2022-09-10, 16:56
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Varsågod herr VD. Officiell information från ryska MOD:

https://twitter.com/200_zoka/status/1568602109893046274

De drar sig tillbaka från norra Ukraina till förmån för Donetsk. Lite bullshit om dödade ukrainska soldater också som vanligt...

Men det är ju konstigt att man lämnar kvar utrustning om det var en planerad omgruppering
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Verkar onekligen som om vi bevittnar det största enskilda nederlaget i modern rysk historia. Det finns en chans att Ryssland får lov att lämna hela Ukraina inom kort.

Väldigt positiv utveckling och kanske.. om ryssarna tröttnat på skiten, så får vi se ett maktskifte och riktig demokrati.

Vips så blev planeten lite säkrare.
Det blir väl förhandlingar där Ukraina kräver att Ryssland ska lämna alla ockuperade områden nu skulle jag tro.

Om ryssen vägrar kommer Ukraina bara att säga, ok, vi fortsätter kriga. Rysslands resurser verkar vara slut, dom kan inte fortsätta kriga länge till.
Citera
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Helt otroligt! Ryssarna riskerar nu att förlora både Donetsk och Luhansk. Huvudmålen med hela kriget.
Ja tappar de dessa så är det ju fullständig kollaps och då ryker ju garanterat Krim också!
Citera
2022-09-10, 16:57
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Även jag har någon form av känsla att det finns någonting mer bakom det här men kan inte riktigt få grepp om det.

Frågor som jag gärna skulle ha svaret på:

Är alla i militärledningen och den politiska ledningen överens om att ”reträtt är rätt” vs ”slåss till sista man på plats”?

Om alla inte är överens. Vad tycker Putin? Och är det den strategin som genomförs?

Finns det klyftor mellan Moskva och brigad/armekårschefer om vad man ska göra?

En viktig sak att veta här är att oppositionen mot Putin kommer främst från de som är ännu mer extrema och de kritiserar inte Putin för att han invaderat Ukraina. De kritiserar honom för att inte gått hårt nog fram och vunnit redan.

Många är nog frustrerade och rädda om sitt eget skinn, det blir då förlösande att lämna över ansvaret till någon annan, i slutändan till Fuhrer Putin så att han får styra upp detaljplanerna á la Saddam Hussein. Det är nog en schizofren stämning bland armekårscheferna, de vet att de egna styrkorna + miliserna inte kan prestera bättre än så här samtidigt som de måste spela med i Moskvas verklighetsfrånvarande planer. Dessutom pressar extremister och propagandister på för snabba resultat. Putin var på Vostok 2022 längst bort i östra ryssland och plötsligt kollapsar hela nordostfronten, jag tror inte det var en tillfällighet.
Citera
2022-09-10, 16:59
Medlem
Jirens avatar
Jag var borta från tråden några timmar.

Har det kommit några livstecken från Kreml ännu? Någon hint om vad som blir Putins nästa drag?

Jag gissar att hans ego är alldeles för skört för att bara ge upp. Men vad ska han göra? Och hur länge till tror ni militären kommer låta honom sänka Ryssland djupare ner i skiten? T.o.m idioterna på Intel-Slava-Z och andra Telegram-kanaler verkar ha tappat all tro på den militanta speciella operationen.

Stay tuned.
Senast redigerad av Jiren 2022-09-10 kl. 17:01.
Citera
2022-09-10, 16:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej hela ryska armen har inte kollapsat. I det stora hela så Ukraina tagit tillbaks ganska lite. Dock är det en större förrådsbas som har fallit eller är inringad.

Det ryska problem är att man verkar inte politiskt våga mobilisera och samtidigt har man flyttat problemet framför sig och då förstört sin mobiliserings-organisation.

Kriget kommer fortsätta långt in i 2023 kanske längre. Om inte ryssarna och Ukrainarna vill förhandla.
Rimlig analys.

Ukraina har inte vunnit kriget, men frågan är om inte Ryssland har förlorat det i och med detta, i alla fall om målet var ockupation av större delen av Ukraina och regimskifte. Ytterst få tror väl idag att Ryssland kan lyckas med det med de resurser man har.

Vi vet inte ännu hur stora förluster i materiel Ryssland tagit i kriget, och framförallt sista veckan, så det är föstås möjligt att en rysk mobilisering kan vända på saken. Men mobilisering och träning av dessa nya förband går inte över natten, så då pratar vi rimligen vinterkrig.I så fall hinner även Ukraina fylla på med trupp och materiel, och vem vet vad Nato gör om Ryssland faktiskt förklarar krig.

Sedan är frågan vad Duman säger om en krigsförklaring. Det krävs inget större geni för att förstå att landets ekonomiska läge då kommer att försämras snabbt, och det för att bedriva krig mot ett (tidigare) broderfolk?
Citera
2022-09-10, 17:00
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Kan vi lita på Nato som flyger A-10 vid Ryssland sin gräns? Är det ett tredje världskriget vi vill ha så visst, om inte skulle jag föredra en neutral grupp länder som samarbetar

Har du ofta otur när du tänker? Det finns ett land som vill ha krig, eller en special operation. det är ryssland som åter visar att de inte går att lita på.

Bygg en stor mur så mongolerna kan leva som de vill bakom den.
Citera
2022-09-10, 17:00
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Såg dock tyvärr CGI ut tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Delphinus
Sägs vara CGI.

Möjligt, dock har CGI blivit, grymt, verklighetstrogen.

Ser ingen skillnad när ukrainska piloter startar ifrån en vägbas och samma sak i CGI.

Hur som helst så kommer Ukraina att få A-,10 och F-16 plan. Det är bara en tidsfråga!

Slava Ukraini!
Citera
2022-09-10, 17:01
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"– Det var skrämmande, säger 61-åriga Anatolij Vasilijev om striderna när ukrainska trupper återerövrade Grakove från ryssarna."

https://www.sydsvenskan.se/2022-09-10/vittne-fran-atertagen-by-explosioner-overallt

Om 61-åriga Anatolij Vasilijev hade kunnat skita ut sig en bild på twitter i kombination med att en massa andra människor också gjort det på andra platser så håller jag fortfarande vid min slutsats att det inte är intensiva strider i stort.

Hans egen uppfattning om vad explosioner överallt är vs tråla hela twitter efter bilder ger vinst till trålandet
Citera
2022-09-10, 17:02
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det blir väl förhandlingar där Ukraina kräver att Ryssland ska lämna alla ockuperade områden nu skulle jag tro.

Om ryssen vägrar kommer Ukraina bara att säga, ok, vi fortsätter kriga. Rysslands resurser verkar vara slut, dom kan inte fortsätta kriga länge till.

Blir ingen förhandling då Ryssland saknar saker att förhandla med. Tror snarare att ryska militära ledarskapet väljer att retirera och har Putin något problem med det så får han problem med sin egen militär.

Nu är det nog klippt för Putin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Jag var borta från tråden några timmar.

Har det kommit några livstecken från Kreml ännu? Någon hint om vad som blir Putins nästa drag?

Jag gissar att hans ego är alldeles för skört för att bara ge upp. Men vad kommer han att göra? Och hur länge till tror ni militären kommer låta honom sänka Ryssland djupare ner i skiten? T.o.m idioterna på Intel-Slava-Z och andra Telegram-kanaler verkar ha tappat all tro på den militanta speciella operationen.

Stay tuned.

De har meddelat att de omgruppera till Donetsk. Vad fan det nu innebär för luhansk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Du likväl som jag vet att azov är nazister och att slutstriden mot dem pågick ganska nyligen i och runt azovstal i Mariupol.

Det var 800 man ur Azov som försvarade Mariupols kvinnor och barn från den ryska fascistarmen.
Om 10% i Azov var nazister så var det 80 st.
De ryska fascisterna demolerade en stad med 450 tusen invånare och dödade tiotusentals civila för att komma åt 80 ukrainska nazister?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in