2022-09-10, 20:49
Medlem
Vad har ev Ryssland att sätta emot? För dom måste väl ha kvar en hel del militärt materiel trots allt.
Förstå frågan rätt., kan faktiskt inget om militär strategi och tycker det är märkligt att ryssen så fullständigt körs över av Ukrainarna på så kort tid. Eller är det en långsam process där Ukraina målmedvetet har byggt upp, organiserat, spanat, lyssnat mm och till slut ansett att nu är ryssen som svagast och därför startat den till synes lyckade offensiven.
Skulle inte förvåna om Zelesnkyj och den ukrainska arméstaben har bättre koll på den ryska armén rörelser i Ukraina och i vilket skick armén och manskapet är rent allmänt än vad Putin har.

Och för oss i väst ligger ju inte den största faran i om Putin förlorar, den ligger i om Putin vinner. Så stödet till Ukraina är enormt viktigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Alltså nu när du nämnde ena smutsjäkelns namn (Kadyrov) så kom jag å tänka på den där videon från honom, för några dagar sedan, typ 2 dagar före allt det här, där han nämner att han är trött och tänker ta en lång paus. Kanske han också visste något (om vad som komma skall, dvs detta) som vi andra inte visste?

Jag vet inte..
Kan han tagit sin paus i en strålningssäker bunker?
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Det där är rent skitsnack. Varför poserar ukrainska soldater med naziflaggor och ss dekaler då i så fall?

Vissa frivilliga gjorde det och bilderna är från 2014-15

Du kan kolla på tineye när du ser en bild.

Så det du skrev är skitsnack.

Men naturligtvis en ursäkt för att få mörda, våldta och röva i Ukraina.

Människor tycker inte om det.
Citera
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Alltså nu när du nämnde ena smutsjäkelns namn (Kadyrov) så kom jag å tänka på den där videon från honom, för några dagar sedan, typ 2 dagar före allt det här, där han nämner att han är trött och tänker ta en lång paus. Kanske han också visste något (om vad som komma skall, dvs detta) som vi andra inte visste?

Jag vet inte..
Det måste han ha gjort. Han har ögon och öron längs hela fronten via sina kebabriddare.
Citera
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Er nok ikke så spennende. Det er Moskva-dagen i dag, så Putin er har vært rundt og åpnet idrettshaller og slikt.

Aha, tack! Jo om det är "Moskva-dagen" så avdramatiserar det både avspärrningar som fyrverkerier i sammanhanget.
Citera
2022-09-10, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastabollen
Suck, vad mycket lögner från alla russofober i den här tråden. Putin har sagt från dag 1 att de inte skulle kriga i Ukraina. Absolut ingen i Ryssland är förvånad över att de ryska soldaterna åker hem nu när militärövningarna är klara. Man skrattar sig harmynt i Moskva över västerländska krigshetsare som fabricerar sina fåniga historier. Ukraina har lärt sig en rejäl läxa och Rysslands soldater är vältränade efter givande militärövningarna. Men nu är det roliga slut och väst står med brallorna nere. Hur de(väst) ska reda ut situationen nu är en gåta. Putin vinner på schack matt!
Ah det var så det var, den där puttler är då en riktig filur. Nu inväntar vi filmerna på när 30000 ryska soldater ska försöka simma över Dnepr för att ta sig hemåt. Vad jag förstår är simkunnigheten inte överdrivet hög i Ryssland, det är 10 gånger vanligare att drunkna där än här.

Och då vet vi Kremls inställning till den vända krigslyckan, dags för alla som anskaffat ryskt pass för att komma över en pension att fly österut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Ukraina har extremt bra koll på slagfältet.

Inte bara tack vare skicklig användning av drönare. Den största hjälpen kommer direkt från jänkarna och deras spionsatelliter. Vi kan nog kallt räkna med att Pentagon använder några av sina kontrollrum som stridsledningscentraler för kriget i Ukraina, med operatörer som jobbar skift dygnet runt.

Så är det garanterat. De vet exakt vad de skjuter på och exakt var det finns. Inga granater som skjuts iväg på måfå där.
Citera
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Det har varit uppe tidigare och det stämmer tydligen inte.
Tydligen har de att föra med nått firande..
Men vem vet?

Märkligt med en konvoj av militära fordon mitt i Moskva kan jag tycka även om de firar något? Kan kanske beror på att de är rädda för protester? Vi får se med tiden helt enkelt?
Citera
2022-09-10, 20:52
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delphinus
Skapa ett stor-Ryssland av gammalt snitt. Varför annars alla dessa fåniga folkomröstningar på annekterad mark om bli en del av Ryssland. Idiot.
Ukraina har väl också väldigt mycket bördig mark, vilket skulle vara en vinst för ryssarna.
Citera
2022-09-10, 20:53
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Lokalbefolkningen vittnar om att det är lugnt i Donetsk.

https://mobile.twitter.com/loogunda/status/1568665136046682112

Jag tror tyvärr att Warmonitor trollar..
De säger att det är dödstyst i Donetsk i motsats mot andra kvällar.

Har Ryssen övergett Donetsk? Därav att Ukraina kan ta över flygplatsen utan motstånd?

Stora frågetecken överallt nu känner jag.
Citera
2022-09-10, 20:53
Medlem
lapons avatar
"Allt prat om reträtt är struntprat" hälsar Kadyrov
-
Citera
2022-09-10, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Vad har ev Ryssland att sätta emot? För dom måste väl ha kvar en hel del militärt materiel trots allt.
Förstå frågan rätt., kan faktiskt inget om militär strategi och tycker det är märkligt att ryssen så fullständigt körs över av Ukrainarna på så kort tid. Eller är det en långsam process där Ukraina målmedvetet har byggt upp, organiserat, spanat, lyssnat mm och till slut ansett att nu är ryssen som svagast och därför startat den till synes lyckade offensiven.
Skulle inte förvåna om Zelesnkyj och den ukrainska arméstaben har bättre koll på den ryska armén rörelser i Ukraina och i vilket skick armén och manskapet är rent allmänt än vad Putin har.

Och för oss i väst ligger ju inte den största faran i om Putin förlorar, den ligger i om Putin vinner. Så stödet till Ukraina är enormt viktigt.
Östra och västra militär distrikten har i prinsip satt in allt dom har så nej dom har inget kvar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in