2022-09-09, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Om du läser vad jag skrivit när jag blev sjuk så kunde jag själv hittats död i min säng om jag inte valde att gå in på akuten istället för att åka hem , och om jag inte gått från en temp på 37 till 40 grader inom en timme på akuten hade de ju skickat hem mig.
Hade jag tagit mig hem hade jag med stor sannolikhet bara tagit panodil och lagt mig och med tanke hur knepigt det blev i huvudet när febern steg knappt fattat att jag borde försöka ringa efter hjälp om jag ens hade fattat var jag var någonstans vilket jag inte när jag låg inlagd i feberyrande
Och sättet du försöker smutsa ner mamman för att rädda en familj som haft ihjäl ett barn! Inget i världen kommer spela någon roll för vad dom gjort! Korruptionen har varit på topp i detta ärende!!, så är det bara!!Du beter dig precis som en socionom när dom skriver journaler , hoppas för allas våra barn att du inte jobbar där 🙏🏻
Citera
2022-09-09, 11:04
Medlem
thoughtfuls avatar
Citat:
Jag tror att försämringen skedde under sennatten och gick lika snabbt som sepsis och skulle inte kunnat upptäckas utan blododling.
Sjukdomstiden innan är typiskt för körtelfeber , då många faktiskt är riktigt sjuka tiil och från och där sjukvården gör noll så länge personen får i sig vätska

Hon borde tagits till akuten när de såg att hon var blå på ryggen.
Citera
2022-09-09, 11:09
Medlem
thoughtfuls avatar
Citat:
För att förklara hur snabbt det går från sjuk till mycket svårt sjuk kan detta kanske ge en bilf

Var på ett rutinbesök på sjukhus , kände mig lite märkligt i väntrummet ont i ryggen och ville bara lägga mig ned. Sjuksköterskan tyckte att jag inte såg att må bra ut och tyckte att jag skulle ta vägen om akuten när jag gick hem, tveksam man vet ju hur det är på akuten med långa väntetider och en massa väldigt sjuka människor.
Ringde kompis och ställde in mötet vi skulle ha,
Funderade en stund om jag skulle ta bussen hem men gick till akuten
På akuten tog de tempen i dörren som var normal , när de skulle ta blodprov hade jag börjat skaka okontrollerat då hade tempen på en halvtimme stigit till 40 grader
Därefter blev det inläggning med intravenös antibiotika var 4 timme dygnet runt i 7 dagar så
Går alltså bara några timmar från att känna sig lite konstigt till att vara väldigt sjuk

Men snälla rara. Du är vad jag antar en vuxen person. Den vi pratar om var ett barn där vuxna som var ansvariga för hennes liv och hälsa inte tagit hennes sjukdom på allvar. När fostermamman märkte att hon var blå på ryggen borde hon rimligtvis ha uppsökt vården. Jag undrar vad hon hade gjort om det hade varit hennes biologiska barn som uppvisat liknande symptom. Vet även att det finns föreställningar inom denna värld att det är barnen som är problematiska problembärare, svåra och ”tjuriga” när barnen ofta i själva verket är offer för en vuxenvärld som brister, såväl bioföräldrar, fosterföräldrar och socialtjänst.
Citera
2022-09-09, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thoughtful
Hon borde tagits till akuten när de såg att hon var blå på ryggen.
Ja , de borde stått på sig och sökt vård ännu en gång trots att symtomen var vad de kunnat förvänta sig vid körtelfeber , har varit några fall där människor dött hemma och på sjukhus just av körtelfeber eftersom det övergått från jobbig sjukdom till ett akut livshotande tillstånd precis som det genom åren dött mäniskor för att blodförgiftning missats av akutsjukvården
Citera
2022-09-09, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluemoon04
Och sättet du försöker smutsa ner mamman för att rädda en familj som haft ihjäl ett barn! Inget i världen kommer spela någon roll för vad dom gjort! Korruptionen har varit på topp i detta ärende!!, så är det bara!!Du beter dig precis som en socionom när dom skriver journaler , hoppas för allas våra barn att du inte jobbar där 🙏🏻

Tycker du det är bra att lögner och förvanskningar av sanningen får stå oemotsagda?
Tycker du att Annina ska sprida sånt som t.ex.
"Mordet på min dotter Donia"
https://www.socialkraft.se/2021/07/06/mordet-p%C3%A5-min-dotter-donia-45461222

Är att sprida fakta att smutsa ner mamman?
Undrar vilka som är närmast sanning...socionomerna eller aktivisterna.
Citera
2022-09-09, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
Tycker du det är bra att lögner och förvanskningar av sanningen får stå oemotsagda?
Tycker du att Annina ska sprida sånt som t.ex.
"Mordet på min dotter Donia"
https://www.socialkraft.se/2021/07/06/mordet-p%C3%A5-min-dotter-donia-45461222

Är att sprida fakta att smutsa ner mamman?
Undrar vilka som är närmast sanning...socionomerna eller aktivisterna.

”Granskningen ha visat på en rad brister i handläggningen av fallet.
Kommunen var ytterst ansvarig för flickans vård men hade anlitat vårdbolaget Attendo Care för att hitta ett lämpligt familjehem.
Någon särskilt utredning av den utvalda familjen gjordes dock aldrig.
Trots att Attendos personal mejlade kommunen om flickans akuta hälsotillstånd i mitten av april vidtogs inga åtgärder för att se till att hon fick den vård hon behövde.”

Den enda viktiga faktan i detta just nu,
bör vara, vad hände med barnet i Socialtjänstens Vård! Då detta inte är någon engångsföreteelse, att då försöka lägga fram smuts om mamman i nån typ av jämförelse
som att det skulle vara en ursäkt till att dessa människor ska gå fria!
När barn hamnar Hos socialtjänsten, är dom ofta redan utsatta, och ska definitivt inte hamna hos människor som värdesätter dom så jävla lite så att dom dör! Pengar måste sluta cirkulera runt gällande barn, detta är total katastrof!
Citera
2022-09-09, 18:02
Medlem
stilichos avatar
Citat:
bör vara, vad hände med barnet i Socialtjänstens Vård! Då detta inte är någon engångsföreteelse, att då försöka lägga fram smuts om mamman i nån typ av jämförelse
När barn hamnar Hos socialtjänsten, är dom ofta redan utsatta, och ska definitivt inte hamna hos människor som värdesätter dom så jävla lite så att dom dör! Pengar måste sluta cirkulera runt gällande barn, detta är total katastrof!

En intressant sak jag har noterat efter att ha läst en del om LVUade barn är att de förvånansvärt ofta verkar hamna hos profesionella eller semiprofesionella hästägare. Det verkar helt enkelt vara väl känt inom hästbranschen att man kan få gratis arbetskraft från socialtjänsten, eller till och med bättre än gratis eftersom man faktiskt får betalt för att ta hand om barnen. Nu går det förstås sällan lika illa för barnen som i den här specifika tråden men det är ändå något lätt obehagligt över hela upplägget. Det skulle vara intressant om det fanns någon sorts statistik eller granskning över det, en jag gissar att något sådant inte finns.
Citera
2022-09-09, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
En intressant sak jag har noterat efter att ha läst en del om LVUade barn är att de förvånansvärt ofta verkar hamna hos profesionella eller semiprofesionella hästägare. Det verkar helt enkelt vara väl känt inom hästbranschen att man kan få gratis arbetskraft från socialtjänsten, eller till och med bättre än gratis eftersom man faktiskt får betalt för att ta hand om barnen. Nu går det förstås sällan lika illa för barnen som i den här specifika tråden men det är ändå något lätt obehagligt över hela upplägget. Det skulle vara intressant om det fanns någon sorts statistik eller granskning över det, en jag gissar att något sådant inte finns.

Är uppväxt i statens vård, varken pga missbruk eller kriminalitet. Även arbetat, valde själv att sluta annars hade jag fått sparken, då jag inte är en människa som kan se på när dessa vidrigheter pågår. Systemet ser lika illa ut efter 20 år sedan jag va i det som barn. Hjälper hellre privat människor som har behov av hjälp. Mycket gällande myndigheter bla. Deras rättigheter, är rätt påläst.
Det mesta är sekretess, om det inte dyker upp nån artikel nån gång då och då. Men för att få sätta ett LVU så krävs det väldigt mycket , oftast mycket lögner, att skicka en IVO eller JO anmälan är nästan ingen idé. Då socialtjänsten kan skriva precis vad dom vill. Om det ens händer att dom behöver bemöta kritiken.
Det behövs förändringar stora förändringar, det värsta du kan göra mot ett barn är att ta det från sin biologiska familj om det finns möjligheter till annat, vilket det många gånger gör. Ofta flyttas dessa barn runt i många placeringar, då är det bättre man hjälper på hemmaplan.
Citera
2022-09-09, 23:33
Medlem
thoughtfuls avatar
Ja, detta är en lukrativ verksamhet. Och tyvärr håller dessa familjehem otroligt blandad kvalitet och det finns ingen riktig insyn eller kvalitetssäkring heller. Ljuger gör de också för att få snabba placeringar. Tvivlar inte på att det finns bra men det finns även de som definitivt aldrig skulle ha barn placerade. Påfallande ofta upplever jag när jag läser domar att familjehemsföräldrarna indirekt motarbetar umgänget med bioföräldrarna genom att utrycka att barnet mår dåligt efter umgänge. I många avseenden är det säkert så men tycker ändå att det tåls att problematisera att det finns ekonomiska incitament inblandade.

Många socialtjänster i Sverige idag har noll koll på lagen, det är nästan så man skäms när man läser IVO:s kritik mot dem.
Citera
2022-09-10, 08:26
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
”Granskningen ha visat på en rad brister i handläggningen av fallet.
Kommunen var ytterst ansvarig för flickans vård men hade anlitat vårdbolaget Attendo Care för att hitta ett lämpligt familjehem.
Någon särskilt utredning av den utvalda familjen gjordes dock aldrig.
Trots att Attendos personal mejlade kommunen om flickans akuta hälsotillstånd i mitten av april vidtogs inga åtgärder för att se till att hon fick den vård hon behövde.”

Simrishamns kommun (åtminstone fram till för en 10isch år sedan) dröp av svågerpolitik och ”hållavarannomryggen”-mentalitet.
Stan är precis den storlek att alla ”känner” alla, åtminstone var det så fram tills även den lusades ner av ”flyktingar”.
Den slags småstad kan vara på både gott och ont, när det väl händer saker som detta dock, då sluts det upp inom ledet.

Alla vet vems felet är men ingen vågar säga något. Bättre att utåt hålla käft och enad front så försvinner problemet av sig självt så småningom.

Ja, jag har haft bra insyn i hur det fungerat där.
Citera
2022-09-10, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Inte särskilt konstigt att familjehemmen bor på landet och har någon form av lantbruksverksamhet , det är på landet de stora mangårdsbyggnadena finns med mängder med sovrum så att de placerade barnen kan få eget rum och där familjehemsförälder kan lägga upp sin arbetsdag mer eller mindre hur de vill.
Vanliga villor brukar bara ha 3 sovrum av normal storlek och då förutsätter det att egna barn flyttat ut för att det ska fungera som familjehem om man inte tycker att större barn kan bo i något litet extrarum på 7 kvadrat eller dela rum med familjehemmets egna barn
Citera
2022-09-10, 09:23
Medlem
Den ursprungliga tråden: (FB) 15 åring nekades hjälp, Tilläts dö ensam i fosterhem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in