2022-09-11, 18:30
Medlem
Pilla74s avatar
[quote=foliekiller|81595485]
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Ja det blev galet där!

Kul att se att du läser allt i alla fall!

Ändå verkar du missa allt som har med ryska motgångar att göra, trots att tråden till 95% har avhandlat sånt den sista veckan?

Du verkar ha ett extrem selektivt intellekt? Om du över huvud tagit har nåt?

Varför vill du alltid ha verifierade källor på allt som är negativt för din ryske tsar, trots att du själv hävdra att det finns inga verifierade källor under krig?

Jag är vuxen. Jag väljer inte sida och utgår sedan från resultatet i konflikten vi inte har med att göra.
Citera
2022-09-11, 18:30
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det finns ca 800 000 pers i den ryska försvarsmakten. 230 000 är stridande (på olika utbildningsnivåer). 65 procent av dessa har redan cirkulerat igenom krigsskådeplatsen. Det finns inte så mycket kvar att hämta nu.

Då de successivt börjat tvingas använda äldre och äldre vapen är min fundering om de öht ens har tillräckligt med vapen och övrig utrustning till alla dessa? Hur gamla och sönderrostade är då inte de sakerna med tanke på vad vi sett hittills? Vapnena och övrig utrustning kanske inte ens finns, eller är helt obrukbara?
Citera
2022-09-11, 18:31
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Säg det till dom som träffades i köpcentrat 100 mil bort av iskander robotar att det var raketer ihopbyggda av tvättmaskiner och damsugare från väst, din idiot.
Bra att du medger att en Iskander träffade ett köpcenter!

Antingen så riktade man missilen mot ett civilt köpcenter vilket är ett grovt krigsbrott, eller så försökte man träffa ett militärt mål, men skrotet fungerade så dåligt att det inte gick att träffa där man ville.

Välj själv vad du tror vad orsaken till att flera hundra civila drabbades..
Citera
2022-09-11, 18:32
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Offensiven i Kherson var en stor desinformationsoperation för att lura ryssarna 😁

Citat:

Presseoffiseren for de ukrainske spesialstyrkene i Bohun-brigaden, Taras Berezovets, bekrefter at offensiven i Kherson-regionen i slutten av august var ment for å lure russerne.

– Det var en stor desinformasjon-operasjon. Russerne trodde offensiven ville skje i sør, men i stedet skjedde den der de minst forventet det, noe som førte til at de fikk panikk og flyktet, sier Berezovets i et intervju med britiske*The Guardian.

Resten går att läsa här:
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/8Jmd9r/ukrainsk-folkevalgt-melder-om-kamper-ved-russisk-kontrollert-flyplass

Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ryssen vet nog inte att det var desinformation
Ja, tänk att Ryssarna blev så fullständigt grundlurade.

Jag trodde att ryssarna enda kvarvarande styrka låg i spioneri. Men här har ju Ryssland fallit platt även på den fronten.
Citera
2022-09-11, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag har märkt den senaste tiden att UAF har slagit till med raketer mot Berdyansk flera gånger. Och även mot Melitopol. Jag tror helt klart att det kommer en attack ganska snart där från UAF. Vid Kherson så är ju redan Röda Armén redan infångad så de måste ju snart ge upp ändå.
Jag trodde att Melitopol skulle vara högre prioriterat än Kupyansk men man såg förmodligen att Ryssarna var väldigt svaga i öst. Men det faktum att vi tycker det är uppenbart att det blir den fronten tyder kanske på att man väljer något helt annat.
Citera
2022-09-11, 18:34
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Så du tycker inte att det är imponerande att man kan få raketer och robotar att flyga 100 mil bort mot ett mål och träffa, som är ihopsatta av brödrostar och tvättmaskiner från väst.

Du tycker det är imponerande att mörda civila?
Citera
2022-09-11, 18:36
Medlem
donald12s avatar
Kanske börjar hända saker vid Kherson fronten också?

"The Russians are retreating from Snigirevka in the South."
HUGE if confirmed👀👀
Citera
2022-09-11, 18:36
Medlem
Sgt.Blands avatar
Röda Armén flyr nu från Starobilsk till Luhansk stad. Inte mycket kvar av Ukraina där i öster snart för Röda Armén om detta fortsätter.

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1568997577466544130
Citera
2022-09-11, 18:37
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Den möjligheten finns absolut ja. Dessutom finns där klausuler i sådana affärer, som medgör att säljaren skall stå ansvarig för eventuella faleranden och uppenbara brister i konstruktionen som skiljer från utlovad vara. Då kan till och med Ryssland tvingas köpa tillbaks. Givetvis inom en viss tidsram från köpet (vanligtvis 5 - 7 år är siffror jag hört). Skulle tro att Indien kan tänka sig att använda sig utav dessa när oljan inte är subventionerad längre.

Tack!

Jo det stämmer nog. Du är uppenbarligen mer insatt i det än jag.

Jag förmodar att ryssarna skulle se det som en stor prestigeförlust, likaså de indiska experter som bedömt vilka vapen som är lämpligast att köpa. Så de löser det nog med antingen subventionerad olja eller pengar undre bordet. Det är ju trots allt Ryssland och Indien vi talar om här.
Citera
2022-09-11, 18:39
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Det pariserhjulet gick för övrigt sönder ganska omgående. (Enligt flera twitterinlägg)
Klockrent!

Rysk teknik i ett nötskal!

Hur ska såna undermänniskor kunna klara av att tillverka vapensystem som kan överträffa västs?

Fixar man inte ett fungerande pariserhjul med en teknik som krävs för det, lär det bli värre med avancerade vapen...

Kan det tom vara sanktionerna som gjorde att de inte fick till hjulet?

Kretskorten från tvättmaskinerna kanske inte klarade de låga varvtal som skiljer mellan centrifugvarv och pariserhjulsvarv?
Citera
2022-09-11, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Spekulationer om nästa ukrainska offensiv. Att de skall gå mot Azov-havet och Mariupol från Vuhledar. Igor Girkin tror det. Jag tror de kan försöka fortsätta in i Luhanskprovinsen från Kharkivprovinsen. Mot Svatove.
https://twitter.com/wartranslated/status/1568941542227808257/photo/1

Det bästa vore om de kunde befria Melitopol. Då skulle de sedan kunna gå västerut och skära av alla trupper i Kherson.
Citera
2022-09-11, 18:41
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Kanske börjar hända saker vid Kherson fronten också?

"The Russians are retreating from Snigirevka in the South."
HUGE if confirmed👀👀
Äntligen!! Jag har sagt hela tiden att så länge Röda Armén håller Snigurivka så går det segt för UAF vid Kherson. Stämmer detta så falller nog allt ihop för Röda Armén norr om Dnipro. Området är för litet för att kunna försvara och sen då problemen med logistiken också. Simborgarmärke nästa för de tappra solderna i Röda Armén som fortfarande lever haha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in