Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Jörgen Elfving skulle jag ta med en skopa salt, han stod och berättade hur Ryssland skulle skära av Ukraina på mitten och var totalt överlägsna när kriget började.
Att han har några djupare kunskaper om den ryska krigsmaktens förmåga är osannolikt.
Nu ska du inte vara elak. Även flertalet av främsta experterna i väst på rysk militär hade många fel. Att känna till länders styrka och vilja är inte helt enkelt. Felet länder ofta gör och delvis med rätta är att de tittar på andra länder styrkor är att de ger dem 100 procent material och 100 procent beredskap och jmf med sina egna som givetvis inte har 100 procent material och 100 procent beredskap. Både Putin och väst hade fel när det gäller Ukrainas stridsvilja i början av kriget.
När jag såg de första bilderna på ryska fallskärmsjägare landa på flygplatsen utan för Kiev, så trodde jag nu får regeringen fly och vi kommer få se ett gerillakrig, Men jag hade som tur fel.
Till ex pratar nu Ukraina om att de lurade ryssarna med vilja att de skulle tro att offensivens skulle komma i Kherson och inte i Kharkiv. Jag är inte så säker på det. När man tittar på hur attacken börjar så börjar den som en sonderings attack och Ryska försvaret rasar ihop och det ser ut som lokala Ukrainska befällhavare beslutar sig att köra vidare. En av de ukrainska frontstyrkorna består av endast 11-15 stridsvagnar. Som hade kunnat stoppats av 2 antitank plutoner. Ryssarna hade inget. Och ryska försvaret rasar ihop för de har Ukrainska styrkor i sin rygg. Det jag vill säga det är väldigt svårt att veta vad som händer och det gäller även experter och höga officerare.