2022-09-11, 09:26
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Eftersom bitcoin enligt dig är deflationär så bör räntan vara nominellt negativ i och med att räntan på ett passivt sparkkonto är negativ också (realräntan alltså).

Riskfri ränta är alltid negativ.

Jag har hänvisat till denna 3 eller 4 gånger nu. Det går inte att beskriva det enklare för att du skall förstå.
Person A betalar $1.1 miljoner för att låna Person Bs bitcoins värd $1 miljon, vad är problemet?
2022-09-11, 09:27
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Det får du väl fråga de som lånar eller hänvisa till någon statistik. Oavsett så är btc till största del ett spekulationinstrument nu. Om det slår igenom kommer svaret på frågan likna den för fiat idag.

Dina halmstrån blir bara tunnare och tunnare. Du borde klocka dig själv varje dag för att se hur mycket tid du lägger på bitcoin. Är det värt det?

Jag behöver inte fråga, det är fakta.

Angående din andra fråga så kommenterar jag inte ad hominems. Håll dig till ämnet.
2022-09-11, 09:27
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jag har hänvisat till denna 3 eller 4 gånger nu. Det går inte att beskriva det enklare för att du skall förstå.
Person A betalar $1.1 miljoner för att låna Person Bs bitcoins värd $1 miljon, vad är problemet?

Problemet är att när inflödet av pengar tar slut så rasar hela korthuset ihop, eftersom inget nytt värde skapas med pengarna som lånas mot ränta (kombinerat med att "valutan" är deflationär).
2022-09-11, 09:30
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Eftersom bitcoin enligt dig är deflationär så bör räntan vara nominellt negativ i och med att räntan på ett passivt sparkkonto är negativ också (realräntan alltså).

Riskfri ränta är alltid negativ.
Bitcoin är inte deflationär nu. Det vet ju du redan men du försöker slänga ur dig vad som helst för att göra en poäng.

Du pratar ofta om vad man ”bör” göra och enligt dig ”bör” man alltid hantera alla system som nuvarande fiatsystem. Du tror på fiatsystemet, där folks sparpengar urholkas medan andra berikar sig. Där staten har full kontroll på alla pengar utom kontanter. Där banker och kortutgivare kan spärra och konfiskera dina pengar.

Andra tror på ett annat system där man i många frågor tänker helt annorlunda jämfört med fiatsystemet.
2022-09-11, 09:30
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Jag behöver inte fråga, det är fakta.

Angående din andra fråga så kommenterar jag inte ad hominems. Håll dig till ämnet.
Lägg fram fakta då.
2022-09-11, 09:31
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Problemet är att när inflödet av pengar tar slut så rasar hela korthuset ihop, eftersom inget nytt värde skapas med pengarna som lånas mot ränta.

Vad folk gör med pengarna dom behöver låna är en helt annan sak. Ofta köper dom hus eller andra saker som skapar värde.
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Bitcoin är inte deflationär nu. Det vet ju du redan men du försöker slänga ur dig vad som helst för att göra en poäng.

Du pratar ofta om vad man ”bör” göra och enligt dig ”bör” man alltid hantera alla system som nuvarande fiatsystem. Du tror på fiatsystemet, där folks sparpengar urholkas medan andra berikar sig. Där staten har full kontroll på alla pengar utom kontanter. Där banker och kortutgivare kan spärra och konfiskera dina pengar.

Andra tror på ett annat system där man i många frågor tänker helt annorlunda jämfört med fiatsystemet.

Jag tror på matematik.

Kan du visa mig var jag kan få positiv realränta på ett sparkonto? Antingen i bitcoin eller fiat, eller vad som helst.
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Problemet är att när inflödet av pengar tar slut så rasar hela korthuset ihop, eftersom inget nytt värde skapas med pengarna som lånas mot ränta (kombinerat med att "valutan" är deflationär).
Du är verkligen okunnig. Vilket värde skapas av inflation? Inget, det handlar endast om utspädning.
2022-09-11, 09:32
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Jag tror på matematik.

Kan du visa mig var jag kan få positiv realränta på ett sparkonto? Antingen i bitcoin eller fiat, eller vad som helst.
Visa mig matematiken du har som grund då.
2022-09-11, 09:33
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Bitcoin är inte deflationär nu.
Så man förlorar pengar på att "hodla"?
2022-09-11, 09:34
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Nu är du tillbaka i att vända på bevisbördan.

Hur vet du att det inte görs? Om det inte görs (just nu), så är det fortfarande inte bevis för att bitcoin har någon magisk egenskap som gör att det är det enda som går att köra på generatorer kopplade till förbränning av metan.

Förstår du överhuvudtaget hur man bevisar saker?

Hur var det, hade du någon länk eller kommer du som vanligt låstas som att det där räckte som svar?

Förstår DU hur man bevisar saker?
2022-09-11, 09:34
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Visa mig matematiken du har som grund då.
Om real sparränta är positiv så skulle banken ge bort gratis pengar till dig. Plus och minus, du vet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in