Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-09-15, 09:15
Här är Länsalarmeringscentralen (Lac) apparat och hur dess funktioner samt bild på den nyss omnämnde Lars Karlsand https://www.andersringner.se/2021/08/es101-massor-av-knappar-for-en-telefonist/
https://issuu.com/sos_alarm/docs/sos_2013_4_binder1/28 Det var alltså den apparaten som var i andra ändan av Ljungströms
Senast redigerad av jajagvinner 2022-09-15 kl. 09:22.
Citera
2022-09-15, 09:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det stärker tesen av LP:s minnesbild av ungefär hur GM såg ut. Två utpekade av män med liknande utseende.

https://i.imgur.com/70HGEMM.jpg

Vore ju mer intressant med en side by side polismannen 1986 och CP 1986. Bilden på polisen måste ju va tagen 20 år efter mordet, och den på CP bedömer jag vara från nästan 10 år efter mordet.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-09-15 kl. 09:29.
Citera
2022-09-15, 09:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vilken legend i det fördolda. Den här boken måste införskaffas.

Äntligen något nytt och intressant i fallet. Synd att det LP sa, i vanlig ordning, inte dokumenterades.

Han ser reslig ut jämfört med VG. Hur lång var den sistnämnde?

Muskulösa ben, och "snygg kropp" (som ett vittne kanske skulle ha sagt). Hade varit intressant att veta längden.

Han säger själv att han (uppenbarligen sett till bilden) inte var lik VG, och inte heller Skandiamannen, men däremot erinrade om CP. Är han inte lite lik den fantombild som gick ut på löpsedlarna också?

Konstigt att inget dokumenterades om det här. När inte ens Anér har hört talas om det så ...

Pekas han ut av henne eller är det en sån "även nummer 5 är liknande min beskrivning".

Vilken konfrontation handlar det om?

Ganska intressant val av jacka, lite rockliknande slag hade den varit längre hade man definitivt kunnat tro det var en rock i mörkret.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-09-15 kl. 09:41.
Citera
2022-09-15, 09:37
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vore ju mer intressant med en side by side polismannen 1986 och CP 1986. Bilden på polisen måste ju va tagen 20 år efter mordet, och den på CP bedömer jag vara från nästan 10 år efter mordet.

Det är mest ansiktsformerna jag jämför, de ändras inte så mycket med åren.

Fetz och CP lite närmare i tiden.
https://i.imgur.com/de1yunT.jpg
Senast redigerad av HAARP 2022-09-15 kl. 10:01.
Citera
2022-09-15, 10:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Någon med tid kan kanske photoshoppa ihop dem sida vid sida. Finns ju liknande bilder på CP i ett rum för konfrontation. Gäller att klarlägga längden på dem båda bara, för att få till proportionerna.

Eller varför inte göra ett kollage med samtliga misstänkta och vittnen, längd och storlek, sida vid sida?

För egen del har jag lite för fullt upp.

Om jag minns det jag läste nyss rätt så framkom det aldrig vad LP reagerade på. Men polismannen är ju ganska stor, jämfört med VG, vilket också vittnen som till exempel AD fäste sig vid på platsen, i relation till OP.

(Som Skandiamannen-förfäktare är jag förstås på alerten om LP pekat ut en över 180 cm och med spänstiga ben.)
Senast redigerad av Dalulven 2022-09-15 kl. 10:05.
Citera
2022-09-15, 10:13
Medlem
niokilometers avatar
Citat:

Bra.

Kan du inte lägga upp Engström bredvid och inlägget i tråden "Skandiamannen". (skämt)
Citera
2022-09-15, 10:27
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Bra.

Kan du inte lägga upp Engström bredvid och inlägget i tråden "Skandiamannen". (skämt)

Kan du jämföra med fantombilden från löpsedeln också?

Men ansiktsformer i all ära, såg LP något mer än "bulliga kindknotor" vad gäller ansiktet?

Mer intressant vore att jämföra polismannens längd och storlek med de misstänkta.

Sida vid sida med VG är det slående hur pass mycket större polismannen är.

Något som kan indikera att gärningsmannen trots allt hade en viss längd och storlek.

Vilket AD och LL är inne på, till exempel. Och nu då LP som har råkat peka ut fel.

Men polismannen kanske gjorde samma fysiska intryck i rummet som GM?

Ja, hur ligger längd och storlek till egentligen jämfört med övriga huvudkandidater: CP, SE och CA?
Citera
2022-09-15, 10:28
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Bra.

SEkten kan säkert se likheterna.

https://i.imgur.com/ZN9Jwex.jpg
Citera
2022-09-15, 10:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
SEkten kan säkert se likheterna.

https://i.imgur.com/ZN9Jwex.jpg

Haha. Munnen och haklinjen då kanske?

Men vi vet inte vad det var som LP reagerade på.

Det mest troliga torde vara längden och storleken på personen. VG är märkbart mindre och tanigare.
Citera
2022-09-15, 10:35
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Men ansiktsformer i all ära, såg LP något mer än "bulliga kindknotor" vad gäller ansiktet?
Mer intressant vore att jämföra polismannens längd och storlek med de misstänkta.
Något som kan indikera att gärningsmannen trots allt hade en viss längd och storlek.
Vilket AD och LL är inne på, till exempel. Och nu då LP som har råkat peka ut fel.
Ja, hur ligger längd och storlek till egentligen jämfört med övriga huvudkandidater: CP, SE och CA?

Men du förstår väl skillnaden på att peka ut någon och att säga att någon liknar någon.

Massor med människor liknar gärningsmannen på ett eller annat sätt.

LP har bara pekat ut en man och det är CP.
Citera
2022-09-15, 10:51
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Men du förstår väl skillnaden på att peka ut någon och att säga att någon liknar någon.

Massor med människor liknar gärningsmannen på ett eller annat sätt.

LP har bara pekat ut en man och det är CP.

Fullständigt fel. Hon har även pekat ut den här polismannen.

Det är ju det som artikeln i "Aftonbladet" handlar om:

"Michael, 62: Jag pekades ut som Palmes mördare. Några veckor efter mordet på OP kallades hans hustru in för en vittneskonfrontation. Allmänheten har aldrig fått veta att hon då felaktigt pekade ut polisen MF som mannen hon såg skjuta ihjäl sin make."

"- Jag vet inte ens om det gjordes en notering om vad hon sa därinne. Jag vet inte heller hur hon uttryckte sig när hon pekade ut mig, säger han."

Så det behöver inte vara ansiktets utseende, som LP gick efter vid sitt utpekande, vilket HAARP och andra i tråden tycks tro. Det kan vara längden, kroppsformen och/eller helhetsintrycket.
Citera
2022-09-15, 10:53
Medlem
HAARPs avatar
Citat:

Längd går och ta reda på, kroppsbyggnad ser man ungefär på foto från konfrontation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in