Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-13, 08:42
  #313
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det låter ju som ett utrustningsfel. Klubben kan bli ansvarig om felet inte gick att upptäcka vid besiktning av skärmen före hoppet.
Nej, om det är ett utrustningsfel blir den kontrollant (alltså det du kallar rigger) som packat reserven och godkänt utrustningen sannolikt ansvarig.
Citera
2022-09-13, 08:49
  #314
Avstängd
wwrs avatar
Det är för tidigt att säga. Men kanske kommer detta att visa sig vara en olycka som aldrig kunde ha inträffat med de gamla reserverna som satt på magen. 10 cm wire till handtaget, två sprintar, ingen closing loop utan metallkoner, vad jag kommer ihåg. Räddningsutlösaren sköt ut handtaget med en krutladdning.
Citera
2022-09-13, 08:56
  #315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är för tidigt att säga. Men kanske kommer detta att visa sig vara en olycka som aldrig kunde ha inträffat med de gamla reserverna som satt på magen. 10 cm wire till handtaget, två sprintar, ingen closing loop utan metallkoner, vad jag kommer ihåg. Räddningsutlösaren sköt ut handtaget med en krutladdning.
Det inträffade hemska olyckor med de gamla magreserverna…. Det finns anledningar till varför varje enskild detalj i de gamla utrustningarna byttes ut mot bättre - detta efter erfarenheter man vill undvika i framtiden. Även dagens utrustningar förbättras hela tiden, igen ofta efter incidenter som gjort att man uppmärksammat detaljer som kan orsaka störningar. Jag har själv haft en incident som gjorde att samtliga riggar av den typen groundades och en detalj fick byggas om.
Citera
2022-09-13, 09:01
  #316
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Det inträffade hemska olyckor med de gamla magreserverna…. Det finns anledningar till varför varje enskild detalj i de gamla utrustningarna byttes ut mot bättre - detta efter erfarenheter man vill undvika i framtiden. Även dagens utrustningar förbättras hela tiden, igen efter incidenter som gjort att man uppmärksammat detaljer som kan orsaka störningar. Jag har själv haft en incident som gjorde att samtliga riggar av den typen groundades och en detalj fick byggas om.
Jag undrar om inte vissa förändringar gjorts för att få utrustningen bekvämare. Möjligen kanske man kan flyga på ett annat sätt under det fria fallet utan reserven på magen.

Grundfrågan är varför reserverna flyttades till ryggen?

Jag tror det är en stor fördel att ha reserven på magen, under hopparens kontroll. Jag skulle tro den gamla utrustningen var baserad på lång erfarenhet. Vid förra olyckan för en månad sedan kan ett trögt handtag till cut away ha bidragt pga en lång mjuk slang till reserven. Vid den nu aktuella olyckan har något inträffat bakom ryggen på hopparen.

Vi kastade bara ut våra reserver som satt på magen. (både vid automat eller hopp med manuell utlösning) Systemet var helt oberoende av huvudskärmen och reserven hakades på separat före hoppet.

https://cdn.dvidshub.net/media/thumb.../2000w_q75.jpg
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-13 kl. 09:23.
Citera
2022-09-13, 09:13
  #317
Medlem
Nu är jag inte kunnig inom fallskärmshoppning men kan leta info i alla fall. Man ska alltid ta till sig fakta innan man bedömer vad som hänt. Följande finns på SFF hemsida inlagt 11/9:

” Med anledning av den tragiska fallskärmsolyckan som inträffade den 10/9 i Västerås har en undersökning inletts under ledning av riksinstruktören Sven Mörtberg. Under söndagen 11/9 har den inledande undersökningen av den aktuella fallskärmsutrustningen genomförts av RI tillsammans med flera av Sveriges mest erfarna experter på fallskärmsutrustning. Undersökningen visar initialt att losskoppling av huvudfallskärmen skett enligt gängse rutin och på hög höjd. Efter losskopplingen har något förhindrat avsedd utveckling av reservfallskärm. Undersökningen visar initialt och med säkerhet att hindret inte är relaterat till packning av reservfallskärmen. Fallskärmens räddningsutlösare är skickad till tillverkare för analys och utredningen fortsätter. För att utreda aktuellt händelseförlopp och orsak till den tragiska olyckan.”
Citera
2022-09-13, 09:26
  #318
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag undrar om inte vissa förändringar gjorts för att få utrustningen bekvämare. Möjligen flyger man kanske bättre och kan göra andra manövrer under det fria fallet utan reserven på magen.

Grundfrågan är varför reserverna flyttades till ryggen?

Jag tror det är en stor fördel att ha reserven på magen, under hopparens kontroll. Jag skulle tro den gamla utrustningen var baserad på lång erfarenhet. Vid förra olyckan för en månad sedan kan ett trögt handtag till cut away ha bidragt pga en lång mjuk slang till reserven. Vid den nu aktuella olyckan har något inträffat bakom ryggen på hopparen.

Vi kastade bara ut våra reserver som satt på magen. (både vid automat eller hopp med manuell utlösning) Systemet var helt oberoende av huvudskärmen och reserven hakades på separat före hoppet.

https://cdn.dvidshub.net/media/thumb.../2000w_q75.jpg
Bekvämare, en helt annan aerodynamik i frifallet/friflygningen, men också säkerhet. Där finns mängder av fördelar med reserven på ryggen. Att hopparen själv ska mata ut reserven gör inte proceduren säkrare. Det finns hemska exempel jag inte vill gå in på. Tiden proceduren tog var dessutom betydligt längre än vid dagens förfarande. Idag kan en reserv, med skyhook, vara ute på mindre än ett par sekunder efter cutaway.
Citera
2022-09-13, 09:28
  #319
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men kanske kommer detta att visa sig vara en olycka som aldrig kunde ha inträffat med de gamla reserverna som satt på magen.
Och de flygolyckor som inträffat pga mjukvarufel hade aldrig kunnat inträffa med en kärra från 1920. Är din slutsats att de planen var säkrare?

Citat:
Jag skulle tro den gamla utrustningen var baserad på lång erfarenhet.
Och den nuvarande är baserad på mycket längre erfarenhet.
Citera
2022-09-13, 09:33
  #320
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Bekvämare, en helt annan aerodynamik i frifallet/friflygningen, men också säkerhet. Där finns mängder av fördelar med reserven på ryggen. Att hopparen själv ska mata ut reserven gör inte proceduren säkrare. Det finns hemska exempel jag inte vill gå in på. Tiden proceduren tog var dessutom betydligt längre än vid dagens förfarande. Idag kan en reserv, med skyhook, vara ute på mindre än ett par sekunder efter cutaway.
Du vill inte gå inte på olyckor som orsakats av att reserven sitter på magen. Säkert finns det. Men jag tror det är säkrare att ha reserven på magen, där man direkt kan hantera den med händerna. Skyhook är väldigt nytt, vad jag förstår. Drar man i tid behöver man inte den fördelen.

Sett som helhet tror jag att säkerheten försämrats när reserverna flyttades till ryggen.

Jag tror flytten gjordes av bekvämlighetsskäl och för att manövrera bättre under det fria fallet.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-13 kl. 09:35.
Citera
2022-09-13, 09:38
  #321
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Du vill inte gå inte på olyckor som orsakats av att reserven sitter på magen. Säkert finns det. Men jag tror det är säkrare att ha reserven på magen, där man direkt kan hantera den med händerna. Skyhook är väldigt nytt, vad jag förstår. Drar man i tid behöver man inte den fördelen.

Sett som helhet tror jag att säkerheten försämrats när reserverna flyttades till ryggen.
Då tror du fel. Det är ingen fördel att vara tvungen att mata ut reserven med händerna. Man flyttade den bland annat för att slippa det momentet.
Citera
2022-09-13, 09:42
  #322
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Du vill inte gå inte på olyckor som orsakats av att reserven sitter på magen. Säkert finns det. Men jag tror det är säkrare att ha reserven på magen, där man direkt kan hantera den med händerna. Skyhook är väldigt nytt, vad jag förstår. Drar man i tid behöver man inte den fördelen.

Sett som helhet tror jag att säkerheten försämrats när reserverna flyttades till ryggen.

Jag tror flytten gjordes av bekvämlighetsskäl och för att manövrera bättre under det fria fallet.
Om hopparen ska mata ut reserven med händerna, har du redan lagt till förutsättningar för problem. Det rörde sig dessutom om runda reserver, du kan inte mata ut en vingfallskärm med händerna. Det finns oändligt med exempel på olyckor pga den typen av reservförfarande. Utrustningen idag är oändligt mycket säkrare än på den tiden. De utrustningarna skulle idag inte få lämna marken.
Citera
2022-09-13, 09:45
  #323
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Om hopparen ska mata ut reserven med händerna, har du redan lagt till förutsättningar för problem. Det rörde sig dessutom om runda reserver, du kan inte mata ut en vingfallskärm med händerna. Det finns oändligt med exempel på olyckor pga den typen av reservförfarande. Utrustningen idag är oändligt mycket säkrare än på den tiden. De utrustningarna skulle idag inte få lämna marken.
Vi hade runda reserver som matades ut med händerna.

Det blir bara upprepningar nu. Jag tror det kan vara bättre att ha reserven på magen under hopparens kontroll än att dra i en längre wire och det händer grejor bakom ryggen. Det fordras en utredning för att bedöma det seriöst.

Man kan börja med att titta på den aktuella olyckan. Reservens pilotskärm verkar ha kommit ut men inte skärmen. Jag tror inte det hade inträffat med en reserv som sitter på magen. Bara ett handtag och kort wire till sprintarna.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-13 kl. 09:48.
Citera
2022-09-13, 09:52
  #324
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vi hade runda reserver som matades ut med händerna.

Det blir bara upprepningar nu. Jag tror det kan vara bättre att ha reserven på magen under hopparens kontroll än att dra i en längre wire och det händer grejor bakom ryggen. Det fordrars en utredning för att bedöma det seriöst.

Man kan börja med att titta på den aktuella olyckan. Reservens pilotskärm verkar ha kommit ut men inte skärmen. Jag tror inte det hade inträffat med en reserv som sitter på magen. Bara ett handtag och kort wire till sprintarna.
Ok, vi kan dividera detta i det oändliga och vi har totalt olika åsikt. De olyckor som inträffar idag är till största delen av en helt annan natur än på din tid, framförallt handlar de om handhavande av extrema fallskärmar, dvs rena landningsolyckor. Övriga hade knappast gått att undvika med en magreserv, däremot hade vi garanterat sett olyckor orsakade av den typen av reserv. Men vi tycker olika så låt oss lämna det hela där. Vad den här senaste olyckan berodde på lär vi få klarhet i så småningom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback