2022-09-11, 23:48
Medlem
smygrasistens avatar
Massa barn var något man skaffade förr i tiden för att ha som billiga slavar på bondgården. Idag är det mer en slags statussymbol, fast det meddelandet verkar inte nått fram till alla än. Och Klarna är något man köper tjack för, inte mat, i alla fall gör jag det så det ser jag inget fel med.
Citera
2022-09-12, 00:46
Medlem
Lillskunkens avatar
Citat:

När du dessutom började svamla om ”kvinnohatande incels” avslöjade du dig som idiot. Det är nämligen väl belagt att det nästan uteslutande är kvinnor som tar första steget för att riva upp relationer och initierar skilsmässor. Att Linda inte får vardagen att gå ihop beror på hennes egna livsval och oförmågor.

Känner till så många fall där mamman initierar separationen för barnens skull, ofta efter många samvetskval kring att bryta upp förhållandet.
Förstår inte varför ni inbillar er att kvinnor i parti och minut lättvindigt dumpar sina män för att de är uttråkade(?) och bli ensamstående mammor. Kan det måhända vara så att det är otrolig många män som är en besvikelse som partner och förälder?

Ganska typiskt för incelmän att beskylla kvinnan och skuldbefria männen oavsett. Kvinnan kan bara göra fel. Lustigt hur samma män som skriker att kvinnor väljer fel blir provocerade när kvinnor i ställer ”väljer rätt”, dvs väljer bort incelmännen. Då har de helt plötsligt orimliga krav på förhållanden.
Citera
2022-09-12, 01:59
Medlem
Kavajfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Ett tydligt tecken på att ämnet hushållsekonomi borde vara obligatoriskt i skolan i åk 7-9
Vet du bakgrunden till varför kvinnan har det ekonomiskt tufft? Nej? Täpp till brödintaget då!
Citera
2022-09-12, 02:14
Medlem
Någonting säger mig att det finns ett växande skuldberg och mycket impulsköp månaden igenom för att dämpa sin ångest följt utav panik/konsekvenstänk först när det är dags att betala räkningarna. Rinse and repeat. Har sett det hur många gånger som helst hos kvinnor (från alla typer utav bakgrunder och utbildningsnivåer).
Citera
2022-09-12, 18:48
Medlem
neuron-drones avatar
Tänk att man kan måla upp någons liv av nägra rader i en tidning. Tror det mest handlar om skam över att vara fattig. I dagens Sverige räknas det ju som barnmisshandel att inte åka på semester. Det är lätt att komma lite efter och betala räkningen i efterhand när det kommer in pengar. Så lever flera som jag känner, men de gnäller inte, de bara inser att det är som det är. Och försöker långsamt fixa situationen.

Vi lever i svåra tider och även dem med jobb kommer få ekonomiska problem. Folk har invaggats i falsk trygghet att bara man har jobb så klarar man sig. Det är därför så många har vågat se ner på bidragstagare, för de tror de aldrig skulle hamna där.

Men man måste inte leva flott. Har man ett hem, kläder och mat på bordet räcker det. Det är mer så man ska leva. Materiellt överflöd gör en bara moraliskt sjuk.
Citera
2022-09-12, 19:36
Medlem
Förstår inte varför så många kvinnor är så dåliga på ekonomi och att hålla i stålarna? Kvinnor får ofta kämpa hårt på arbetsmarknaden inte speciellt bra löner osv det borde ju ge motivation till att hushålla med pengarna ännu mer. Trots det så ser ja ofta kvinnor som har svårt att få det att gå runt.

Jag själv har väldigt låga inkomster men ett stort sparande och bra avkastning på mina investeringar. Känner flera kvinnor som har flera gånger mer i inkomst än mig men som ändå inte får ihop det i slutet av månaden. Det läggs enorma summor på all möjlig skit som dom tycker är sånt man måste ha. Dom verkar helt missa att små saker som en kaffe på stan, cigg godis osv blir mycket pengar.

Hjälper nu en några kvinnor i släkten med deras ekonomi samt två vänner som också behöver hjälp att få ihop det. Hjälper alltså till med budget och att välja billigare lösningar osv osv dvs ja betalar inget åt dom. Det är egentligen väldigt enkla saker och det är inga pantade white trash tjejer så förstår inte varför inte de borde vara självklart för dom men ekonomi och kvinnor verkar inte gå hand i hand
Citera
2022-09-12, 19:41
Medlem
Vintergrisens avatar
Ganska svårt att säga något om artiklar av det där slaget, som dels är låsta och dels sällan innehåller några faktiska siffror.

Jag snokade lite, för skojs skull, och Linda har en månadslön på 29 550 kr, vilket i Uppsala borde ge ca. 23 010 efter skatt. Sett till var hon bor och lägenhetens storlek (3'a på 72 kvm) borde hennes hyra ligga på ca. 8 000 kr/mån. När hyran är betald är vi alltså nere på 15 010 kr/mån att leva för, men hon har även rätt till barn- och bostadsbidrag. Beroende på om de tre barnen bor hemma hos henne hela tiden eller om de bor där växelvis varierar bidragen mellan 3 340 kr/mån och 6 180 kr/mån.

Linda bör alltså, när hyran är betald ha mellan 18 350 och 21 190 kr/mån att röra sig med även om jag inte räknat med några elräkningar.

Frågan är då om 18 350 - 21 190 kr/mån är tillräckligt att leva på om man har tre barn (och en hund) att ta hand om?
Citera
2022-09-12, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Ett ögonblick.

Att "köpa mat genom Klarna" säger ingenting om kundens betalningsförmåga. Över huvud taget.

Vi "köper mat genom Klarna" allihopa när vi gör en online-beställning på, exempelvis, Willys.

Klarna är nämligen det enda sättet att betala på om vi köper mat online. Sedan kan man välja att betala sin Klarna-faktura omedelbart eller inom 30 dagar.

Finns väldigt många höginkomsttagare som köper all sin mat genom Klarna. Så klart.

Varför nämns Klarna, över huvud taget, i rubriken?
Ja det var konstigt. Använder själv alltid klarna till större matinköp och får då skickat mig en faktura att betala. Har så gjort i några år, så smidigt och så enkelt. Och min ekonomi är mycket god så klarna säger ju ingenting egentligen.
För hon delbetalar väl sin mat eller annat för vardagen via klarna hoppas jag.
Citera
2022-09-12, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Ganska svårt att säga något om artiklar av det där slaget, som dels är låsta och dels sällan innehåller några faktiska siffror.

Jag snokade lite, för skojs skull, och Linda har en månadslön på 29 550 kr, vilket i Uppsala borde ge ca. 23 010 efter skatt. Sett till var hon bor och lägenhetens storlek (3'a på 72 kvm) borde hennes hyra ligga på ca. 8 000 kr/mån. När hyran är betald är vi alltså nere på 15 010 kr/mån att leva för, men hon har även rätt till barn- och bostadsbidrag. Beroende på om de tre barnen bor hemma hos henne hela tiden eller om de bor där växelvis varierar bidragen mellan 3 340 kr/mån och 6 180 kr/mån.

Linda bör alltså, när hyran är betald ha mellan 18 350 och 21 190 kr/mån att röra sig med även om jag inte räknat med några elräkningar.

Frågan är då om 18 350 - 21 190 kr/mån är tillräckligt att leva på om man har tre barn (och en hund) att ta hand om?

Se där har du koll på hur mycket ev CSN-lån kan tänkas ligga på i avbet, hon pluggade nämligen medicin 2009-2015 och längre tilbaka lag, politisk vetenskap och ungerska 1999-2002, jobbat på postnord från 2001-2014 och sedan medicinsk sekreterare från 2015-nutid. ungar bör vara födda 2007 -10 och -13. Hon verkar iaf gjort rätt för sig ingen som drar benen efter sig men möjligt att dagens ungar är krävande det ska vara mobiler, dator bredband sen tror jag att maten säkert kostar mycket till fyra pers men tyckte det ändå lät mycket men å andra sida 6-8 tusen är 1500-2000:- per/pers är det en sån där krav/eko-typ ? Handlar matkassar att få hemlevererad ?

Hur som är det nått som inte stämmer för som du påtalar bör hon ha rätt mycket pengar över men säg att hyran är på 10.000:-, att de åkt på utlandsemester som hon utnyttjat kredit på och sitter med olika lån på olika prylar allt från mobiler, datorer och tv mm hamnat i den där skulldfällan som samhället vill att alla ska vara i. Alla fall har jag nog mer sympati här än Kungsör-Anna med sina "höga" elräkningar.
Citera
2022-09-12, 21:41
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen

Kollade lite jag med, inte direkt det dyraste området hon bor i, och om jag inte har helt fel, så är den lägenheten inte stamrenoverad än så 8-9000 i månaden låter rimligt.
Citera
2022-09-12, 21:41
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Linda 42, med tre barn, måste ibland köpa mat genom klarna och sedan betala med barnbidraget. Detta trots heltidsarbete.

Återigen en betalartikel.

Går vi mer mot amerikansk ekonomi där det inte räcker med ett heltidsjobb i vissa yrkesgrupper?

En annan frågeställning är om möjligheten att köpa mat med Klarna saboterar ekonomiskt tänkande.

https://www.expressen.se/ekonomi/ibl...en-med-klarna/

Antingen måste hon ha en lön under socialbidragsnivå, vilket jag finner osannolikt, eller så bränner hon lönen på white-trash skräp inkl. skräpmat och tatueringar, läpp-fillers, lösögonfransar etc.
Citera
2022-09-12, 22:51
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Se där har du koll på hur mycket ev CSN-lån kan tänkas ligga på i avbet, hon pluggade nämligen medicin 2009-2015 och längre tilbaka lag, politisk vetenskap och ungerska 1999-2002, jobbat på postnord från 2001-2014 och sedan medicinsk sekreterare från 2015-nutid. ungar bör vara födda 2007 -10 och -13. Hon verkar iaf gjort rätt för sig ingen som drar benen efter sig men möjligt att dagens ungar är krävande det ska vara mobiler, dator bredband sen tror jag att maten säkert kostar mycket till fyra pers men tyckte det ändå lät mycket men å andra sida 6-8 tusen är 1500-2000:- per/pers är det en sån där krav/eko-typ ? Handlar matkassar att få hemlevererad ?

Hur som är det nått som inte stämmer för som du påtalar bör hon ha rätt mycket pengar över men säg att hyran är på 10.000:-, att de åkt på utlandsemester som hon utnyttjat kredit på och sitter med olika lån på olika prylar allt från mobiler, datorer och tv mm hamnat i den där skulldfällan som samhället vill att alla ska vara i. Alla fall har jag nog mer sympati här än Kungsör-Anna med sina "höga" elräkningar.

Det där med CSN-lån har jag dålig koll på men det kan nog gå någon tusenlapp till det också. Sedan börjar väl hennes barn komma i den åldern när deras intressen kan kosta en del. Fritidsaktiviteter är knappast något absolut måste, men samtidigt är det nog lite svårt att säga nej till precis allt sådant.

Blancolån och semesterresor till utlandet får vi väl däremot hoppas att hon hoppat över men det är ju omöjligt att veta när man inte får någon ordentlig redovisning av hennes ekonomin, som vanligt när det kommer till artiklar av det här slaget.

Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Kollade lite jag med, inte direkt det dyraste området hon bor i, och om jag inte har helt fel, så är den lägenheten inte stamrenoverad än så 8-9000 i månaden låter rimligt.

Ja, jag såg någon annan trea i samma område som var lite större och hade en hyra på 8 600 kr/mån så strax över 8 000 kr borde det väl bli för Linda, om nu lägenheterna i övrigt är i samma skick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in