Jag har gått igenom samtliga partiers utgifter för 2022 valkampanjer. I utgifterna ingår reklam och marknadsföring, både på nätet i form av sociala medier, media plattformar men givetvis även gatureklam med valaffischer. Vidare i utgifterna är det resor, (bil, buss, tåg och flyg) hyra av bussar, bränsle, hotell, mat, kläder, sms, e t c.
Totalt brände samtliga partier närmare 400 miljoner tillsammans under 2022 valkampanj. Mest pengar spenderade Socialdemokraterna medans Liberalerna var de som spenderade minst. Värt att säga är att Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna, var de parti som stod för den största budgetökningen jämfört med förra valet.
Nedanför listar jag samtliga partiers totala budget och hur mycket av den budgeten de använde under årets valkampanjer.
Vilket parti trodde ni skulle bränna mest pengar och vilket parti tycker ni lyckades bäst under valrörelsen, oavsett valresultatet. Var det nåns kampanj som stack ut mer än de andra? Och på vilket sätt stack den i så fall ut?
Personligen älskade jag Sverigedemokraternas valfilm med rubriken: "Sverige ska bli bra igen"
Den är välgjord och budskapet är tydligt.
Vänsterpartiet:
Budget: 27 miljoner kronor.
Spenderade: 18 miljoner kronor.
Miljöpartiet:
Budget: 19 miljoner kronor.
Spenderade: 17 miljoner kronor.
Socialdemokraterna:
Budget: 100 miljoner kronor.
Spenderade: 100 miljoner kronor.
Centerpartiet:
Budget: 70 miljoner kronor.
Spenderade: 70 miljoner kronor.
Liberalerna:
Budget: 20 miljoner kronor.
Spenderade: 15 miljoner kronor.
Kristdemokraterna:
Budget: 20 miljoner kronor.
Spenderade: 20 miljoner kronor.
Moderaterna:
Budget: 65 miljoner kronor.
Spenderade: 65 miljoner kronor.
Sverigedemokraterna:
Budget: 65 miljoner kronor.
Spenderade: 50 miljoner kronor.
Källa: SVT
Totalt brände samtliga partier närmare 400 miljoner tillsammans under 2022 valkampanj. Mest pengar spenderade Socialdemokraterna medans Liberalerna var de som spenderade minst. Värt att säga är att Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna, var de parti som stod för den största budgetökningen jämfört med förra valet.
Nedanför listar jag samtliga partiers totala budget och hur mycket av den budgeten de använde under årets valkampanjer.
Vilket parti trodde ni skulle bränna mest pengar och vilket parti tycker ni lyckades bäst under valrörelsen, oavsett valresultatet. Var det nåns kampanj som stack ut mer än de andra? Och på vilket sätt stack den i så fall ut?
Personligen älskade jag Sverigedemokraternas valfilm med rubriken: "Sverige ska bli bra igen"
Den är välgjord och budskapet är tydligt.
Vänsterpartiet:
Budget: 27 miljoner kronor.
Spenderade: 18 miljoner kronor.
Miljöpartiet:
Budget: 19 miljoner kronor.
Spenderade: 17 miljoner kronor.
Socialdemokraterna:
Budget: 100 miljoner kronor.
Spenderade: 100 miljoner kronor.
Centerpartiet:
Budget: 70 miljoner kronor.
Spenderade: 70 miljoner kronor.