2022-09-10, 18:59
Medlem
naknaindianens avatar
För att ljudet "Z" har aldrig funnits i svenskan.
Citera
2022-09-10, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Att säga att Z uttalas som S är som att säga att R uttalas som L.
Visst förstår folk vad du säger om du säger att något är "tlasigt", men det betyder inte att detta är det korrekta uttalet.
Z ska rullas likt hur man rullat R, ljudet kan liknas med ett bi som surrar.

Hur ska man annars skilja på so och zoo?

Snälla, läs mina inlägg. Vi pratar svenska i Sverige. Z-ljudet finns inte på svenska. Jag lovar. Du tänker på babbiluriska. Uttalar du Paris på franska mitt i en mening på svenska eller allahu akbar med arabiska kräk- och väsljud? Om du gör det så fortsätt använd z-ljudet men påstå inte då att du pratar svenska.
Citera
2022-09-10, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Att säga att Z uttalas som S är som att säga att R uttalas som L.
Visst förstår folk vad du säger om du säger att något är "tlasigt", men det betyder inte att detta är det korrekta uttalet.
Z ska rullas likt hur man rullat R, ljudet kan liknas med ett bi som surrar.

Hur ska man annars skilja på so och zoo?

So och zoo låter exakt likadant på svenska. Diskutera inte språk om du inte har grundläggande kunskaper. Du kan fortsätta uttala zoo med z-ljud om du för att skilja på gärna, Järna och hjärna uttalar även de orden utifrån hur de stavas. Annars inte.
Citera
2022-09-10, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Tycker du att turkiet heter turk-yeah som turkarna själva
fått för sig?

Eller ska vi prata om varma soliga käälifåårnjaa i juuässej?

Undantaget "zz" som uttalas "tts" i vissa fall.
T.ex. pittseria.
Eller hur den väldigt amerikaniserade stavningen "cazzandra" enligt samma regler blir "kattsand-ra"
Haha, tur att man inte heter något med kattsand.
Citera
2022-09-10, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Nja, Slatan är inget svenskt namn. Om Zlatan är svensk skall hans namn uttalas Stefan.

Trist med rasister som dig. Du är förmodligen sverigedemokrat. Alla vi goda och fina människor anser att Zlatan är svensk. Och att hans namn uttalas Slatan.
Citera
2022-09-10, 20:53
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
allahu akbar med arabiska kräk- och väsljud?

Fast just detta innehåller ju inga kräk- och väsljud.
Citera
2022-09-10, 21:01
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Jag har märkt detta under lång tid, hur kommer det sig?

Tex hör många uttala Zlatan > Slatan.
Vad får dig att tro att uttalet av z som s-ljud är fel? Det är så vi talar i svenskan.
Vem har lurat i dig att vi uttalar det fel?
För att det låter annorlunda i engelskan?

Då kan jag upplysa dig om att engelska och svenska är två helt skilda språk.

Ska du inte dra till med att vi uttalar C fel stundtals också?
Senast redigerad av SilentVictory 2022-09-10 kl. 21:04.
Citera
2022-09-10, 21:13
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Vad får dig att tro att uttalet av z som s-ljud är fel? Det är så vi talar i svenskan.
Vem har lurat i dig att vi uttalar det fel?
För att det låter annorlunda i engelskan?

Då kan jag upplysa dig om att engelska och svenska är två helt skilda språk.

Ska du inte dra till med att vi uttalar C fel stundtals också?
Skrev jag verkligen att "ni" uttalar det fel? Jag undrar varför vissa uttalar det som S och andra inte. Jag personligen tycker att det låter bättre att uttala det som S, men det är bara min åsikt och uppenbarligen felaktig.
Citera
2022-09-10, 21:16
Medlem
PerniWhas avatar
Formodligen för att "svenskar" inte riktigt har koll på uttalet när z kommer i början på uttalet.
Citera
2022-09-10, 21:19
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Skrev jag verkligen att "ni" uttalar det fel? Jag undrar varför vissa uttalar det som S och andra inte. Jag personligen tycker att det låter bättre att uttala det som S, men det är bara min åsikt och uppenbarligen felaktig.
Du vände på det istället. "Vad har vi för ord som börjar med Z som uttalas korrekt?" "vet många som uttalar det korrekt med betoning på Z.". innebörden av det där är samma som, ert uttal med s-ljud är fel.

I svenskan uttalas det säta, bokstaveringen för Z är zäta och uttalas just säta.
Citera
2022-09-10, 21:58
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Gäller detta även vid ord som har Z i sig men som inte är första bokstav?

Skånska har, i vissa dialekter, haft uttal med tonande s [z] för intervokaliskt /s/ eller /z/ i vissa ord. Det är mycket ovanligt på fastlandet nuförtiden, men lär fortfarande ska vara vanligt på Bornholm.

Jag brukar också uttala intervokaliskt z i namn med [z] av respekt mot namnets bärare, eftersom jag antar att de flesta av dem själva uttalar så.

De negativa attityderna mot ett tonande uttal kommer sig troligen just av att det har varit ett skånskt särdrag, rimligtvis orsakat av en historisk invandring (då kanske från Tyskland) och, m t p den invandring som har varit nyligen, och som dessa belackare vill fortsätta med, finns det en sannolikhet att det tonande s:et åter får fotfäste i de sydskandinaviska pantofflalanden.
Citera
2022-09-10, 22:10
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miche040
Mer nyfiken på varför vissa här skriver "ryzzland" det är ännu mer efterblivet 😁

Den Ryska Federationen, som svenskar ofta slarvigt kallar "Ryssland", mer specifikt de som just nu styr i Moskva, valde Z som symbol för det krig de startade i och mot Ukraina. Det är inte fastställt exakt vad z:at är avsett att symbolisera, men flera tolkningar kopplar det till nazismen som ideologi och historisk förebild. De som stavar Ryssland med zz vill alltså troligen dels anspela på kopplingen mellan den nuvarande regeringen och den nazistiska ideologin, och dels påminna om att ett mycket meningslöst och förödande krig pågår, som den Ryska Federationens befolkning kollektivt har blodsskuld för.

Om du inte tror mig får du gärna åka till Kherson och kolla läget. Om du hittar någon med ett Z målat på stridsvagnen så bör de ha koll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in