2022-09-10, 20:47
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Noterar att du släppt pyramidspelssnacket och nu går på nästa halmstrå.

Vad fick du för en miljon för 50 år sedan mot idag? Pengarna är helt urholkade och det tycker du är ett stabilt system. Inflation är skatt och skatt är stöld. Sossar tycker inte det, vad tycker du?

Va? Vadå släppt? Det blev ju 100% bevisat att jag hade rätt. Vad finns det att släppa?

Sen vet jag inte varför du babblar om inflation nu. Helt ovidkommande.
2022-09-10, 20:49
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Va? Vadå släppt? Det blev ju 100% bevisat att jag hade rätt. Vad finns det att släppa?

Bra argument. Som vanligt när du blir överbevisad. Ses vid nästa halmstrå.
2022-09-10, 21:02
Medlem
Citat:
Noterar att du släppt pyramidspelssnacket och nu går på nästa halmstrå.

Vad fick du för en miljon för 50 år sedan mot idag? Pengarna är helt urholkade och det tycker du är ett stabilt system. Inflation är skatt och skatt är stöld. Sossar tycker inte det, vad tycker du?

Fattar inte riktigt vad problemet är med det? Är ju suveränt med en mild inflation så att ekonomin utvecklas och att det blir fördelaktigt att använda pengar istället för att hålla på dem (att jämföra med alla negativa effekter deflation för med sig) ...

Sedan vet jag inte vad du menar med ett "stabilt system", att en miljon inte är värt lika mycket 50 år senare ser jag inget större problem med.

Dessutom: är det något krypto har visat upp så är det ju en abnorm instabilitet. Blir ju i princip ohållbart för båda parter med lån i en så volatil valuta som Bitcoin. Till och med ett kortfristigt lån, ens under ett halvår, känns ju som om det är helt oförutsägbart när det kommer till köpkraften i det som ska betalas tillbaka.
2022-09-10, 21:27
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Fattar inte riktigt vad problemet är med det? Är ju suveränt med en mild inflation så att ekonomin utvecklas och att det blir fördelaktigt att använda pengar istället för att hålla på dem (att jämföra med alla negativa effekter deflation för med sig) ...

Sedan vet jag inte vad du menar med ett "stabilt system", att en miljon inte är värt lika mycket 50 år senare ser jag inget större problem med.

Dessutom: är det något krypto har visat upp så är det ju en abnorm instabilitet. Blir ju i princip ohållbart för båda parter med lån i en så volatil valuta som Bitcoin. Till och med ett kortfristigt lån, ens under ett halvår, känns ju som om det är helt oförutsägbart när det kommer till köpkraften i det som ska betalas tillbaka.
Du kanske tycker det är rimligt när folks sparpengar urholkas medan andra förskansar sig. Inte jag.

Att btc är volatilt och ostabilt nu är det ingen tvekan om. Går inte att snacka bort. Men med större användarbas kan det stabilisera sig och volatiliteten minska. Det måste väl du hålla med om?
2022-09-10, 21:49
Medlem
Citat:

En mild inflation, t.ex. en utvidgning av penningmängden med 1-2 procent per år, som har varit fallet för mängden guld, är egentligen inget problem men inte heller någon direkt fördel.

En fiatvaluta i verkligheten späds dock ut mycket snabbare än så. Mängden kronor har femdubblats sedan millennieskiftet, och bruttomedellönen i Sverige hade sjunkit från drygt 8 uns guld per månad år 2001, till drygt 2 uns guld per månad år 2021.

Bedrägeriet har inte synt så tydligt, eftersom konsumentpriserna har hållits tillbaka genom den tekniska utvecklingen, effektiviseringar, kvalitetsförsämringar och ökad frihandel (inklusive flytt av produktion till låglöneländer), men det har synts desto tydligare i bostadspriserna, markpriserna och dylikt. Nu kommer emellertid även en våg av konsumentprisökningar (trots fortsatt teknisk utveckling) som sticker upp sitt fula tryne till och med i det nedmanipulerade KPI.

Citat:

Med framväxten av bitcoin och i synnerhet i en framtida bitcoinstandard, kan man åter koncentrera sig på sitt yrke och spara sitt överskott utan att bli blåst av penningmängdsökningar och utan att behöva extraknäcka som börsanalytiker eller råvaru- eller fastighetsspekulant. Det kommer allmänt att bli mer sparande och mindre lånande än i dag.

De våldsamma prisrörelserna kommer att försvinna senast när all prissättning, bokföring etc. görs i bitcoin.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-09-10 kl. 22:34.
2022-09-10, 22:08
Medlem
Citat:
Du kanske tycker det är rimligt när folks sparpengar urholkas medan andra förskansar sig. Inte jag.

Att btc är volatilt och ostabilt nu är det ingen tvekan om. Går inte att snacka bort. Men med större användarbas kan det stabilisera sig och volatiliteten minska. Det måste väl du hålla med om?

Absolut! Jag skulle få en betydligt mer positiv syn på Bitcoin om volatiliteten minskade. Nu känns det mest som ohälsosam spekulation ...
2022-09-10, 22:10
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Absolut! Jag skulle få en betydligt mer positiv syn på Bitcoin om volatiliteten minskade. Nu känns det mest som ohälsosam spekulation ...
Det är det också. Man är inte seriös om man hävdar att bitcoin är perfekt idag. De bitcoin bulls jag lyssnar på är tydliga med att det kan bli hur stort som helst och fungera bra. Inte att det skulle vara en stabil valuta och betalmedel idag.
2022-09-10, 22:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes

Det är 100% bevisat att du har fel hela tiden och är ett troll
2022-09-10, 23:27
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Bitcoin kommer minska kraftigt imo. Framtiden är cardano solana och ripple då wef och globalistsvinen har valt dem som officiell valuta.

Se på statistiken.
2022-09-10, 23:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
Bitcoin kommer minska kraftigt imo. Framtiden är cardano solana och ripple då wef och globalistsvinen har valt dem som officiell valuta.

Se på statistiken.

Solana suger och har haft flertal tillfällen där allt stängts ned. Centraliserad skit. Cardano är helt dött och en stor ponzi. Ripple är totalt katastrofalt. Men gärna släng in dina besparingar där. Lycka till
2022-09-10, 23:40
Avslutad
Citat:

Se på statistiken.

Wef är inblandade i allt. Sök på wef bitcoin så ser det ut som dom är positiva till det också.
2022-09-10, 23:54
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:

Se på statistiken.
Vilken statistik?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in