2022-09-15, 21:50
Medlem
giovannigasparos avatar
Jag har fått brev från Tyskland där två olika fartkameror fotat min fru när hon kört för fort på Autobahn. Bilen står på mig och de ber mig ange vem som kört. Breven skickades med vanlig post, ej rekommenderat.
Vad bör jag göra nu?
Kan de i ett senare skede titta på mina närstående i svenskt körkortsregister?
Citera
2022-09-15, 21:54
Medlem
Du gör precis som i Sverige, svarar att du inte vet vem som kört bilen.
Citera
2022-09-15, 21:55
Medlem
I Tyskland är bilägaren och föraren solidariskt betalningsansvariga (är jag bra nära säker på typ 85%) eller i alla fall blir de en straffavift om man inte svarar.
Fördelen är att boten ofta är relativt liten jag fick sist 15 euro för 7-9 km över gränsen.
Citera
2022-09-15, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansEGunther
I Tyskland är bilägaren och föraren solidariskt betalningsansvariga (är jag bra nära säker på typ 85%) eller i alla fall blir de en straffavift om man inte svarar.
Fördelen är att boten ofta är relativt liten jag fick sist 15 euro för 7-9 km över gränsen.

Kollade upp det och det stämmer som du säger och då kan vi avskriva TS som ett troll?

Eller kommer dom inte åt utländska fartbanditer med "ägaransvar" ?
Citera
2022-09-15, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giovannigasparo
Jag har fått brev från Tyskland där två olika fartkameror fotat min fru när hon kört för fort på Autobahn.

Hur lyckas man köra för fort på autobahn?
Citera
2022-09-15, 22:08
Medlem
giovannigasparos avatar
Det står inget i pappren om att jag skulle vara solidariskt ansvarig.
De vill hålla digitalt förhör med mig.
Det gick ganska mycket för fort.
Citera
2022-09-15, 22:09
Medlem
giovannigasparos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kayana
Det finns fartgränser på vissa sträckor.
Citera
2022-09-15, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kayana
Inte fri fart överallt som vi trodde och du tror, vi hade varit och jobbat i Cham och körde mot Munchen med hyrbilen, låg väl närmare 200 när det kommer blåljus bakom, en polisbil vi går in i högerfilen och släpper om dom såklart, var bara det att dom la sig framför oss och vinkade in oss....

Fick en sjujävla utskällning på tyska och knagglig engelska men vi slapp böter.
Citera
2022-09-15, 22:44
Medlem
TröttSvensks avatar
Tidigare sorterade de bort icke tyska skyltar.
Jag har blivit blixtrad många gånger men har aldrig hört av dem, senast 2019.
Men de kanske har ändrat på det.
Hur som så finns det en regel som säger att EU länderna ska hjälpa varandra att lagföra medborgare som begår brott i andra EU länder.
Så att inte svara på brevet är en chansning, kanske lägger de ner eller så skickar de över till Pålisen.
Jag skulle chansa, om jag nu inte regelbundet åker till Tyskland.
De använder ANPR där också och du kommer att bli stoppad om de scannar din skylt.
Citera
2022-09-15, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PickeNiPullan
Inte fri fart överallt som vi trodde och du tror, vi hade varit och jobbat i Cham och körde mot Munchen med hyrbilen, låg väl närmare 200 när det kommer blåljus bakom, en polisbil vi går in i högerfilen och släpper om dom såklart, var bara det att dom la sig framför oss och vinkade in oss....

Fick en sjujävla utskällning på tyska och knagglig engelska men vi slapp böter.

Det hade jag ingen aning om. Nu var det förvisso tio år sen man var där och körde, men jag vill minnas att vi låg i 150 blås (man tar tillfället i akt) och det verkade resterande också göra. De få som körde om var diverse sportbilar som roade sig.
Citera
2022-09-15, 23:55
Medlem
vodericks avatar
Har du kört för fort kan du väl för fn stå för det sedan med.
Skylla på div ursäkter.
Är du 15 år?
Citera
2022-09-16, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giovannigasparo
Det finns fartgränser på vissa sträckor.

På en hel del sträckor skulle jag vilja säga. Typiskt genom städer, inför stora kryss mm. Brukar inte vara någon förvarning heller, en 120-skylt, en 100 och därefter kanske till och med en 80 strax efter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in