2022-09-13, 14:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Hell Seger så klart.

Det är inte kontexten. Kontext betyder sammanhang. Vad var sammanhanget och på vilket sätt ska det ses i sammanhanget?
Citera
2022-09-13, 14:04
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Och på fyllan så kom kontexten fram.

Ingen säger "segerhelg" förutom i hennes kontext då.

Och vad är kontexten? Där ser jag i huvudsak tre alternativ:

1. Det går inte att utesluta att en pantad bimbo genuint kan tycka att segerhelg är ett bra ord. (Motsägs av hennes förklaringar i media. Men det kan förklaras av att hon är pantad bimbo?)

2. Hon och hennes SD-kretsar sysslar med nazihumorordlekar för att kunna säga förbjudna saker offentligt. Och när hon skulle säga det packad på valnatten så sa hon istället det som ordleken anspelar på. (Motsägs av att jag inte hört någon annan inom SD använda ordet "segerhelg")

3. Hon har lite naziskämtjargong med några vänner varigenom "segerhelg" fötts och när hon skulle säga det packad på valnatten så sa hon istället det som uttrycket anspelar på.

Jag tror nog på nr 3.
Senast redigerad av Fiffiniffi 2022-09-13 kl. 14:08.
Citera
2022-09-13, 14:06
Avslutad
Citat:
Sånt här kan få mig att proteströsta på partiet Nyans …

Finns det ingen medelväg mellan plutande läppar/"jag, jag, jag" och att vara inpackad i en tygsäck?

Sorg.
Senast redigerad av skoputs 2022-09-13 kl. 14:08.
Citera
2022-09-13, 14:07
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det räcker med vad det är för folk som dras till dom och vad det en gång var på 80-90-talet. Skinnskallarna sprang runt och gjorde sieg heil i SD demonstrationer.
Man får inte glömma vart SD kommer ifrån och grundades för.
Men i så fall är både S och C ännu mer nazistiska än SD. S har mer eller mindre samarbetat med nazisterna i Tyskland och bedrivit rasforskning. C har i sitt tidigare partiprogram pratat om "mindervärdiga raselement"
Citera
2022-09-13, 14:07
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Sånt här kan få mig att proteströsta på partiet Nyans …

Nyans är nog absolut inget parti du ska rösta på.
Det är bara att låta det här ha sin gång. Vi vet vad SD har samlat för folk och jag säger som resterande artister att man ska ha ögon/öron öppna
Citera
2022-09-13, 14:10
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyEyes
Alltså ni är helt desperata efter att rasist-stämpla detta partiet. "Helg seger", dvs att SD ska vinna på en helg, blir för dig alltså "hell seger"=sieg heil???

Du är ju riktigt patetisk.

Håller med dig. För det första kan man ifrågasätta det journalistiskt etiska i att intervjua en politisk motståndare som är uppenbart berusad, inte bara av glädjerus utan av 1-2 glas för mycket. Fanns det ingen annan att intervjua eller ville han bara klämma åt henne?

Det andra är att hon sluddrar och är inte helt sammanhängande. Hon säger helgseger en gång precis när hon får micken under näsan och går därefter till att säga segerhelg. Låter som ett väldigt letande och vinklande för att få en berusad, sluddrande superglad och lika trött yngre kvinna säga segerhelg fel till heil seger. Ungefär som när Oredsson vinkade till en bekant framför polis, motdemonstranter och journalister där ingen reagerar för att sedan en journalist i ett filmklipp lyckats få en bildruta till att bli ett heilande, dessutom felaktigt utförd av någon som själv lärt andra hur man heilar. Med bakgrund på denna bild från ett filmklipp tagen ur sitt sammanhang åtalade åklagaren och dömde tingsrätten en 93 år gammal dam för hatbrott. Helt sjukt. "De ansvariga ska utrotas med gas och de ska ner i rännstenen", är det inte den retoriken PK använder mot Jimmie Åkesson och SD-sympatisörer när han porträtterades som en råtta som 7K gasade ihjäl?

PS. Jag röstar inte SD.
Citera
2022-09-13, 14:11
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är inte kontexten. Kontext betyder sammanhang. Vad var sammanhanget och på vilket sätt ska det ses i sammanhanget?

Jag uttryckte mig kortfattat eftersom jag tycker att det är tydligt nog.
Helg seger refererar till hell seger, och hell seger är svenska för sieg heil och sieg heil är nazistiskt.
Det är en nazireferens alltså.

Andra förklaringar än det är dagenefterhandskonstruktioner.
Citera
2022-09-13, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Du började med personpåhoppen, vill du fortsätta så varsågod. Det ger kanske en cola till.
Ni vänstermänniskor förstår verkligen inte att känsloyttringar rinner av oss som vatten på en gås. Det är bara ni som tror att personpåhopp/skrik/könsord etc är argument, vilket ni tar till så fort era riktiga argument sviker, vilket oftast sker på ett par sekunder.

Ert sätt att argumentera på visar även vad er politik bygger på; hat. Inget annat. Ni bedriver en kamp mot er själva, ni vet att ni har fel, ni vet att ni blivit förda bakom ljuset och bedragna med lögner, men istället för att söka svaren inombords och komma till sans med vad som är riktigt, så väljer ni istället att rikta aggression mot andra människor. Ungefär på samma sätt som små barn och kvinnor reagerar.

Du kommer komma till insikt en vacker dag när du blivit man nog att våga ifrågasätta fasaderna och lögnerna.

Haha, du visade precis hur mycket av en hycklare du är.
Haha, åsiktsfrihet och yttrandefriheten tog alltså slut så fort jag kallade dig för en idiot när du försökte jämföra en felsägning med ett medvetet nazistskämt.

Men när det kommer till Rebecka så får hon vräka ur sig nazistskämt och vi alla ska bara acceptera och gilla det för att det råder åsiktfrihet och och yttrandefrihet i detta land. Så korkad, att du på allvar är så blåst att du kom upp med detta svar när du kämpat dig igenom tråden med hur vi ska acceptera att Rebecka vräker ur sig ett nazistskämt för att det är hennes rätt.
Citera
2022-09-13, 14:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyEyes
Men i så fall är både S och C ännu mer nazistiska än SD. S har mer eller mindre samarbetat med nazisterna i Tyskland och bedrivit rasforskning. C har i sitt tidigare partiprogram pratat om "mindervärdiga raselement"

Det är inte deras politik som följt dom tills idag. Alla vet att SD är ett rasistiskt parti....🤡
Citera
2022-09-13, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Håller med dig. För det första kan man ifrågasätta det journalistiskt etiska i att intervjua en politisk motståndare som är uppenbart berusad, inte bara av glädjerus utan av 1-2 glas för mycket. Fanns det ingen annan att intervjua eller ville han bara klämma åt henne?

.

Haha, intervjun är gjord av Samnytt som i princip går hand i hand med SD. Så SD vill sätta dit sig själva.
Citera
2022-09-13, 14:16
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och vad är kontexten? Där ser jag i huvudsak tre alternativ:

1. Det går inte att utesluta att en pantad bimbo genuint kan tycka att segerhelg är ett bra ord. (Motsägs av hennes förklaringar i media. Men det kan förklaras av att hon är pantad bimbo?)

2. Hon och hennes SD-kretsar sysslar med nazihumorordlekar för att kunna säga förbjudna saker offentligt. Och när hon skulle säga det packad på valnatten så sa hon istället det som ordleken anspelar på. (Motsägs av att jag inte hört någon annan inom SD använda ordet "segerhelg")

3. Hon har lite naziskämtjargong med några vänner varigenom "segerhelg" fötts och när hon skulle säga det packad på valnatten så sa hon istället det som uttrycket anspelar på.

Jag tror nog på nr 3.

1. Nej.
2 och 3. Absolut någonstans i den regionen.

Din invändning i 2 är inte ett tillräckligt starkt argument för att en bimbo inte ska uppleva "segerhelg" som en tillräckligt safe ordlek. Men du har helt rätt i att "segerhelg" inte är ett allmänt svenskt uttryck lika lite som "segerbåt" är det.
Citera
2022-09-13, 14:17
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det är inte deras politik som följt dom tills idag. Alla vet att SD är ett rasistiskt parti....🤡

S har ju inte samma grundposition/politik som man haft innan.

S har ju inte ens kvar samma politik som förr vilket gör att många inte ens känner igen partiet mer så.

Det stämmer som du skriver
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in