Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Precis. Det dör i snitt en oljeoligark varje vecka nu i Ryssland bara för att sanktionerna biter så hårt att de börjat döda varandra. Aldrig att Ryssland lyckas öppna en pipeline innan Ryssland upphör som stat.
En annan grej som jag försökt uppmärksamma många gånger tidigare är att både oljefält och gasfält i permafrosten måste vara på hela tiden för att fungera. Det går inte att stänga av ett oljefält eller gasfält i Sibirien och få igång det igen utan att byta ut alla rör och pumpar och ibland borra nya hål osv. Det kan ta många år att få igång ett fält som varit avstängt en vinter även om de inte skulle ha några sanktioner.
Det gäller inte bara i permafrosten iofs. Vilket torde vara ett enormt huvudbry för både oligarker och Kreml.
Sen är det så att stora delar av oljan och gasen utvinns nära Europa, det är det som är poängen med exporten till Europa, nära Kina är utvinningen nästan obefintlig.. give or take.
Vi pratar om enormt långa pipelines för gas, många hundra mil, som kommer ta väldigt många år att färdigställa.
För olja har jag svårt att se att kalkylen skulle gå ihop öht.
Det riktigt stora problemet som jag nämnt tidigare är att Ryssland dessutom har blivit av med den västerländska expertisen som sett till att ryska oljefält har varit fungerande.
Rysk oljeutvinning(gas är en bi-produkt) bedrevs redan före invasionen av Ukraina till relativt låga marginaler, jämförelsevis globalt.
Marginalen torde ha minskat kraftigt under året och rysk oljeutvinning kanske borde ses mer som ett arbetsmarknadsprojekt framgent.