2022-09-15, 09:03
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
Jag kan inte bedöma hur lagrummet skall tolkas in på denna incident men nödvärn tolkas så här:

"Nödvärn är en ansvarsfrihetsgrund. Av 24 kap. 1 § brottsbalken, BrB, framgår att en gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

Lagens andra paragraf tar upp fyra omständigheter där rätt att bruka nödvärn föreligger:

Mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.
Mot den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning.
Mot den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg.
Mot den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse."

Troligt att MGM går fri ifall han inte knivhuggit dem flera ggr, eller knivhuggit dem i ryggen när de flytt eller någon annan försvårande omständighet som gör att proportionalitet överskrids.

Skönt att tråden börjar hitta rätt nivå till slut.
Med den mycket begränsade informationen som vi har än så länge så är det Du skriver precis det vi kommer att stå in för.
Om sen utredningen visar typ 11 knivhugg så faller ju det mesta som ett korthus.
Det enda som torde bekymra försvarsadvokaten framöver är ju BO nr 2.
Här gäller det att båda var beväpnade och gick till angrepp.
Tufft att komma undan båda händelserna. Kan tänka mig att det slutar med självförsvar eller ett blygsamt straff för nr 1 men däremot att det blir värre med den andra personen där det kanske landar i dråp.
Oavsett så är det rena spekulationer eftersom vi har i princip 0 fakta så här långt.
Citera
2022-09-15, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Nej men jag tycker våld är fel! Varför försvarar du knivmord för? Känner inga äckliga kriminella då jag hatar kriminalitet, men 2 fel gör inte 1 rätt, och det är inte försvarbart att KNIVMÖRDA 2 av 4 obeväpnade, ofarliga inkräktare.
Ofarliga inkräktare.
Ja visst, dom skulle ju bara in och vattna blommorna.
Mer troligt är att dom skulle utföra ett rån, rånmord eller en grov misshandel.

Om jag hade fått rutan inslagen och flera maskerade män klättrat in hos mig så hade jag också tagit närmsta tillhygge och slagits för livet.
Fyra mot en i sitt eget hem, då finns det inga hinder längre att använda dödligt våld för att rädda sitt eget liv.

Han handlade i nödvärn och ringde själv polisen efteråt.
Han kommer nog att gå fri eller så döms han till ett kort straff för dråp.
Senast redigerad av Shickablaow.Waowai 2022-09-15 kl. 09:21.
Citera
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmasvensson002
Hej du där. Det är jag som är den svenska flickan som bor med hans släkting/bror. Han har inget med detta å göra. Vi har familj, jobb och barn att ta hand om. Detta med våldtäkten har inte hemma i denna tråden men eftersom ni ändå drar upp det kan jag förklara att en av dom misstänkta till våldtäkten anklagade min man att ha blivit avsugen av denna tjejen vilket tjejen själv nekat till å även alla andra inblandade under rättegången. Detta var något för att försvara sig själv å lägga skit på någon annan än sig själv. Han blev inte heller dömd utan VITTNADE mot dessa personer i rättegången. Sitt inte heller å spekulera om min familj och min man. Vi har varit tillsammans i snart 3 år och gifta i 1,5. Jag vet allt som hänt och 75% av det ni säger stämmer inte. Mitt tips till er alla är att vara källkritiska och tänka innan ni skriver. Dessa 2 som mördat visste att dom var påväg till lägenheten, denna killen sålde också droger till små barn där av konflikten. En av dom hade även skottsäker väst. Så sluta spekulera innan ni vet klart och tydligt. Återigen DESSA MÄNNISKOR VISSTE ATT DOM VAR PÅVÄG TILL LÄGENHETEN DOM SOV INTE. Självförsvar är det absolut inte, vilket polisen och alla runt dom vet.

Antar att du är urtypen av wnitetrash, en som dessutom gillar små arabpenisar.
För din kännedom, att inte bli dömd är absolut inte per automatik att vara oskyldig.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Nu baserar jag min åsikt på stt den information som finns stämmer:

Två personer vaktade utanför dörren medan två bröt sig in igenom en krossad ruta. Grälet pågick i 15-20 min före knivhuggen utdelades. MGM tillkallades ej polis.

Det känns spontant som att en Svensson hade ringt polisen redan när de fyra stod utanför ytterdörren och säkert var otrevliga, men definitivt om man hörde att de började klättra upp för fasaden och absolut när rutan krossade.

Gissar att det kommer räknas som en försvårande omständighet att MGM inte ringt polis. Polisen är långsam säger ni då, ja, i vissa fall beroende på arbetsbelastning och körtid, men man bör nog ge det ett försök ändå, för att komma lindrigare undan med nödvärnsåberopande?

Om det stämmer att droger är inblandade, så gissar jag att MGM hade skäl att vilja undvika eventuella poliser i bostaden som råkade hitta knark och därför inte betedde sig som en Svensson skulle ha gjort.

Jag ringde 112 vid en bilolycka och det tog ca 10 minuter att komma fram då. Sen så tjafsade 112 om vart ifrån ambulansen skulle komma då det var i närheten av en länsgräns och de ville i princip veta exakt vart olyckan skedde och det är inte så lätt att veta exakt när man står stilla på vägen och väntar och det finns inga skyltar på platsen. Jag sa att det var kanske 1-2 mil från ort x i riktning mot y på väg z men det dög inte
Citera
2022-09-15, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HIMBF2
GM:

https://www.facebook.com/noah.borjeson

Jävligt många Kevin på vänlistan. Inte lika många Liam vilket man annars hade förväntat sig..
Citera
2022-09-15, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breeder
Hur funkar "blod med samvete"?

Att döda en människa och leva med det på sitt samvete?

Jag vet inte hur det känns, för jag har inte gjort det. Men gör ett experiment själv. Ta en kniv och stick ihjäl någon så kan du skriva tillbaka här som en tillbakablick.
Citera
2022-09-15, 09:11
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Nu baserar jag min åsikt på stt den information som finns stämmer:

Två personer vaktade utanför dörren medan två bröt sig in igenom en krossad ruta. Grälet pågick i 15-20 min före knivhuggen utdelades. MGM tillkallades ej polis.

Det känns spontant som att en Svensson hade ringt polisen redan när de fyra stod utanför ytterdörren och säkert var otrevliga, men definitivt om man hörde att de började klättra upp för fasaden och absolut när rutan krossade.

Gissar att det kommer räknas som en försvårande omständighet att MGM inte ringt polis. Polisen är långsam säger ni då, ja, i vissa fall beroende på arbetsbelastning och körtid, men man bör nog ge det ett försök ändå, för att komma lindrigare undan med nödvärnsåberopande?

Om det stämmer att droger är inblandade, så gissar jag att MGM hade skäl att vilja undvika eventuella poliser i bostaden som råkade hitta knark och därför inte betedde sig som en Svensson skulle ha gjort.

Bra inlägg!!

GM kan ju känt sig lugn över att så länge inkräktarna inte börjar bryta i dörren så är det lugnt. Kanske hoppades han på att de skulle ge sig av då han inte öppnade.
Säkert inte en tanke på att någon skulle komma balkongvägen.

I det läget så kanske inte ringa var det första han tänkte. Sen vet vi ju heller inte om exempelvis han hade telefon,var den kanske avstängd/urladdad etc.

Grannen som fick inkräktarna på sin balkong ringde ju heller inte polisen.

Diskussioner/Tjafs pågick i 15-20 minuter för bråket började kan ju faktiskt vara ett bra försvar för vår GM som till varje pris försökte avhysa inkräktarna före de attackerade honom och det slutade som det gjorde.

Kommer helt klart att bli en spännande utredning att läsa typ omkring påsk...
Citera
2022-09-15, 09:20
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Skönt att tråden börjar hitta rätt nivå till slut.
Med den mycket begränsade informationen som vi har än så länge så är det Du skriver precis det vi kommer att stå in för.
Om sen utredningen visar typ 11 knivhugg så faller ju det mesta som ett korthus.
Det enda som torde bekymra försvarsadvokaten framöver är ju BO nr 2.
Här gäller det att båda var beväpnade och gick till angrepp.
Tufft att komma undan båda händelserna. Kan tänka mig att det slutar med självförsvar eller ett blygsamt straff för nr 1 men däremot att det blir värre med den andra personen där det kanske landar i dråp.
Oavsett så är det rena spekulationer eftersom vi har i princip 0 fakta så här långt.

Du har rätt, det handlar om den tekniska utredningen hur de döda ligger, eventuella vapen, och en tung del ligger i vittnesmålen. Hur rädd MGM var och hur länge angriparna varit i lägenheten? Har de dödats i direkt anslutning till intrånget eller har det förekommit diskussion? Man kan nog säga att dödsfallen kunde undvikas men det är inte direkt det som avgör ansvar. Svaret på varför MGM inte ringde polis ligger troligen i MGM:s livsstil. Vi får se framledes hur det utvecklas.

Den unga tjejen är som sagt släppt och den äldre killen är fortfarande anhållen. Vad vet vi egentligen?
Jo, att vi vid häktningsförhandling kommer förundersökningsledarens tes prövas. Tror inte att vi får reda på så mkt mer än att MGM släpps eller begärs häktad. Men å andra sidan läcker polishusen som såll numera. Intressant fall så långt i alla fall. Hoppas på att det fortsätter vara intressant lagtekniskt och att målet hamnar i en gråson som kan prövas.
Citera
2022-09-15, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nitromethane
Ringa polisen med risk att dom inte kommer i tid och kan avstyra istället för att agera själv, i detta fall med risk för livet kan man inte ta den risken att vänta, här handlar det om minuter sekunder och personer som kanske har dödsångest när rutan krossas, fatta det din pk rätta besserwisser.

Jsg skrev ingenstans att man inte får beväpna sig till tänderna efter att man ringt polisen. Självklart bör man det.

Jag TROR dock inte att rätten kommer att anse att grälet på 15-20 minuter hade inneburit att polisen inte hunnit komma fram. Går lätt för en åklagare att plocka fram genomsnittstiden för en patrull och peka på att det är rn försvårande omständighet, men jag är ingen jurist.
Citera
2022-09-15, 09:24
Medlem
HIMBF2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breeder
Jaha...:Öb3rg, M0hammed, @lwaked eller den mystiska fyran?

Awaked
Citera
2022-09-15, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Det var väll svenskar eller?
De som bröt sig in var blattar. Läs tråden först innan.
Citera
2022-09-15, 09:31
Medlem
Vad heter de 2 döda?

Etnicitet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in