2022-09-11, 12:48
Medlem
TestarNyttNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
MED vill väl inte stoppa invandringen. Det låter som du missförstått.
Iaf när jag läser på deras hemsida står det att man vill stoppa asylinvandringen. Och det är logiskt om dom är mer åt det liberala hållet. (Finns inga bidrag i liberalism. Och asylinvandring innebär att staten tar ett försörjningsansvar).

Men jag har svårt att tro att man vill stoppa invandring på något sätt. Finns någon sakligt stöd för det?

Precis så jag har förstått det också. Här är från ett inlägg Ilan Sadé skrev på reddit AMA några dagar sedan:

Fråga: "Vad är er ”lösning” På integrationsproblemen vi har idag?"

Svar: "Det är en fråga som spänner över så många områden. Det finns inte någon quick fix.

Till att börja med måste tillströmningen av nya invandrare med integrationsproblem upphöra. Det är ju liksom prioritet 1.

Därefter: Jobb - att vi har en skatte- och näringspolitik som får in folk i jobb. Att vi inte har bidrag som gör att framförallt kvinnor stannar hemma på heltid. Skolan i de invandringsdominerade områdena måste bli någonting i särklass. Det går, men det krävs nya synsätt och att auktoriteten återinrättas, att lärarna är riktigt skickliga och får stöd från ledningen, etc. Vidare över till utvisning av kriminella som saknar medborgarskap och likaså indragning av uppehållstillstånd för utländska medborgare som inte försörjer sig själva, om läget i hemlandet är lugnare. Vilket det garanterat är i dag. Erbjudande om återvändandebidrag för personer som inte är integrerade och inte kan utvisas p g a medborgarskap. Motverkande av religiös extremism på flera sätt, bl a genom att värna en sekulär stat, att offentliganställda i myndigheter mm inte ska ha religiöst betingad klädsel, att samfund inte finansieras av utländska stater, mm."

Källa: https://www.reddit.com/r/sweden/comments/x8bm8o/comment/iniij98/?utm_source=share&utm_medium=web2x&context=3
Citera
2022-09-11, 12:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Sedan tittar jag på Bostadspolitik.

Där börjar det bra med rubriken "Avveckla hyresregleringen". Sovjetiska bostadsköer har jag ingen tolerans för.
Men sedan står det inte en stavelse mer om det.
Istället står bisarra saker som "För att komma till rätta med denna obalans vill Medborgerlig Samling öka utbudet, dels genom ökad nybyggnation dels genom att öka omsättningshastigheten på befintliga bostäder."

Hur då??
Ska MED skicka ut fogden och hans mannar för att plundra folket och dela ut som subventioner till nyproduktion?

Och ska MED piska de som inte flyttar tillräckligt ofta på Rådhustrappen?

Och hur minskar "obalansen" genom att grannar flyttar till varandras lägenheter. (Dvs omsättningen ökar).
(Tom Löfven lär skratta sig harmynt när han läser den här typen av svammel).

Nog måste det väl finnas kompetenta personer i MED, som kan granska och få bort det värsta stolligheterna.

Vill MED underlätta för nyproduktion genom att ta bort överhetens obstruktioner så kan dom ju skriva det.
Men omsättning går inte att tvinga fram med annat än ganska brutala metoder. Hur snabbt folk flyttar ska inte staten lägga sig i. Svårt feltänk där.
Citera
2022-09-11, 13:04
Medlem
TestarNyttNamns avatar
Citat:
Sedan tittar jag på Bostadspolitik.

Där börjar det bra med rubriken "Avveckla hyresregleringen". Sovjetiska bostadsköer har jag ingen tolerans för.
Men sedan står det inte en stavelse mer om det.
Istället står bisarra saker som "För att komma till rätta med denna obalans vill Medborgerlig Samling öka utbudet, dels genom ökad nybyggnation dels genom att öka omsättningshastigheten på befintliga bostäder."

Hur då??
Ska MED skicka ut fogden och hans mannar för att plundra folket och dela ut som subventioner till nyproduktion?

Och ska MED piska de som inte flyttar tillräckligt ofta på Rådhustrappen?

Och hur minskar "obalansen" genom att grannar flyttar till varandras lägenheter. (Dvs omsättningen ökar).
(Tom Löfven lär skratta sig harmynt när han läser den här typen av svammel).

Nog måste det väl finnas kompetenta personer i MED, som kan granska och få bort det värsta stolligheterna.

Vill MED underlätta för nyproduktion genom att ta bort överhetens obstruktioner så kan dom ju skriva det.
Men omsättning går inte att tvinga fram med annat än ganska brutala metoder. Hur snabbt folk flyttar ska inte staten lägga sig i. Svårt feltänk där.

Det här (och ditt andra inlägg) skulle vara bra att ta upp under en frågestund med Ilan eller någon annan. Så man får lite mer utförligt svar vad de menar om just de här punkterna.
Citera
2022-09-11, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Kul att höra!

Jag (stockholmare) och sitter i bilen rätt mycket i mitt jobb och åker runt en hel del och har den senaste tiden naturligtvis sett mycket valaffischer överallt. Av partier utanför riksdagen har jag endast sett affischer från MED, dessutom ganska många på sina håll. Flest har jag nog sett längst sträckan Bromma-Vällingby-Hässelby*), där Med är lika synliga som riksdagspartierna!

Inte en enda skylt från PP eller AFS m.f.l. Och kanske mest förvånade, inte en enda från F!, inte ens på Södermalm! (Med det inte sagt att det inte finns, men har jag åtminstone inte sett någon.)

Nu är naturligtvis alla röster i Sverige lika mycket värda, men kan man välja att slå igenom på en ort är nog Stockholm extra viktig. Med 1 milj invånare i Sthlms kommun och 2,3 milj i länet så är det väldigt många. Dessutom på den plats där flest politiker och journalister bor vilket ger lite extra uppmärksamhet även på riksplanet. Så jag hoppas verkligen MED får in någon i såväl Sthlms kommun som kranskommunerna och i landstinget

*) För läsare som inte är insatta i Stockholms geografi är Bromma-Vällingby-Hässelby Stockhoms nordvästra förorter, men tillhör Stockholms kommun och har tillsammans drygt 200 000 invånare.
Jag har sett en del från MED i Enskede, kärrtorp, Bandhagen m fl förorter i södra Stockholm. Där har jag även sett en del från FI.
Citera
2022-09-11, 15:42
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden309
Jag har sett en del från MED i Enskede, kärrtorp, Bandhagen m fl förorter i södra Stockholm. Där har jag även sett en del från FI.

Just det, i Enskede har jag också sett ganska många affischer från MED. Nämnde bara var jag sett flest, annars har jag också sett MED-affischer lite här och var i stan och förorterna.

F! har jag faktiskt inte sett öht någonstans, men det verkar ju rimligt att de har satt upp åtminstone några någonstans. Samtidigt har jag garanterat missat många, överlag har jag ju mest tid att kolla när jag står still vid något trafikljus.
Citera
2022-09-11, 22:45
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
MED vill väl inte stoppa invandringen. Det låter som du missförstått.
Iaf när jag läser på deras hemsida står det att man vill stoppa asylinvandringen. Och det är logiskt om dom är mer åt det liberala hållet. (Finns inga bidrag i liberalism. Och asylinvandring innebär att staten tar ett försörjningsansvar).

Men jag har svårt att tro att man vill stoppa invandring på något sätt. Finns någon sakligt stöd för det?

I deras partiprogram står det att dom vill ha ett totalt stopp för invandring.

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag tror AF:s siffror bara åsyftade de som var inskrivna hos dem som arbetslösa, medan SCB:s inkluderade fler grupper, t.ex. långtidssjukskrivna och hemmafruar. Andra kanske lever på ett arv, lotterivinst eller tidigare hög inkomst som idrottsproffs och saknar ett jobb men vill heller inte ha något då de redan är självförsörjande osv. Så m.a.o. beror det nog lite på hur man väljer att räkna.

Men som sagt var, vad jag vet har inte MED beslutat om att utvisa ett visst antal personer. Och dessutom kan man ändå inte utvisa samtliga på en gång utan måste nog börja i en ände, förslagsvis grovt kriminella för att sedan gå vidare med fler grupper.

Dessutom vill ju MED se över bidragssystemet varför många som vant sig vid och trivs bra med att leva på bidrag nog kommer lämna landet frivilligt (eller skaffa ett jobb).

Ja precis, man måste börja i rätt ände. Dock så kan man ju göra rätt mycket med den definitionen som dom har satt: alla som belastar samhället. Tror bara dom har det lite som sin taktik att inte göra för stort väsen av det, dom e liksom lite lurigare på det sättet. Dom vill inte att precis alla ska veta det, men rätt människor ska föra deras sak i det tysta. På så sätt kan dom ta till sig mer från medelklassen.
Citera
2022-09-12, 00:11
Medlem
Ograsts avatar
Så i vilka kommuner kom med in i?
Citera
2022-09-12, 01:42
Medlem
Neroxxs avatar
Med reservation för att jag tittat fel.

Kommun.
----------
Karlshamn 3.3
Sölvesborg 1.2
Falun 0.5
Laholm 9.3
Jönköping 0.2
Torså 0.0? (kom in i denna kommun förra valet, tycks ha förlorat allt).
Markaryd 0.1
Växjö 0.3
Älmhult 0.2
Höör 5.1
Nynäshamn 1.0
Sigtuna 0.4
Österåker 2.2
Enköping 0.2
Uppsala 0.6
Östhammar 0.2

------
Älvdalen *
strömsund *
Aneby *
Oskarshamn *
Helsingborg *
Höganäs *
Kristianstad *
Landskrona *
Lund *
Malmö *
Ystad *
Åstorp *
Botkyrka **
Danderyd *
Ekerö *
Haninge *
Huddinge *
Järfälla **
Norrtälje *
Sollentuna *
Solna *
Stockholm *
Sundbyberg *
Upplands Väsby *
Värmdö *
Oxelösund *
Göteborg *
Öckerö *
Norrköping *
söderköping *

* Kommuner där inte med nämns direkt utan finns isåfall bland de övriga.
** kommuner där övriga troligtvis är Nyans som har merparten av rösterna.

Om vi endast tittar på de kommuner som är "klara", så ser det alltså ut som man förlorar en kommun (Torså) och att man kommer in på två (Karlshamn och Österåker) beroende på hur mycket som krävs för att komma in i dessa två. Sedan vet man ju inte hur det ser ut inom "de övriga", Norrköping, söderköpingoch Öckerö kan vara intressanta, att ha koll på, oklart hur etablerade MED är i dessa kommuner visserligen.

Regioner.

Blekinge 0.6
Dalran 0.3
Gävleborg *
Halland *
Jämtland *
Jönköping *
Kalmar *
Kronoberg *
Norrbotten *
Skåne *
Stockholm *
Södermanland *
Uppsala *
Värmland *
Västerbotten *
Västernorrland *
Västmanland *
Västra Götaland *
Örebro *
Östergötland *

* Regioner där de återfinns bland övriga.

Man ska väl bygga långsamt och tanke för MED är väl inte direkt att göra extrema framsteg detta val. Men att backa vore väl ödestiget. Sålänge man kan öka så lär de väl hålla på. Det gäller dock att kunna få människor att aktivera sig inom partiet mellan valen för att kunna behålla och sedan öka.

Riks.
0.1-1.5% Troligen lär man väl hamn på ungefär samma nivå som förra valet (0.2) gissar jag, kanske någon höjning till 0.3-0.4%. (Kan förstås även ske en minskning till 0.1%).
Senast redigerad av Neroxx 2022-09-12 kl. 01:53.
Citera
2022-09-12, 02:06
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feinstein
Med tanke på hur platt de föll i både riksdagsval och EU-val senast har jag svårt att se att de skulle göra några framrykningar den här gången och bli störts av de övriga partierna. Men jag tillhör ju inte deras målgrupp så det kanske bubblar något under ytan som jag inte ser. Men med tanke på att jag inte kunde undgå dem för fyra år sedan känns det ju märkligt.
MED bildades som en protest mot att dåvarande Alliansen lade ner sig i Decemberöverenskommelsen (DÖ). Många ville hellre se Sd + Alliansen än att släppa fram rödgröna och bli deras dörrmatta. Sen kom Januariöverenskommelsen (JÖ) och Alliansen splittrades upp i en mittendel (L+C) och en högerdel (M+Kd). M+Kd har sedan dess öppnat upp för samarbete med Sd och därav finns det inte längre något behov av ett borgerligt parti som är öppna för Sd.

MED driver idag i princip bara frågor som avskaffa partistöd och presstöd som unika frågor, i nästan allt annat är de nära det blågula blocket. Frågor om partistöd och presstöd är inte särskilt viktiga för de flesta väljare ens i den egna målgruppen.

Dessutom har många M-aktivister drivit kampanjer i sociala medier om att röster på MED gynnar rödgröna blocket. MED som inte ifrågasätter riksdagsspärren har bara sig själva att skylla. MED driver dessutom att vi ska ha enmansvalkretsar som i USA och Storbritannien, vilket innebär ännu svårare att komma in, eftersom det de facto alltid leder till tvåpartisystem. MED skjuter sig själva i foten. Skulle MED lyckas få gehör för detta innan de själva blir större än M/Sd så skulle de aldrig få mandat någonsin i princip. MED saknar helt förståelse för realpolitik, de är naiva idealister.

Har partiet en framtid? Inte på nationell nivå som det ser ut idag. Lokalt i Höör har de en stark politiker i Anna Jung som delar ut partistödet kontant till medborgarna. De har också lite organisation lokalt på andra ställen. Kännetecknande för dessa orter är ofta att de lokala M-avdelningarna är exceptionellt kassa.

MED har till skillnad från Fi ingen unik position ideologiskt heller, de kallar sig liberalkonservativa vilket ställer dem mycket nära M.

Jag skulle säga att MED har spelat ut sin roll som parti. Sd är idag accepterade av M/Kd och L/C har bekännt färg i frågan. MED fungerar idag som oavlönad tankesmedja som kommer på idéer och memes som sedan M/Kd snor och sprider under sitt namn.
Citera
2022-09-12, 09:26
Medlem
Folkkommissaries avatar
Tack Neroxx för sammanställningen! Då kom de in i 3-4 kommuner vad det ser ut som.
Citera
2022-09-12, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
MED driver idag i princip bara frågor som avskaffa partistöd och presstöd som unika frågor.

Frågor om partistöd och presstöd är inte särskilt viktiga för de flesta väljare ens i den egna målgruppen.

Just här har MED mitt fulla stöd.

Men som sagt, det är ju inte frågor man vinner en enda röst på i ett riktigt val..

Citat:
MED driver dessutom att vi ska ha enmansvalkretsar som i USA och Storbritannien, vilket innebär ännu svårare att komma in, eftersom det de facto alltid leder till tvåpartisystem. MED skjuter sig själva i foten. Skulle MED lyckas få gehör för detta innan de själva blir större än M/Sd så skulle de aldrig få mandat någonsin i princip. MED saknar helt förståelse för realpolitik, de är naiva idealister.

Ja det är väldigt naivt och idealistiskt

Vad gäller enmansvalkretsar så visst, det går ju att hitta fördelar med det systemet. (Men också nackdelar såklart). Det skulle dock som som du skriver inte ge några särskilda fördelar alls för just MED

Har också svårt att se att just avsaknaden av enmansvalkretsar skulle vara Sveriges största problem. Det finns kanske andra saker att åtgärda i stället.
Senast redigerad av Macke85 2022-09-12 kl. 09:52.
Citera
2022-09-12, 09:50
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
MED bildades som en protest mot att dåvarande Alliansen lade ner sig i Decemberöverenskommelsen (DÖ). Många ville hellre se Sd + Alliansen än att släppa fram rödgröna och bli deras dörrmatta. Sen kom Januariöverenskommelsen (JÖ) och Alliansen splittrades upp i en mittendel (L+C) och en högerdel (M+Kd). M+Kd har sedan dess öppnat upp för samarbete med Sd och därav finns det inte längre något behov av ett borgerligt parti som är öppna för Sd.

MED driver idag i princip bara frågor som avskaffa partistöd och presstöd som unika frågor, i nästan allt annat är de nära det blågula blocket. Frågor om partistöd och presstöd är inte särskilt viktiga för de flesta väljare ens i den egna målgruppen.

Dessutom har många M-aktivister drivit kampanjer i sociala medier om att röster på MED gynnar rödgröna blocket. MED som inte ifrågasätter riksdagsspärren har bara sig själva att skylla. MED driver dessutom att vi ska ha enmansvalkretsar som i USA och Storbritannien, vilket innebär ännu svårare att komma in, eftersom det de facto alltid leder till tvåpartisystem. MED skjuter sig själva i foten. Skulle MED lyckas få gehör för detta innan de själva blir större än M/Sd så skulle de aldrig få mandat någonsin i princip. MED saknar helt förståelse för realpolitik, de är naiva idealister.

Har partiet en framtid? Inte på nationell nivå som det ser ut idag. Lokalt i Höör har de en stark politiker i Anna Jung som delar ut partistödet kontant till medborgarna. De har också lite organisation lokalt på andra ställen. Kännetecknande för dessa orter är ofta att de lokala M-avdelningarna är exceptionellt kassa.

MED har till skillnad från Fi ingen unik position ideologiskt heller, de kallar sig liberalkonservativa vilket ställer dem mycket nära M.

Jag skulle säga att MED har spelat ut sin roll som parti. Sd är idag accepterade av M/Kd och L/C har bekännt färg i frågan. MED fungerar idag som oavlönad tankesmedja som kommer på idéer och memes som sedan M/Kd snor och sprider under sitt namn.
Tycker nog MED särskiljer sig nog ifrån M eller KD för att vara intressant även om de har vissa gemensamma frågor. De vill avskaffa partistödet, sänka skatterna med 30% rakt av, öka kommunalt självstyre, avskaffa regionerna . Etablerade partier är självklart snabba med att försvara sina positioner och raljerande påstår att MED inte "förstår realpolitik". Men vems realitet är det egenligen de pratar om, deras egen eller folkets? Skulle inte säga det är ett naivt, snarare realistiskt syn på samhället MED har.

När folk vaknar och förstår vilket slöseri det är som försigår kommer de locka väljare. Men det är såklart inte lätt att övertyga folk om att det vore bra att skära ned i offentlig sektor. Det gäller att förklara att det både går göra politiken både bättre _och_ billigare på en och samma gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in