2022-09-13, 22:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Källa på exakt hur viktig den är. Samt att den verkligen är 100 % intagen av Ukraina. Jag ser gärna att du undviker källor som är part i konflikten, exempelvis amerikansk militär och underrättelsetjänst och västerländsk mainstream media. Om du däremot har någon välmeriterad akademiker som varit neutral i konflikten så är jag idel öra. Mycket desinformattion från båda sidor, men USA och Ukraina är värst tyvärr.

Den är intagen, sluta. T.o.m. statlig rysk TV säger det. Det blir ju löjligt när ni är mer fanatiska än ens rysk propaganda. Ryska extremnationalister som stödjer kriget är förbannade på Putin, regeringen och ryska staten, och ni Putinister i väst tror inte på det? Det är ju något fel på er. Mycket av informationen om ryska förlorade orter kommer just från ryska källor, källor som är pro-kriget. Men ni i Sverige ni skall inte tro på det!?
Citera
2022-09-13, 22:30
Medlem
Händer det inget idag? Dom ryska telegram kanalerna är tysta som musen
Citera
2022-09-13, 22:32
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Den är intagen, sluta. T.o.m. statlig rysk TV säger det. Det blir ju löjligt när ni är mer fanatiska än ens rysk propaganda. Ryska extremnationalister som stödjer kriget är förbannade på Putin, regeringen och ryska staten, och ni Putinister i väst tror inte på det? Det är ju något fel på er. Mycket av informationen om ryska förlorade orter kommer just från ryska källor, källor som är pro-kriget. Men ni i Sverige ni skall inte tro på det!?

Om knutpunkten är intagen och säkrad, varför kan du inte presentera en oberoende källa angående att så är fallet?

Enstaka personer kan alltid vara missnöjda med mycket och att dessa utnyttjas i propagandakriget bör inte förvåna intellektuellt lagda personer. Här i tråden finns nästan bara en skränande lynchmobb. Det är osund praxis.
Citera
2022-09-13, 22:33
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
De jag kollar vissar betydligt mindre framsteg. Mycket rykten men hoppas det stämmer

Ja, man hade gärna velat se referenser till var infon kommer ifrån. Vem som helst kan ju rita en karta.

På ett sätt vore det också naturligt att stanna vid floden Oskil ett tag.
Citera
2022-09-13, 22:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Du måste väl ändå vara klock nog att skilja lerig åkermark från ett stort stadscentra eller en viktig transportknutpunkt? Du kan inte på allvar tro att antalet kvadratmeter är avgörande?

Viktiga knytpunker är strategiskt viktiga. rySSarna har förlorat, minst, tre sådana på bara några dagar. Även att befria civilbefolkningen är givetvis viktigt för Ukraina, liksom att återta områden som är viktiga för ekonomin, samt att Ukrainas internationell erkända gränser säkras på sikt.

Slava Ukraini!
Citera
2022-09-13, 22:35
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Yta säger noll och intet. Strategiska punkter och stora befolkningscentra är det som räknas. Får göra dig uppmärksam på att jag inte stödjer ryssen i vått och torrt, jag ogillar USA/EU/NATO mer än jag gillar Ryssland. Politiken alltså, inte folket.
Åhh- det var länge sedan jag såg mitt kel-troll... men se där är du. Jag tror det här med yta spelar roll eftersom det är just på ytan Ukraina ligger och finns. Om jag nu har begripit det hela rätt är det väl ändå så att ukrainarna strider och kämpar just för att ta tillbaka sitt land- som ligger på ytan, liksom.
Citera
2022-09-13, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ja, man hade gärna velat se referenser till var infon kommer ifrån. Vem som helst kan ju rita en karta.

På ett sätt vore det också naturligt att stanna vid floden Oskil ett tag.

Om man har momentum så finns det ingen anledning att stanna. I all möjlig mån, framåt.
Citera
2022-09-13, 22:39
Medlem
Ryska underrättelsechefer, militära befälhavare och andra utsända har börjat lämna Krim och återvända med sina familjer till Ryssland, sade Ukrainas militära underrättelsetjänst på tisdagen enligt The Guardian.

https://www.dn.se/varlden/folj-det-sakerhetspolitiska-laget-i-europa/
Citera
2022-09-13, 22:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Var det inte nån som sa tidigare i tråden att Röda Armén snart borde ha problem med för få befäl också? Nu rapporteras det att Nazi-Ryssland ska skicka kadetter rakt in i kriget. Hur länge kan detta vansinnet fortsätta??

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1569776915829104640

De är helt tokiga, om Ukrainska armén stod utanför Moskva så kan man förstå det, men för ett meningslöst kolonialkrig i Ukraina? Och att mobilisera som de talar om, vilka officerare skall utbilda och leda dem om de inte ens får utbildas klart innan de skickas till slakt?

Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Finns det några bra kartor som beskriver läget just nu?

Ukrainas officiella, bra men de har förskjutning på förändringar som de inte vill visa ryssarna. https://deepstatemap.live/en#12.25/49.0184/38.1611
En fristående som tar med kanske lite mer obekräftade saker.
https://deepstatemap.live/en#12.25/49.0184/38.1611
En finsk som är väldigt bra och kan vara snabba med förändringar, men ibland verkar de ha semester och ändrar ingenting.
https://widgets.scribblemaps.com/sm/?d&z&l&mt&gc&mv&id=091194
Citera
2022-09-13, 22:41
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ska jag ta dom MINST ryssvänliga för att du inte vågar stå för dom MEST ryssvänliga?

Nej. För att du ska bevisa din poäng. Du är så klart även välkommen att visa var jag har varit inkonsekvent, alltid trevligt när folk analyserar ens tänkande.

Men du kommer inte att göra någotdera. Du sitter bara och ljuger. Varför vet jag inte.
Citera
2022-09-13, 22:43
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Åhh- det var länge sedan jag såg mitt kel-troll... men se där är du. Jag tror det här med yta spelar roll eftersom det är just på ytan Ukraina ligger och finns. Om jag nu har begripit det hela rätt är det väl ändå så att ukrainarna strider och kämpar just för att ta tillbaka sitt land- som ligger på ytan, liksom.

Ja, lerig åkermark i träda är ju samma sak som en centrumkärna i en större stad, eller hur?

Kan du inte återgå till att ordna mackor åt din make och sköta disken?
Citera
2022-09-13, 22:45
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Om man har momentum så finns det ingen anledning att stanna. I all möjlig mån, framåt.

En viktig faktor där är signalspaningen, och där verkar det som att Ukraina får massiv hjälp; säkert får de info från svensk spaning också.

Men viktigast är kanske om ukrainare ringer eller använder annan media för att berätta att Ivan har stuckit, eller att där knappt finns några, eller att snabba spaningsförband kan rapportera.

I en sådan situation blir det lättare att vara aktiv, och om det är en platt struktur kan det nog vara som du säger för då riskerar de inte mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in