2022-09-10, 00:01
  #211837
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Konstigt nog är det som om Ukraina strider lite som i början på kriget i norra Ukraina, trots att de denna gången är på offensiven. De gör bakhåll på ryska konvojer igen! Ryssland har återigen inte kontroll över sina transportvägar. https://twitter.com/UAWeapons/status/1568344642105532418

Svårt att veta vad som händer, då infon alltid är fördröjd. men min ryska källa försöker låta självsäker fast han egentligen är desperat. Han tror att "den starkaste krigsmaken i Europa", (sic!), "nu komner att visa vad en går för." Jag tänker inte ens länka till den källan.

Dock: Spännande dagar framöver!

Slsva Ukraini!
Citera
2022-09-10, 00:02
  #211838
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveyousomuchfun
Ja, det finns en risk att det var just det de har gjort. Detta kan ha varit deras allt. Kraken har gått från att vara påfösare till att själva ta front. Det de valde var ett avsnitt av front som hölls av milis från Luhansk.
Alltså med goda chanser till en lyckad genombrytning. Men de har ryckt fram och inte fått med sig tungt artilleri, och till områden som man inte kommer kunna hålla fortsatt när Ryssen anländer (vilket de vid det här laget troligtvis redan har gjort). Vi får se imorgon hur det utvecklar sig. Men hela anfallet verkar vara ett huvudlöst självmords uppdrag utan rimligt mål. Och det man använt var sina sista funktionella trupper. Varför?

Den troliga anledningen skulle kunna vara att man behövde en ”success story” till amerikansk media, och till amerikanska senaten.
Hur många liv det nu kommer visa sig ha kostat lär vi inte få veta på ett tag, men ryska ordinarie trupp är landsatta och fler rullar in som sagt. Så det lär bli till att räkna de som kommer tillbaka för att se vad detta kostade i liv. Ukrainska liv, om än från Kraken.

Inför ihopsamlandet av kvarvarande trupp inför det självmords-liknande anfallet idag så tycks man redan igår ha sett konsekvenserna i Donetsk. Det tycks som att AFU tvingats sänka garden i Donetsk vilket resulterat i att extremisterna inte längre har kvar ”the ant farm”, varifrån man under åtta år skjutit granater mot Donetsk. DPR gick in och rensade ur befästningen och har nu kontrollen över området fram till utkanten av Opytnoye.

https://t.me/mod_russia_en/4038 (Allas favorit Igor Konashenkov läser dagens rapport, med berättarröst översättande till engelska)
Vilket svamel, inatt faller izium och Lyman
Citera
2022-09-10, 00:06
  #211839
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Jag tror att Putin ser Ukraina i Eu och Nato som något existentiellt för Ryssland.
Och då undrar jag om det är fler som oroar sig över ett nyttjande av A-bomben från en förlorande sida som känner sig så pass pressad att det inte finns andra utvägar?

Och? Skall vi ge Gotland till Ryssland så fort de hotar med kärnvapen? Om de har den inställning du skriver så måste vi ju utplåna dem innan de utplånar oss. Att ge dem något så att de blir starkare är ju galenskap.
Citera
2022-09-10, 00:06
  #211840
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ha ha vilka fantasier!

Det ska inte förhandlas nu! Nu ska ryssjävlarna kastas ut ur Ukraina.

Så har det låtit ett halvår nu. Hur går det tycker du?

På det hela så har väl ryssarna klarat av att ge de terroriserade rysktalande Ukrainarna i södra delarna rätt bra med landområde att leva vidare på så här långt?
Och de verkar ju inte bestämt sig för att ge upp vad jag kan se så det är väl troligt att de frigör även Odessa innan de etablerar nya gränserna. Och för att det ska bli stabilt så lär det avslutas med förhandlingar om hur det ska fungera i dessa områden och närområdet framöver.
Citera
2022-09-10, 00:06
  #211841
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Enligt den Pro-Ryska propagandisten thesaker.is är USAs utrikesminister på besök i Kiev med orders om att visa lite fighting spirit och skapa en seger för att motivera fler vapenleveranser. http://thesaker.is/update-on-the-ukrainian-attack-towards-kupiansk-and-some-week-end-music/

1.1. Offensiven är än så länge inte särskilt imponerande med stora förluster och mindre taktiska framgångar (sett till både Ukrainsk och Rysk information).

1.2. Ryssarna kommer antagligen att svälja och tugga offensiven och försöker just nu få Kiev att sätta in alla sina reserver och övriga rörliga styrkor i offensiven.

1.3. Kievs trupper försöker övertyga Ryssarna i Izeum m.m. att kapitulera eller fly eftersom de egentligen inte har tillräckligt stora styrkor för en snabb framgångsrik attack på Izeum.

2. Lite läsvärt från pro-Ryssarna även om det finns en hel del fel där också http://thesaker.is/some-very-basic-stuff-about-russian-defenses-in-the-smo/

3. Här kommer Ukrainas version av händelserna att presenteras i framtiden: https://liveuamap.com/

4. Bye-bye

Du har inga vettiga källor för detta dravel, ändå skriver du det. Du har heller ingen logisk förklaring bakom, ändå skriver du det. Undrar varför? Utveckla gärna, emotionellt investerad, ett agg mot väst? För den ukrainska militären har stora framgångar nu.

Hejdå-hejdå
Citera
2022-09-10, 00:06
  #211842
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
USA, alltså amerikanska staten, betalar i nuläget 590 miljarder dollar om året enbart i räntor på sin statsskuld. Det är 12.2% av hela den federala budgeten, och det mesta av de här pengarna går inte på något sätt "tillbaka" in i den privata amerikanska ekonomin. Det är klart att det inte är hållbart i längden, dessutom driver det på inflationen.



https://fiscaldata.treasury.gov/national-debt/

Jupp och då trycker man upp mer pengar det funkar så länge det finns ett värde som backar upp dollarn och värdet är hela usas ekonomi. Det är inte ett riskfritt system men usa har en extremt stark ekonomi man kan inte bara se på statskulden för det blir mycket missvisande. Efter som det är en skuld till deras egna riksbank. Efter som all handel sker i dollar som jag förklarade så följer hela världens ekonomi usas.

Många av världens största företag ligger i usa kommer inte ihåg exakt och orkar inte kolla men det är typ över 50% av dom 100 största.
Och usas och europas ekonomier står för kring 50% av hela världens bnp. Usa är ekonomiskt i mycket bra skick lika med europa. Man vet aldrig men även om vi går mot en låg konjunktur så kommer inte vi ha några problem och klara det. Det finns en anledning att vi varit världens ledande i över 500år
Citera
2022-09-10, 00:08
  #211843
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
USA, alltså amerikanska staten, betalar i nuläget 590 miljarder dollar om året enbart i räntor på sin statsskuld. Det är 12.2% av hela den federala budgeten, och det mesta av de här pengarna går inte på något sätt "tillbaka" in i den privata amerikanska ekonomin. Det är klart att det inte är hållbart i längden, dessutom driver det på inflationen.



https://fiscaldata.treasury.gov/national-debt/

och vad gör FED med ränteinbetalningen?
Citera
2022-09-10, 00:08
  #211844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveyousomuchfun
Så har det låtit ett halvår nu. Hur går det tycker du?

På det hela så har väl ryssarna klarat av att ge de terroriserade rysktalande Ukrainarna i södra delarna rätt bra med landområde att leva vidare på så här långt?
Och de verkar ju inte bestämt sig för att ge upp vad jag kan se så det är väl troligt att de frigör även Odessa innan de etablerar nya gränserna. Och för att det ska bli stabilt så lär det avslutas med förhandlingar om hur det ska fungera i dessa områden och närområdet framöver.

Känns det för dig som att den ryska militären gjort någon som helst framgång de senaste 5 månaderna menar du, förutom att terrorisera människor som bor i landområden där Ryssland hävdar att de "befriar" dessa människor?
__________________
Senast redigerad av hektorstyle 2022-09-10 kl. 00:11.
Citera
2022-09-10, 00:09
  #211845
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Jag tror att Putin ser Ukraina i Eu och Nato som något existentiellt för Ryssland.

Och då undrar jag om det är fler som oroar sig över ett nyttjande av A-bomben från en förlorande sida som känner sig så pass pressad att det inte finns andra utvägar?
Putin skiter blankt i EU och Nato och är inte ett dugg rädd, varken för EU eller Nato. Putin är narcissist och vill leda en rysk stormakt. Han har offentligt uttalat många gånger hur ledsen han är över Sovjetunionens fall. För en psykopat-personlighet som Putin så är det makt och pengar som betyder något. Pengar har han löst genom att stjäla pengarna från ryssarnas olja och bor nu i ett miljardpalats. Nu behöver han säkra makten så att han kan gå till historien och få statyer resta i hans ära, som den stora Ryska ledaren som förenade ”det splittrade Sovjetunionen”.
Citera
2022-09-10, 00:10
  #211846
Medlem
Det går rykten på twitter om att Ukraina tagit ytterligare byar och mark i Kherson, fast man går försiktigt fram.

Ja det är rätt att Ryssland har sina bästa trupper där men stridsmoralen sjunker för "bröderna" från LPR och DPR vägrar att strida då dom har för lite driksvatten... ...

Ja det låter som ett skämt.

Jag tror att Ukraina vet exakt att dom kan avvakta och se vilka interna problem som Ryssland har och sätta in offensiver kanske i november i detta område.
Citera
2022-09-10, 00:11
  #211847
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Kievregimen försöker i panik ge intryck av handlingskraft för att kunna vigga till sig mer vapen av NATO (supportkonferensen häromdan i Rammstein), sedan hoppas de att kriget ska ta paus över vintern. Kommer inte att fungera, redan nu kan man se att motståndet mot detta sjuka krig växer i Europa. Om några månader är det kanske bara USA, UK och Polen kvar som tunga backers för Kiev.

Zelensky får säkert tid att tänka på det där med att ha makt bakom sig innan han blir bortkuppad och avrättad.
Ja, du är i alla fall konsekvent. Men du får nog inse att din föredragna lösning på situationen när ett land (Ryssland) har oprovocerat angripit ett annat land (Ukraina) är att avrätta (”hänga” var det väl?) det senare landets folkvalde president… är en aning apart.

Sedan är det väl knappast i Kiev som paniken är påtaglig just nu.
Citera
2022-09-10, 00:12
  #211848
Medlem
HejaFinlands avatar
Det här är bra: "Russian Forces are withdrawing from Savyntsi city." Det betyder att den ukrainska erövringen blir bred och inte en kil som kan skäras av. De tar liksom allt land fram till sin egen gamla frontlinje, de som försvarade den kan flytta fram ett steg.
https://twitter.com/WarMonitor3/status/1568329251857760257
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in