Citat:
Ursprungligen postat av
cozaazy
Även i nyproduktion idag är en stor del av byggkostnaden inbakad i BRF:ernas lån.
Nej nu är det nästan inget. Förr på 80-talet kunde det vara kanske 95% som var lån i BRF.
Fanns två skäl.
* Dels politiska. HSB menade att vem som helst skulle kunna köpa en insatslägenhet. (Dock blev ju månadsavgiften högre än i en HR).
* Dels ekonomiska. BRF fick räntesubventioner.
Citat:
Ursprungligen postat av
cozaazy
Ni säger att lägenhetspriser i Stockholm inte kan gå ner för att byggkostnaderna är höga.
Nej det är en halmgubbe.
Jag har däremot förklarat många ggr varför vi sett stigande bostadspriser i +20 år.
Och adressen har ett pris som beror på preferens har jag varit väldigt tydlig med.
Citat:
Ursprungligen postat av
cozaazy
Marken står för absolut för merparten av dagens lägenhetspriser. Det finns uppenbart en fallhöjd på ytterligare 70% sett till den faktiska byggkostnaden.
Inte ens i Stockholm är det så.
Det var ett villabygge en bit ifrån där jag bor. Tomten tror jag gick för ca 5 MSEK. Och villa såldes senare för ca 11.5. Och det är inget problem att komma upp i 7 MSEK för byggnaden.
Hade någon däremot satt upp en snorbilligt enplans 100 kvm skämthus hade ju det stämt att marken dominerade. Men folk gör inte så.
Citat:
Ursprungligen postat av
cozaazy
Kostnaden för att köpa en 60 kvm bostad i Vasastan; ränta på 85% belåning;
Det där är ju inte seriöst. Den som köper där lägger snarare 85% kontant och lånar 15%.
Räkna igen på 15% lån.
Vad är det som gör att du och andra inte förstår att folk langar in ganska stora kontantinsatser.
(När jag köpte senast langade jag in 100% kontant).
Citat:
Ursprungligen postat av
cozaazy
Vem går in och köper en bostad i början av en bostadskrasch? Dessa människor är från vettet. Det har aldrig varit tydligare att priserna i Sverige kommer att tokrasa.
För bubbelpratarna i forumet är det alltid början på en krasch där alla skall bli utblottade och dom själv skall fynda på botten. Bara gå till gamla tråden och titta.
Av någon anledning skall bubbelpratarna bo där det är populärast. Men dom inbillar sig av någon bisarr anledning att just dom skall kunna köpa där billigt. Jag har flera ggr frågat hur f-n dom tänker där. Men jag får ju aldrig någon redogörelse till svar.
Blir Stockholm impopulärt kommer priserna att rasa. Men då har jag förklarat att då blir Stockholm lika kul som Kramfors. Och då kan ju de som ser fram emot det istället flytta till Kramfors redan nu. Men det verkar bubbelpratarna inte fatta. Dom verkar på något sätt inbilla sig att Stockholm skall bli impopulärt och så skall det i övrigt vara som idag.
Har vi sett bubbelpratare i USA vallfärda till Detroit när bostadspriserna rasade där?
Hm, det kanske var just bubbelpratare som flyttade dit då.