Citat:
Tror du inte dom flyr i först hand av rädsla för vad typ grannen, föräldrar, mannen på gatan skall ta sig till i sitt hämndbegär mot allt ryskt. Gatans parlament skall man frukta. Ukrainska myndigheter skulle ju varken våga eller vilja agera utan att följa dom konventioner som finns då det skulle kunna leda till rejäla bakslag i Ukrainas ambitioner att integreras fullt ut med väst.
Man kan hoppas att västerländska påtryckningar och närvaron av västerländsk media gör att ukrainarna håller sig i skinnet. Men någon absolut garanti är det definitivt inte.
Häromdagen läste jag till exempel att ukrainska posten (tydligen någon sorts statligt monopol) skulle säga upp alla anställda i ockuperade områden som hade tagit ut ryska pass. En ganska oproportionerlig åtgärd med tanke på att invånarna i de ockuperade områdena var tvungna att ansöka om ryskt medborgarskap för att få del av samhällsservicen (det var åtminstone den ukrainska förklaringen till att så många på ockuperat område ansökte om ryska pass).
Citat:
Så du menar att Frankrike har en svag kultur? De gick ju hårt åt kolloboratörerna efter VK2. Jag delar inte den uppfattningen. Sen tror jag också att det bästa är att gå varligt fram och bara gå på de värsta. Vanliga kappvändare kan man låta bli för de kommer ju vända kappan till Ukraina när Ukraina får kontrollen. Detta funkade ju i Tyskland efter kriget där man lät administrationen etc var kvar i stora delar och tyskar som haft ledande befattningar fick fortsätta. Jämför Irak där man tog bort alla och skulle börja om från 0, vilket gick käpprätt åt helsike.
I det här fallet skulle man nog kunna säga att Frankrike har en svag kultur. Framförallt är det mycket stötande för fransoserna att de blev befriade av sina kulturella fiender i den anglosaxiska världen. Överlag tror jag att repressalier mot ockupanterna är mycket större i länder som inte befriat sig själva. Om man via egen kamp slänger av sig ockupationsoket så stärker man sin egen självbild och får framförallt utlopp för sina aggressioner i riktiga strider snarare än att behöva ta ut dem i efterhand på de kollaboratörer som råkar finnas kvar.
Senast redigerad av stilicho 2022-09-14 kl. 09:36.
Senast redigerad av stilicho 2022-09-14 kl. 09:36.