2022-09-08, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Think-Twice
Säger inte emot, men för att dra det till det ultimata, inhandla en revolver, ladda med patron, sikta på tinningen och tryck av!
OM MAN VILL, klimatsmart hälsar Greta.

Haha! Greeeeeta !

Men va bortskämda alla är här egentligen. Levt i lyx för länge !

Jag tycker det vore kul med total strömlöshet. Det skulle såklart drabba mej negativt också. Men ändå rätt kul. Förutsatt då att det drabbar alla alltså.
Citera
2022-09-08, 21:43
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Jag håller med, Tyskland är in pekär situation. Men det är viktigt att vi visar solidaritet trots det är svåra tider. Med det sagt så måste man försöka genom EU komma på en energi bailout, på samma sätt som man gjorde med Grekland för de länder som onekligen outsourcat sin energiproduktion utomlands.

Absolut det kan jag hålla med om, MEN samtidigt har Tyskland precis beslutat att dom 2 sista kvarvarande reaktorerna SKA avvecklas till årsskiftet trots rådande situatuon. Tyskland motiverar det med att dom har el iallafall.
Senast redigerad av Hor-Ulla 2022-09-08 kl. 21:46.
Citera
2022-09-08, 21:45
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DETONERADE.DROMMAR
om elbolagen går i konkurs p g a att dom betalat 4 kronor per kilowattimme dom serverar sina kunder, då är det ännu värre...

Det jag tycker folk ska göra är att intressera sej för u der vilka vilkor och till vilken grad dom kan höja elpriserna för folk med fastpriskontrakt
Annars blir det som alltid, att den värsta formen av deal är den som blir verklighet.

Varför ska man höja priserna för folk med fast avtal?
Citera
2022-09-08, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Witko
Skönt för elbolagen att man har det sovande folket som kunder, svensken knyter återigen näven i fickan, suckar och betalar.

Ingen aktion i fransk stil eller så, passiva, konflikträdda och lättduperade for life.

Visst det är sant. På vissa andra ställen i Europa demonstreras det mot de styrande och de ökande levnadskostnaderna, svenskar är bara gapiga på nätet. Tänker att stora elbolag borde ha bättre förutsättningar för att klara sig under den här sk elkrisen. Det enda elbolaget man läst om EON, gäller säkert många andra, gör miljardvinster och trots det höjer de sina elnätsavgifter så att de är högst i landet, det är bara att läsa på trustpilot. Giriga som fan, det är bara att maximera sina redan tjocka plånböcker som gäller med någon hittepå-anledning. Sedan är väl Sverige ett sk ovänligt land till Ryssland, då får man även ta påföljderna. Kina går det nog betydligt bättre för då man hört att de köper upp extra mycket gas från Ryssland för att sedan sälja vidare den till törstiga Europa till ett högre pris förstås.

På tal om elbolagen, kommer de att sänka de fasta avtalen för de som tecknar för 3-4 kr/KWh om priserna skulle sjunka under avtalsperioden? Förmodligen inte.
Citera
2022-09-08, 22:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Tvätt o disk går ju bara temporärt. Drar ström nån timme. Så de är väl inte så viktiga.

Ja de där som strypt strömmen för svenskarna borde in i fängelse några år och betala allt vad de äger i skadestånd på grund av den symboliska betydelsen det skulle ha.
Men de sitter tryggt där med sina fina inkomster och ser på andras elände nu.

Staten kan ju stoppa export av vattenfalls el till Europa. Och stoppa export av el från kärnkraften.Tyskarna kommer inte att bomba Sverige när vi slutar sälja . De blir sura bara. Men de kommer förstå. Staten kan prioritera svenskar...men vill inte.
Problemet som du inte har med är att vi inte är helt självförsörjande längre.
8 års vanstyre har stängt av 6 fungerande reaktorer och därför är vi beroende av el från andra länder.
Hade vi fört en annan politik hade folk i Sverige kunnat använda sin tvättmaskin och diskmaskin som vanligt.
För mig rätt så enkelt men för vissa så jäkla komplicerat.
Sverige har varit i främre leden med kärnkraft och nu på väg mot ett U-land beroende av el från länder som tillverkat el från rysk gas.
Inse det verkliga problemet.

SÅ vi är väldigt överens. De skyldiga borde få sitt straff.
Hoppas du har elen kvar när du vill starta din tvättmaskin. 2023 kan bli ett intressant år.
På söndag ger jag mitt val till ett förståndigare Sverige.
Citera
2022-09-08, 22:18
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Vad gör man om sossarna får 4 nya år att regera?

Knyt näven i fickan och svär!

Jag gissar att landet behöver sjunka djupare ner i skiten innan folket vaknar.
Har alldeles för många vänner som inte ser några som helst problem med hur landet styrs.
Citera
2022-09-08, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Knyt näven i fickan och svär!

Jag gissar att landet behöver sjunka djupare ner i skiten innan folket vaknar.
Har alldeles för många vänner som inte ser några som helst problem med hur landet styrs.

Största problemet är alla som inte är så insatta i politik. De hör från släkt, vänner och andra att man bara kan rösta sosse. Så har det varit sedan jag var ung för typ 30 år sedan.

Man hörde hela tiden i skolan hur man skulle rösta sosse för det var det enda riktiga. Inga bra argument gavs mer än att det är vad som har funkat för Sverige under alla år.

Tror att den kulturen fortfarande lever kvar tyvärr. Man hör från släkt och vänner som röstat sosse i alla decennier och att man ska fortsätta så.

Folk kan inte tänka själva utan lyssna på sin släkt i första hand.

Sen har vi invandrarna som röstar sosse för att de har gynnat dom. Massa bidrag och åter bidrag som gör att de kan fortsätta att leva rätt bra utan att jobba. Varför skulle de vilja rösta M eller KD t.ex? De vill ju så klart fortsätta ha kvar sina bidrag och leva av staten.
Citera
2022-09-08, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Varför ska man höja priserna för folk med fast avtal?

Inte att man ska men det är bättre att folk ger sig in i det och förhindrar att elbolagen helt ostört får till den mest lönsamma deal dom kan få för jag är säker på att dom kommer att lyckas göra så att dom får använda force majeure som anl t anvtalsbrytning

Jag har srtt flera gånger att när folk bara protesterar leder det till att företagen får precis som dom vill, eller staten eller myndigheten etc

Folket ska vara aktivt med och inne i och det leder till att dom får bättre dealar än om dom bara protesterar
Citera
2022-09-08, 23:55
Medlem
Men okej betyder det att jag kan säga upp mina avtalade lån om jag tex förlorar jobbet?

Vilka knarkare. Stäm dem bara.
Citera
2022-09-09, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Men okej betyder det att jag kan säga upp mina avtalade lån om jag tex förlorar jobbet?

Vilka knarkare. Stäm dem bara.

Ibland går det faktiskt om du har skydd för det.

T.ex. leasar jag en bil. Där ingår betalningsskydd och jag har läst avtalet och det säger att om jag förlorar jobbet så finns det flera möjligheter beroende på hur det sker, men det kan antingen vara att man helt slipper betala månadsavgiften för leasingen eller får en klumpsumma för ett år frammåt eller nåt sånt.
Citera
2022-09-09, 01:11
Medlem
Isåfall borde de även betala tillbaka minst mellanskillnaden (utöver böter och andra skadestånd - inflationen medräknad såklart) för vad alla med fasta avtal betalat mer än övriga under alla år.

Jag menar - de har ju inte bara brutit avtalet just från och med den dagen och framåt , allt som man betalade extra för innan visade sig då vara påhittat - produkten du betalade för år ut och år in visade sig inte ens finnas när du väl behövde den

Då har de bara tagit pengar av dig och ljugit om att du fått vad du betalat extra för. Klart som fan att de ska betala tillbaka då, när man inte fått den utlovade produkten.

Frågan är om man ens hade köpt av dem om det inte vore för den påhittade produkten. Bara mellanskillnaden under alla år är kanske lite för snällt?

Annars hade man väl nästan fått ta och driva in skulden av från ledningen personligen
Senast redigerad av Daudodidi 2022-09-09 kl. 01:29.
Citera
2022-09-09, 01:14
Avslutad
Köper el av Chang. Han har inga bundna avtal. Så bryr mig inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in