2022-09-11, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveyousomuchfun
Nej, du läser fel, eller så var jag för otydlig. Jag menar att ryssarna och de allierade backar för att spara på sina egna truppers liv.
Det hade varit kostsamt att försöka hålla linjen nu när de missbedömde Kiev.
Kiev tyckte det var ”värt” att ta kostanden i förlorade liv för att bryta igenom. Detta var oväntat, eller bara ansågs orimligt att ens de skulle göra en sådan självmordmanöver.
Ryssarna hade inte trupp på plats för att möta ett sådant huvudlöst osannolikt anfall. Nu har det skett. De kunde initialt beskjuta helt oskyddad trupp på öppen mark och Ukrainas förluster är/var skyhöga.
Men de bröt igenom och har avancerat då ryssarna backar undan för dem när de väl närmar sig att vara en risk för de ryska trupperna.

Rysarna har övertaget, men det betyder ju inte att de måste gå i döden för att hålla områden som nu har relativt sett för få gubbar. Det skulle inte gå väl. Men de kunde bearbeta dem ”billigt” som ryckte fram, och har betat av en beskedlig mängd trupp för motståndarna.

Samtidigt längs andra frontavsnitt så fortsatt jobba normalt, i de områden som inte hade samma galna massor av anfallande trupp så står de kvar i sina tidigare positioner, och har alltså klarat det med tidigare fördelad truppstorlek.

Man har slagit ner ett försök strax bortom Peskie som rätt nyligen intagits av ryssarna, och tagit en lite ytterligare område däromkring, men inte mycket räknat i kvadratkilometer. Det är områden där det gått riktigt långsamt då ukrainarna byggt på sina befästningar där under många år, betong, tunnlar mm.
Sett till kapacitet förlorad, så har det varit riktigt tunga förluster för Ukrainas möjligheter att hålla mot ryssarna framöver. Samt att det troligtvis sänker moralen ordentligt hos ukrainarnas reguljära trupp då de inte räknat med att dessa befästningar skulle tillåtas/kunna falla.

Som sagt, ryssarna kommer kunna återta de områden där lokalbefolkningen behöver och vill detta. Men man kommer inte låta det rucka på kapacitet hemmavid. Så det komme vara som vanligt, det vi sett hitintills i det här. De skickar sina trupper och tar områden i den takt det går med avseende på att hålla minimalt civilt lidande och små skador på infrastruktur, och samtidigt ha en sund plan för hur man ska kunna gå vidare efter konflikten i åtanke.

Om bara dom mördade och våldtagna i Bucha hade fått uppleva den vänligheten.
Citera
2022-09-11, 21:59
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ja det är väl en semantisk fråga. Hämnd är väl främst en vedergällning. Upptrappning är snarare det är fråga om som jag uppfattar det. Ryssarnas "SMO", specially military operation, kanske närmar sig att Ryssarna förklarar Ukraina krig, alltså en upptrappning av konflikten och vilka mål man anser sig beredd att attackera.

Ja, dina inlägg idag är förnuftiga. Jag tror ryssarna nu gör ett kraftigt försök att markera att nu eller aldrig typ. På bekostnad av civil befolkning framför allt, men det är samtidigt den sista möjligheten de har?

Vi lär nog se en upptrappning nu igen ifrån ryssarna med vanvettiga attacker likt de tre första månaderna.

Vi får se hur länge hjältarna i det ukrainska landet mäktar med. Kommet bli tufft.

De flesta i tråden här verkar tro kriget är en början på ett slut men jag farhågor att det bara är början på något värre som kommer.
Senast redigerad av CanisMinor 2022-09-11 kl. 22:01.
Citera
2022-09-11, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveyousomuchfun
Nej, du läser fel, eller så var jag för otydlig. Jag menar att ryssarna och de allierade backar för att spara på sina egna truppers liv.
Precis så brukar man göra när man förlorar. Man rymmer för att överleva.
Citera
2022-09-11, 22:04
Medlem
Citat:
Det är faktiskt lite knepigt att läsa dina inlägg, men jag förstår att du uppfattar sakernas tillstånd annorlunda än vad jag gör. Vi fortsätter så, men jobba gärna med inläggen så de blir lite tydligare.

Jo, jag utgår ju ifrån faktiska siffror, inte drömtydning i trollskogen.

om det är någon tröst så kan du ju komma tillbaks till tråden och konstatera att du har fel, konsekvent och som vanligt och då kommer du säkert bättre förstå inlägget.
Citera
2022-09-11, 22:05
Medlem
Citat:
Jag menar inte att de bara hittar på, utan det är beskrivningen av skälen att de är där. Det finns säkert civila som hamnat i kläm, och det du räknar upp är mål som blir militära mål om soldater eller militär materiel finns i närheten. Men det här vet du redan. Ryssarna har inte givit sig på civilbefolkning på så vis att de haft det som primära mål. Jag tycker du borde kunna ge exempel på det när du hävdar sådant. Typ att ryssarna givit sig på städer eller byar helt utan militär betydelse och helt enkelt förstört dem. Jag säger inte att det absolut inte finns några exempel på det, men du kan ju ge några otvetydliga exempel.

Säger dig händelserna i Butcha dig någonting? Eller det kanske var Zelensky som personligen tortyrmördare civila och målmedvetet sökte upp unga kvinnor och våldtog dom för att sedan mörda dom. Absolut inte ryssarna.
Citera
2022-09-11, 22:06
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jag vet inte var du får dessa uppgifter från, men som du vet är ryssarna främst i ryska områden och storyn de kör är ju att de kommer ryssarna till undsättning. Det sker säkert våldsamheter, men att ryssarna på bred front skulle vara ute efter att mörda civilbefolkning bryter mot all logik. Du måste först förklara något rimligt orsakssamband för de handlingar du påstår sker.
Kherson hade väl ca 14% rysk befolkning innan kriget.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kherson_Oblast
Citera
2022-09-11, 22:07
Medlem
Sgt.Blands avatar
Räknas inte att bomba elverk som brott mot Genevekonventionen? Sjukhus, vattenverk etc måste ju ha el för att fungera så det borde ju inte vara tillåtet att bomba menar jag.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1569053514080428032
Citera
2022-09-11, 22:08
Medlem
Citat:
Det är faktiskt lite knepigt att läsa dina inlägg, men jag förstår att du uppfattar sakernas tillstånd annorlunda än vad jag gör. Vi fortsätter så, men jobba gärna med inläggen så de blir lite tydligare.

Du har ju redan slängt ur dig att det är 5-10 x mer manskap som förlorats i Ukraina. Vad baserar du det på?
Citera
2022-09-11, 22:08
Medlem
Citat:
De där påhitten har ju till och med Ukraina tagit avstånd ifrån, eller åtminstone är det inget de vill kännas vid. Vilket även gäller andra fantastiska historier. Det var ju någon propagandakvinna som medgav att hon hittat på detta och som fick sparken som tack.
Nej, så var det inte
Citera
2022-09-11, 22:09
Medlem
Serke ord fra Zelensky til Russland i dag. Churchill ville godkjent denne talen.

https://twitter.com/christogrozev/status/1569044030272454663
Citera
2022-09-11, 22:10
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Zelensky ikväll till Ryssland:

"Do you still think we are one people? Do you still think you can scare us, break us, force us to make concessions? Don't you really get it? Don't you understand who we are? What we stand for? What we are all about?

Read my lips: Without gas or without you? Without you.
Without light or without you? Without you.
Without water or without you? Without you.
Without food or without you? Without you.

Cold, hunger, darkness and thirst are not as frightening and deadly for us as your friendship and brotherhood. But history will put everything in its place. And there will be gas, light, water and food, and WITHOUT you!"

Historiskt. Starkt. Rätt.

Frysa en vinter är ett lågt pris för alla i Europa om alternativet är en värld där Ryssland håller i taktpinnen.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2022-09-11 kl. 22:14.
Citera
2022-09-11, 22:10
Medlem
Citat:
Du vet att Ukraina låter dessa historier dö därför att de är påhittade eller hur.

Du vet att ryssarna försöker få det att försvinna för att dom skäms.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in