2022-09-14, 00:18
Medlem
Deveshs avatar
Första gången jag kommit in på över en vecka från Thailand. Måste väl haft med valet att göra?
Citera
2022-09-14, 01:41
Medlem
Kungsgardens avatar
Idag kom jag in på forumet första gången sedan brödernas massmord på ursprungsbefolkningen i Kanada, flygplanet som försvann över Östersjön, valveckorna och själva valvakan igår.

Jag läste i DN att forumet blockerar mig och övriga utlandssvenskar. Trodde först att FB låg nere i flera veckor. För oss som inte har andra svenskar i närheten, på jobbet osv, är det än mer viktigt med en plattform där utlandssvenskar kan följa, och delta, i valvaka vid val i Sverige.

Varför kollektivbestraffa stammedlemmar?
Nej, svaret är inte vpn.
Citera
2022-09-14, 01:42
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devesh
Första gången jag kommit in på över en vecka från Thailand. Måste väl haft med valet att göra?

Enligt uppgifter i svenska medier har forumet valt att blockera oss som inte loggar in i Sverige.
Citera
2022-09-14, 13:50
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Idag kom jag in på forumet första gången sedan brödernas massmord på ursprungsbefolkningen i Kanada, flygplanet som försvann över Östersjön, valveckorna och själva valvakan igår.

Jag läste i DN att forumet blockerar mig och övriga utlandssvenskar. Trodde först att FB låg nere i flera veckor. För oss som inte har andra svenskar i närheten, på jobbet osv, är det än mer viktigt med en plattform där utlandssvenskar kan följa, och delta, i valvaka vid val i Sverige.

Varför kollektivbestraffa stammedlemmar?
Nej, svaret är inte vpn.

Under pågående DDoS-attacker så finns det två val.
Antingen blockera utländsk trafik och se till att sidan fungerar för majoriteten av besökarna, eller att inte blockera någon trafik, men med konsekvensen att forumet inte är tillgängligt alls.

admin
Citera
2022-09-14, 14:07
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Samma här!

Har inte kunnat logga in på flashback ifrån Asien på över 1 vecka.
Användare påpekade vilken leverantör man har osv men detta är klart värre än så.
Har inte kunnat logga in via någon enhet öht! mobilt bredband, cafeer, paddor, mobiler, datorer etc många enheter och med safari, firefox, chrome etc ingenting fungerade.

Jag är inte postiv på att detta kommer fungera särskilt länge.

Nå den stora frågan: Vad fan händer med Flashback??

Allt är egentligen en ekonomisk fråga. Det finns andra möjligheter än att blockera utländsk trafik. Men dessa är kostsamma. Vi kan likt Wikipedia ha stora banners med hur viktigt det är att alla ni som besöker forumet ger donationer. Hur beroende vi är av att fler hjälper till. Men detta vet ju alla redan, så vi gör vårt bästa med de resurser vi har. Eftersom vissa är besatta av att forumet inte ska vara tillgängligt, och endast 0,01 - 0,02 promille (!!!) av besökarna ger donationer, så gör vi vårt bästa att hitta en lösning. Givetvis vore det önskvärt om ingen behövde använda VPN under pågående attacker, men alternativet vore i dagsläget att forumet låg nere helt. Kan också säga att de flesta DDoS-attacker är sådana ni inte märker av. Är endast de större som behöver hanteras med blockering.

admin
Citera
2022-09-14, 14:24
Medlem
Parisarens avatar
Shit! Jag menar merde! Forsta gången man kom in pa sakert en vecka! (Frankrike)
Citera
2022-09-14, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parisaren
Shit! Jag menar merde! Forsta gången man kom in pa sakert en vecka! (Frankrike)

samma här, funderar på att va ledig i morgon och läsa ifatt.
Citera
2022-09-14, 17:26
Medlem
Holdingbreaths avatar
Jag har varit i USA före och under valet. Flashback var nere nästan hela tiden. Nu när valet är över fungerar Flashback igen.
Citera
2022-09-15, 18:46
Medlem
Sen i tisdags funkar det inte alls via TOR eller VPN. Normalt brukar TOR stå och tugga ett tag innan felmeddelandet kommer upp, men nu kommer det upp så fort man klickar på adressen.
Citera
2022-09-15, 18:48
Medlem
Jag har talat om detta tidigare, men jag är tvungen att rensa kakorna då och då för att sidan ska funka. Inte hela världen men helt klart ett irritationsmoment.
Citera
2022-09-15, 19:21
Medlem
Dancer-in-the-darks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Under pågående DDoS-attacker så finns det två val.
Antingen blockera utländsk trafik och se till att sidan fungerar för majoriteten av besökarna, eller att inte blockera någon trafik, men med konsekvensen att forumet inte är tillgängligt alls.

admin

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Allt är egentligen en ekonomisk fråga. Det finns andra möjligheter än att blockera utländsk trafik. Men dessa är kostsamma. Vi kan likt Wikipedia ha stora banners med hur viktigt det är att alla ni som besöker forumet ger donationer. Hur beroende vi är av att fler hjälper till. Men detta vet ju alla redan, så vi gör vårt bästa med de resurser vi har. Eftersom vissa är besatta av att forumet inte ska vara tillgängligt, och endast 0,01 - 0,02 promille (!!!) av besökarna ger donationer, så gör vi vårt bästa att hitta en lösning. Givetvis vore det önskvärt om ingen behövde använda VPN under pågående attacker, men alternativet vore i dagsläget att forumet låg nere helt. Kan också säga att de flesta DDoS-attacker är sådana ni inte märker av. Är endast de större som behöver hanteras med blockering.

admin

Naturligtvis är det bästa om forumet fungerar för majoriteten. Jag tänker att det ändå vore bra med en fet banner vid sådana här lägen: En banner som bekräftar störningen och berättar att det just nu inte är möjligt att nå forumet från vissa utländska IP-adresser - men att det går bra att komma in via VPN med svensk IP. Gärna med tillägg ifall det visar sig vara så att vissa VPN-leverantörer och/eller fiberleverantörer har extra stora problem.
Citera
2022-09-15, 19:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Jag har talat om detta tidigare, men jag är tvungen att rensa kakorna då och då för att sidan ska funka. Inte hela världen men helt klart ett irritationsmoment.

Det är ett gammalt problem, som bl.a. jag har påpekat vid flera tillfällen men inget görs åt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in