2022-09-14, 09:34
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Tror du inte dom flyr i först hand av rädsla för vad typ grannen, föräldrar, mannen på gatan skall ta sig till i sitt hämndbegär mot allt ryskt. Gatans parlament skall man frukta. Ukrainska myndigheter skulle ju varken våga eller vilja agera utan att följa dom konventioner som finns då det skulle kunna leda till rejäla bakslag i Ukrainas ambitioner att integreras fullt ut med väst.

Man kan hoppas att västerländska påtryckningar och närvaron av västerländsk media gör att ukrainarna håller sig i skinnet. Men någon absolut garanti är det definitivt inte.

Häromdagen läste jag till exempel att ukrainska posten (tydligen någon sorts statligt monopol) skulle säga upp alla anställda i ockuperade områden som hade tagit ut ryska pass. En ganska oproportionerlig åtgärd med tanke på att invånarna i de ockuperade områdena var tvungna att ansöka om ryskt medborgarskap för att få del av samhällsservicen (det var åtminstone den ukrainska förklaringen till att så många på ockuperat område ansökte om ryska pass).

Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Så du menar att Frankrike har en svag kultur? De gick ju hårt åt kolloboratörerna efter VK2. Jag delar inte den uppfattningen. Sen tror jag också att det bästa är att gå varligt fram och bara gå på de värsta. Vanliga kappvändare kan man låta bli för de kommer ju vända kappan till Ukraina när Ukraina får kontrollen. Detta funkade ju i Tyskland efter kriget där man lät administrationen etc var kvar i stora delar och tyskar som haft ledande befattningar fick fortsätta. Jämför Irak där man tog bort alla och skulle börja om från 0, vilket gick käpprätt åt helsike.

I det här fallet skulle man nog kunna säga att Frankrike har en svag kultur. Framförallt är det mycket stötande för fransoserna att de blev befriade av sina kulturella fiender i den anglosaxiska världen. Överlag tror jag att repressalier mot ockupanterna är mycket större i länder som inte befriat sig själva. Om man via egen kamp slänger av sig ockupationsoket så stärker man sin egen självbild och får framförallt utlopp för sina aggressioner i riktiga strider snarare än att behöva ta ut dem i efterhand på de kollaboratörer som råkar finnas kvar.
Senast redigerad av stilicho 2022-09-14 kl. 09:36.
Citera
2022-09-14, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
I Bohorodychne som befriades i ukrainska offensiven visar ryssarna åter igen vilka äckliga svin dom är.

Citat:
Kvarlevorna av ukrainska soldater ska påträffats, halshuggna. Man fann även ett halvt dussin mördade civilas kroppar. En ukrainsk militär journalist uppger också att ryssarna flydde så fort att man lämnade ofärdig mat på spisen och högar med vapen och ammunition. Samt bajs. Tydligen har ryssarna bajsat var som helst inomhus, inklusive i skolan där de bodde, i hus och i en kyrka tillhörande ett kloster.

Byn ligger norr om Sloviansk, på högra banken till floden Donets och nära även befriade Sviatohirsk.

https://cornucopia.se/2022/09/uppdateras-hel-familj-torterad-och-mordad-begravdes-i-sin-egen-tradgard-ryssland-slutar-skicka-nya-f orband-till-ukraina-6-000-km2-befriade-pa-en-vecka-offensiven-fortsatter-med-stora-ryska-for/

Hur invasionsstyrkor avhumaniseras och brutaliseras, kan psykologer skriva tusentals böcker om. Ett intressant ämne. Den primitiva nedåtspiralen verkar alltid vara likadan, oavsett epok och etnicitet. Det ska förnedras, vandaliseras, bajsas överallt och tävlas om vem som är mest sadistisk - efter ett halvår är soldaterna så förstörda, att tortyr känns kul och avtrubbningen är total. Varför militärer har en bajsfetish vet jag inte. Det får psykologerna svara på.

Med det sagt, är ryssarna ovanligt vidriga. Det finns ingen sund nivå nånstans. Moralen är lika låg på fältet som i de egna leden. Att ryssarna också roat sig med att tortera, förnedra och avrätta sina egna soldater, anser jag vara självklart. Och troligen har de tryckt i sig så mkt sprit och annat (benso amfematin osv) att de blivit helt sjuka i huvudet.

Det är fantastiskt att ett av världens största och kaxigaste I-länder producerar så extremt dåliga soldater.

Jaha nu flyr de och lämnar drivor av materiel och vidriga brottbevis bakom sig.

Vem är förvånad?
Citera
2022-09-14, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Man kan lugnt utgå från att SVT är mer tillräkneliga än TASS.
Helt korrekt. Tröttsamt med det ständiga hackandet på fri massmedia och statsmedia i fria länder.

TASS kommer med rena lögner och förvrider sanningen på ett groteskt sätt. SVT och andra media i väst kan endast anklagas för hur de väljer att presentera nyheter, dvs val av rubrik, ordval i artikeln och val av hur och hur mycket vissa ämnen ska belysas.
Citera
2022-09-14, 09:41
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Finns nog inte vapen till att mobilisera, det är Ryssland vi talar om, U-land...

Du har rätt, Ryssland har inte tillräckligt med vapen just nu, men som jag har förstått det så köps det nu vapen av Iran och Nord-Korea.
Antar att det är inköp av mobiliserings-vapen?
Citera
2022-09-14, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Helt korrekt. Tröttsamt med det ständiga hackandet på fri massmedia och statsmedia i fria länder.

TASS kommer med rena lögner och förvrider sanningen på ett groteskt sätt. SVT och andra media i väst kan endast anklagas för hur de väljer att presentera nyheter, dvs val av rubrik, ordval i artikeln och val av hur och hur mycket vissa ämnen ska belysas.
Vi som var med under kalla kriget vet att när TASS släpper något är det precis tvärtom. Det är likadant nu.
Citera
2022-09-14, 09:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ni bör förstå att man inte är landsförrädare för att man är en lärare som vill ge barn en utbildning och i övrigt gör sitt jobb. Studera vem som dog i Danmark eller Norge, det är mer "normala" exempel på hur man bör bete sig när man är under ockupation.

Annars är man samma typ av människa som kunde luras att det var OK att beslagta judars egendom på 30-talet och förbjuda dem att jobba, samt titta bort när de försvann. Det är dehumanisering.

Men om man t om kan lura svenskar att tro att det är OK att förgripa sig på lärare, kan man gissa hur det blir i Ukraina vid ukrainsk seger. Folkmord. Men det är OK, för det var ryssarna som började....eller?

Den här efterblivne tokdåren påstår alltså att tyska nazistlärare som åkte till Norge eller Danmark för att inpränta det tredje riket, Mein Kampf och den övriga naziztideologin i de norska och danska barnen, enbart "gjorde sitt jobb".

Alltså, det finns ryss-troll och det finns ryss-troll.
Citera
2022-09-14, 09:45
Bannlyst
Citat:
Inga lärare sköts eller fängslades i Danmark i alla fall efter WWII. Jag är säker på att de hade intressant undervisning i Norge/danmark under den perioden...

Ja, Tyska nazist-lärare som hade i uppgift att indoktrinera danska skolbarn i den "rätta", nazistideologiska läran.

Otroligt att de inte avrättades.
Citera
2022-09-14, 09:47
Avstängd
Citat:
Inga lärare sköts eller fängslades i Danmark i alla fall efter WWII. Jag är säker på att de hade intressant undervisning i Norge/danmark under den perioden...

Kanske för att inga lärare förespråkade att danmark inte fanns och att utbildningen övergick till tyska?
Citera
2022-09-14, 09:48
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Menar du på allvar att SVT är opartiska och trovärdiga??

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Man kan lugnt utgå från att SVT är mer tillräkneliga än TASS.

Akademikerfyllo har nog missat detta:

Från SVT:s hemsida: "SVT verkar i allmänhetens tjänst och drivs självständigt i förhållande till politiska, kommersiella och andra intressen i samhället."

Från TASS hemsida: "TASS is Russia’s leading state news agency"

Mina understrykningar.
Citera
2022-09-14, 09:50
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Du har rätt, Ryssland har inte tillräckligt med vapen just nu, men som jag har förstått det så köps det nu vapen av Iran och Nord-Korea.
Antar att det är inköp av mobiliserings-vapen?

Har svårt att se att IRAN och Nord-Korea har de mängder av vapen att sälja. Sen lär ju kvalitén vara värdelös på dessa vapen. Putin blir lurad exakt som han blir lurad av KINA.
Citera
2022-09-14, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Akademikerfyllo har nog missat detta:

Från SVT:s hemsida: "SVT verkar i allmänhetens tjänst och drivs självständigt i förhållande till politiska, kommersiella och andra intressen i samhället."

Från TASS hemsida: "TASS is Russia’s leading state news agency"

Mina understrykningar.
Haha . . . . jaa precis . . .
Citera
2022-09-14, 09:54
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:

Jag är inte alls säker på det. Danskar och norrmän var ju ariska broderfolk och hade en plats i den framtida nazistiska världen (liksom vi svenskar för övrigt) så fanns ingen anledning ifrågasätta norsk- eller danskhet. Däremot kan det ha varit annorlunda i Polen, Baltikum etc, men jag vet inget säkert. Och så det är klart, jag förespråkar inte någon skjutning av ukrainska lärare som gjort sitt bästa i en svår situation men den rektor, som fick en bomb på sig igår, som kommit in från Ryssland för att russifiera skolan är en annan sak. Ska väl inte heller skjutas men straffas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in