2022-09-14, 10:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Oljepriset är bara en del av förklaringen.
Priset för Gas har ökat ganska rejält

Rörligt naturgaspris öre/kWh exklusive moms

Månad2020 2021 2022

Jan 17,80 27,40 103,00
Feb 16,80 26,10 100,50
Mar 15,80 25,60 165,00
Apr 14,50 28,70 134,00
Maj 13,10 33,80 117,00
Jun 13,10 37,60 128,00
Jul 13,10 45,70 205,00
Aug 14,20 54,60

Gasen är viktig för framställning av energi i Europa
Dessutom så har vi haft Corona med enorma stödpaket som behöver betalas nu.
Grundorsaken är vind och solkraft som en massa dårar trott kan ersätta kol, olja och kärnkraft. För att ha tillräckligt med balanskraft så har man satsas på naturgas, den har Ryssland sålt in som ett billigt alternativ. När det sket sig så sitter EU med skägget i brevlådan.
Utan felsatsningarna på vind och sol samt stängning av kärnkraft och kol hade vi inte haft någon energikris öht.
Citera
2022-09-14, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Dryg?
Vad pratar du om?
Vad din bensinräkning har att göra med kostnaderna på bensin idag och de sista 4-5 åren vet jag inte?
Bensinen har inte gått upp så mycket de sista åren helt enkelt. Det är det jag skriver, för det är fakta. Den har följt allmänna prisökningar. Diesel har gått upp i mängder dock.
Det är trist att du förlorat ditt jobb, men vet inte vad mer jag ska säga om det? Hade du fått behålla det om just bensinen kostat mindre menar du?

Yes, dryg ☝️😅
Citera
2022-09-14, 10:52
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Hur ser det ut för bilar o bussar som körs på biogas?

Det verkar vara svårt att hitta info om det.
Min gissning ratt det är dyrare än tidigare
Citera
2022-09-14, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vilket skitprat, marknaden föll direkt när inflationssiffran kom idag, dvs det är inte inprisat med 100 punkter, snarare var 50 punkter det som gällde fram tills USA visade på högre inflationstakt än väntat, då blev en svensk trippelhöjning troligare. Ingen tror eg att RB skall höja med 100 punkter.

Ha - skitprat. Det var ju rätt person att komma med sådana uttryck. Tillåt mig småle.
Men jag förstår att du är också här och slänger dig med diverse piss. Undanbe oss hypotetiska värsta-scenarier tack. Alla vet att jorden kan brinna upp. Det behöver inte textas ned som en hypotetisk teori.

Jag skrev 0,75 till 100, som du citerar.
75 punkter har varit känt sedan länge. Kom inte släpandes med något annat.
100 har nämnts men inte i samma utsträckning och de flesta tror naturligtvis på 75. Något som det lika naturligtvis fortfarande kan bli, men heller inte otroligt med 100.
Skillnaden mellan 75 och 100 heter inte ”ballar ur”. DET är poängen.
Att du inte fattar resonemang kan jag inte rå för.
Citera
2022-09-14, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Grattis, hoppas du får a-kassan då.
lycka till med svartjobben!

5 månader kvar så tror inte det man tack ändå.
Citera
2022-09-14, 10:57
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Grundorsaken är vind och solkraft som en massa dårar trott kan ersätta kol, olja och kärnkraft. För att ha tillräckligt med balanskraft så har man satsas på naturgas, den har Ryssland sålt in som ett billigt alternativ. När det sket sig så sitter EU med skägget i brevlådan.
Utan felsatsningarna på vind och sol samt stängning av kärnkraft och kol hade vi inte haft någon energikris öht.

Helt enig!
Historiens syn på Merkel kommer inte att vara nådig.

Hur fan kan väst lita på att en diktator?
Putin fattade att rysk gas var otroligt viktigt för västs stabilitet och utveckling.

Om Tyskland hade haft mer inhemsk energi så hade det varit mindre sannolikt att Putin hade vågat invadera Ukraina.
Citera
2022-09-14, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Yes, dryg ☝️😅

.. suck.
Du förstår ju inte resonemanget som diskuteras.
Du måste förstå att din personliga bensinräkning är rätt irrelevant här.
Varför svarar du inte på frågorna istället.
Citera
2022-09-14, 11:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ha - skitprat. Det var ju rätt person att komma med sådana uttryck. Tillåt mig småle.
Men jag förstår att du är också här och slänger dig med diverse piss. Undanbe oss hypotetiska värsta-scenarier tack. Alla vet att jorden kan brinna upp. Det behöver inte textas ned som en hypotetisk teori.

Jag skrev 0,75 till 100, som du citerar.
75 punkter har varit känt sedan länge. Kom inte släpandes med något annat.
100 har nämnts men inte i samma utsträckning och de flesta tror naturligtvis på 75. Något som det lika naturligtvis fortfarande kan bli, men heller inte otroligt med 100.
Skillnaden mellan 75 och 100 heter inte ”ballar ur”. DET är poängen.
Att du inte fattar resonemang kan jag inte rå för.
Nej det har inte varit känt sedan länge, tvärtom har man trott på att inflationen skulle falla tillbaka något före att den lyfter igen senare i höst. Att RB kommer höja med 50 punkter är vad man trott, nu är 75 punkter det troliga( vilket är betydligt tuffare än någon trodde i juni/juli) 100 punkter är vilda spekulationer och skulle sända chockvågor om det sker.
Citera
2022-09-14, 11:01
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
De sista 3-4 åren handlar det om några kronor för bensinen i ökning.
Från ca 16:- till idag 19:-
Det kan inte vara där skon klämmer hos ”Svensson”.
Kör man diesel förstår jag man kan ha åsikter om t ex reduktionsplikten som påverkar väldigt mycket.

Intressant man kan se skattenivån ja.

Problemet har i USA beskrivits som Greedifikation.
En intressant artikel beskrev en bonde i Skåne som hade gått till affären. På hyllan i affären kostade nu hans mjöl ökat till 37kr/paket från 30kr/paket.
Bonden hade inte fått mer betalt.

Jordbruket är väldigt avhängigt billig energi, till traktorer, konstgödning, uppvärmning etc.

Inflationen verkar framförallt vara driven av avsaknad av energi till de gamla prisnivåerna
Citera
2022-09-14, 11:05
Medlem
Citat:
Helt enig!
Historiens syn på Merkel kommer inte att vara nådig.

Hur fan kan väst lita på att en diktator?
Putin fattade att rysk gas var otroligt viktigt för västs stabilitet och utveckling.

Om Tyskland hade haft mer inhemsk energi så hade det varit mindre sannolikt att Putin hade vågat invadera Ukraina.

Tyskland sitter inte med skägget i brevlådan - finns hur många gamla bildäck som helst man kan bränna el av - o de är mer eller mindre gratis samt innehåller ett enormt energivärde.

O de ryker mycket mindre än vulkanutbrottet på island som miljömupparna varken sa eller gjorde något åt - o av den röken fick vi ingen el
Citera
2022-09-14, 11:07
Avslutad
Ser att kompisar som ändå bott länge i attraktiva Stockholmsvillor kör elfritt och kallt än så länge. Så visst 17 har inflationen även nått de lite mer bemedlade klientelet.
Citera
2022-09-14, 11:11
Avslutad
Citat:
Problemet har i USA beskrivits som Greedifikation.
En intressant artikel beskrev en bonde i Skåne som hade gått till affären. På hyllan i affären kostade nu hans mjöl ökat till 37kr/paket från 30kr/paket.
Bonden hade inte fått mer betalt.

Jordbruket är väldigt avhängigt billig energi, till traktorer, konstgödning, uppvärmning etc.

Inflationen verkar framförallt vara driven av avsaknad av energi till de gamla prisnivåerna

PEAKOIL helt enkelt. Låt vara att det var länken Ryssland som brast först. Men det fanns ingen tillräcklig ersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in