den kuken en stund och fundera över om de vill ta ansvar när det verkligen behövs och kommer göra ont.
Citera
2022-09-16, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Som jag då. Vet flera här på FB som tyckte att jag var idiot som hade noll skulder. "Låna och köp aktier!". Tja, dessa typer låter inte så mycket längre.

Fast blir elräkningen (den privata) typ 100k/mån klarar jag det bara i några år. Alltså en elräkning som normalt sett sommartid är 1k/mån och vintertid 2k/mån.

Tycker det är bra att politruckerna har sagt att elbolagens "övervinster" ska konfiskeras och delas ut till medborgarna. Där är jag faktiskt "lite kommunist"..

Då går du likvid in inflationskrisen... Ordnad ekonomi, not so much.
Kommunist, förmodligen.

Jag har försökt revolutionssäkra min ekonomi.
Citera
2022-09-16, 01:47
Medlem
Mkt tal om att folk ej klarar en månads inkomstbortfall.

Så är det ju. Däremot bör de flesta ha försäkrat sig. På samma sätt som de försäkrat sig mot ränteökningar genom bundna lån.

Citera
2022-09-16, 01:49
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Då går du likvid in inflationskrisen... Ordnad ekonomi, not so much.
Kommunist, förmodligen.

Jag har försökt revolutionssäkra min ekonomi.

Likviditeten är "tyvärr" väldigt god. Men jag oroar mig inte så mycket, då jag har fastigheter och ädelmetaller också. Papperspengar är alltid papperspengar! Lite färgglada "vykort" som barn blir glada av, typ. Sagotanter och skådespelerskor brukar också pryda pengarna.. (Vilket torde vare en väldigt stor "hint" om vad det handlar om).
Citera
2022-09-16, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Likviditeten är "tyvärr" väldigt god. Men jag oroar mig inte så mycket, då jag har fastigheter och ädelmetaller också. Papperspengar är alltid papperspengar! Lite färgglada "vykort" som barn blir glada av, typ. Sagotanter och skådespelerskor brukar också pryda pengarna.. (Vilket torde vare en väldigt stor "hint" om vad det handlar om).
Fastigheter är kung men ädelmetaller är skit
Citera
2022-09-16, 01:54
Medlem
Citat:

Det är ju dom som har ordnad ekonomi det faller på. Nån som går på a-kassa eller dyl lär ju inte märka av nån större skillnad.
Sen hur hård smällen kommer bli kan bara en idiot förutse.
Citera
2022-09-16, 02:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Fastigheter är kung men ädelmetaller är skit

"Njet" som Putin brukar säga..
Ädelmetaller kräver inget underhåll, fastigheter kräver underhåll. Samt kostar skatt.
Dock genererar dessa hyresintäkter. Samt om man bor i egen-ägd fastighet kostar det i princip nada att leva. Förutom löpande utgifter som ström, VA, sophämtning och försäkring. Underhåll också, men det kan man till viss del "skjuta på". Typ måla om vart tionde år i stället för vart åttonde år och liknande.

För min del så kostar boendet typ "elräkningen". (Tja, försäkring, fastighetsavgiften (skatten alltså), sophämtningen också). Men det är småpengar. Teoretiskt så tjänar jag på "att bo". När jag räknar in värdehöjningen.
Min gamle lärare på Handels var "förbannad" på detta, när jag berättade för honom hur man ska sköta sin ekonomi. Fick högsta betyg av honom, trots att han blev "förbannad".
(Var på 1900-talet)
Senast redigerad av kraftfoder 2022-09-16 kl. 02:20.
Citera
2022-09-16, 04:44
Medlem
Är skitglad för er svenskar. Ni får precis det ni förtjänar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in