2022-09-08, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Samtidigt kanske man inte vill rulla in HIMARS i spetsen på nytaget område.

Slår man av rälsen eller träffar en knutpunkt med ammunitionslager är det inte bara att laga rälsen utan man måste röja oxa och rester också. Samtidigt som detta kan försvåras genom att det regelbundet regnar in nya granater

Jo det vill man om belöningen är tillräckligt stor. Krig är riskabelt och Ukrainas öde står inte och väger med om man förlorar en av 20+ eldenheter.
Citera
2022-09-08, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ukraina har tveklöst gjort en attack i syd. Så de har inte gjort något annat "Istället".

Frågan är om Ukraina helt enkelt kan promenera in eftersom Ryssland har tömt området. Eller har Ukraina förstärka trupperna i norr och gör en regelrätt offensiv?

Ryssland har trots allt fortsatt stora mängder soldater och materiell fast de har förlorad en del nu och många andra isolerade och avskurna. De kommer att använda andra försvarslinjer, omgruppera och göra motanfall. Om det kommer att ändra krigslyckan, det betvivlar jag starkt dock.

Fantastiskt med Ukrainska framgånger. Det är bara att tålmodigt vänta och se vad mer de kommer att hitta på. Jag tror inte de kommer att förhasta sig. Tiden jobbar i Ukrainsk fördel. Logistiken och inflödet av vapen.

Många på Rysslands sida tjatar om att vintern kommer att bli ett helvete för Ukraina och Europa men jag ser fram emot hur Ryssland och utbrytarrepublikerna kommer att klara sig. Visst, olja och gas har de men hur kommer det att gå för de hundratusentals soldater vid fronten? Kommer de få sina varma måltider och ammunition när vinterns slår till och Ukraina slår ut broarna, skjuter ner flygplan och helikoptrar och skär av vägar?
Citera
2022-09-08, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jo det vill man om belöningen är tillräckligt stor. Krig är riskabelt och Ukrainas öde står inte och väger med om man förlorar en av 20+ eldenheter.

De tar det lugnt. Varje HIMARS är värd sin vikt i guld för Ukraina. De har visat sig att de kan planera. De flyttar fram HIMARS när de har säkrat upp området tillräckligt. När de har tillräckligt med luftvärn och fått ryskt artilleri på behörigt avstånd är det dags.
Citera
2022-09-08, 13:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ukraina tog tillbaka 400km^2 land i Östra Kharkiv igår
https://www.understandingwar.org/backgrounder/ukraine-conflict-updates

Det motsvarar 20x20 km så ganska stor landyta. Undrar om Ryssland håller mindre territorium nu än i april när de lämnat norra delarna?

Citat:
Ukraina har tveklöst gjort en attack i syd. Så de har inte gjort något annat "Istället".
Frågan är om Ukraina helt enkelt kan promenera in eftersom Ryssland har tömt området. Eller har Ukraina förstärka trupperna i norr och gör en regelrätt offensiv?

Precis den är inte en skenattack.

Jag har läst att Ukraina har roterat sina trupper i öst till nya bättre utrustade med tyngre vapen (Ryssar, och Donbas-värnpliktiga har klagat på att de ser det ske samtidigt som de aldrig får lämna fronten). Så jag tror det är både och, Ukraina har lockat mer trupper till Kherson samtidigt som de fått trupper med mer offensiv förmåga i öst.
Citera
2022-09-08, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Ryssland har trots allt fortsatt stora mängder soldater och materiell fast de har förlorad en del nu och många andra isolerade och avskurna. De kommer att använda andra försvarslinjer, omgruppera och göra motanfall. Om det kommer att ändra krigslyckan, det betvivlar jag starkt dock.

Fantastiskt med Ukrainska framgånger. Det är bara att tålmodigt vänta och se vad mer de kommer att hitta på. Jag tror inte de kommer att förhasta sig. Tiden jobbar i Ukrainsk fördel. Logistiken och inflödet av vapen.

Många på Rysslands sida tjatar om att vintern kommer att bli ett helvete för Ukraina och Europa men jag ser fram emot hur Ryssland och utbrytarrepublikerna kommer att klara sig. Visst, olja och gas har de men hur kommer det att gå för de hundratusentals soldater vid fronten? Kommer de få sina varma måltider och ammunition när vinterns slår till och Ukraina slår ut broarna, skjuter ner flygplan och helikoptrar och skär av vägar?

Jag tror inte Ryssland har särskilt mycket nya förband att kasta in som förstärkningar. De har en massa som gjort värnplikt men deras stridsvärde är högst tveksamt. Samma med utrustning. Ryssland har förlorat drivor med utrustning under sex månader, de har inte massor av "ny" materiel ståendes i lager beredd att användas.

Ryska flygvapnet har, vad vi kan bedöma, lyst med sin frånvaro under rätt lång tid. Vad har skett med dem? rädda för att bli nedskjutna?, Utsliten materiel efter några månader av krig? Inga piloter av tillräckligt god kvalitet kvar? Att deras doktrin är usel vet vi, de kan helt enkelt inte verka när det finns seriöst luftvärn över deras målområden.

Min bedömning är att ryssen är på fallrepet. De är slutkörda och har inga fler förstärkningar att kasta in. Ukraina har helt fräscha förband från ex Kievområdet och nyutbildade soldater från utbildningarna i Storbritannien att ersätta förluster med. Krig är lite så att har det en gång börjat gå dåligt är det jävligt svårt att vända trenden om man inte har något som kan köpa en tid. Och det har inte Ryssland. Vad kan Ryssland kasta in som kan köpa dem tid, tid räknat i minsta några veckor?

Att Ukraina kommer på ta en frivillig paus på fyra fem veckor håller jag för helt osannolikt.

Håller Ukraina trycket uppe så Ryssland inte får den pausen kommer Ryssland alltid vara i andra hand.

Ryssland har inga förband vad jag vet att kasta in för en fördröjningsstrid. De har inte förmågan att snabbt skapa nya försvarslinjer och förband att bemanna dem och bygga ny styrka bakom denna nya linje.

Eftersom Ukraina var tvungna att hålla förband runt Kiev och gränsen mot Moldavien har de alltid haft och kommer "alltid" ha fräscha förband att rotera med. Utslitna förband kan dras tillbaka, ta över bevakningsuppgifter runt Kiev och där få ersättningsmanskap, utrustning och träning tills det är dags för ny insats. Den förmågan har inte Ryssland.

Även om Ryssland skulle köra en total mobilisering så tror jag inte det räcker. De ryska värnpliktiga är inte av särskilt god kvalitet och skulle kastas in mot välutbildade och stridserfarna Ukrainska förband. Det bådar inte gott för Ryssland. De ryska värnpliktiga skulle behöva några månader av seriös repetitionsutbildning (inte "rysk" utbildning utan RIKTIG utbildning) för att bli någotsånär användbara. Det är månader Ryssland inte har.
Citera
2022-09-08, 14:33
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Ryssland har relativt kort väg från Ryssland till fronten på de flesta områden. Det blir inte så lätt att sabotera logistiken.

Nu ser det visserligen ut som Ukraina gjort en rejäl attack i norr. Det ser inte längre ut som en liten grupp råkat hitta områden som var obevakade. Om detta stämmer så är de redan framme vid Kupiansk. Hela Izium fronten ligger då riktigt illa till.

"Representative of General staff of Armed forces of Ukraine says over 20 settlements were liberated in Kharkiv region, in some areas penetration in Russian defense positions up to 50 kms"
https://t.me/vekha/47971
Citera
2022-09-08, 14:53
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
De tar det lugnt. Varje HIMARS är värd sin vikt i guld för Ukraina. De har visat sig att de kan planera. De flyttar fram HIMARS när de har säkrat upp området tillräckligt. När de har tillräckligt med luftvärn och fått ryskt artilleri på behörigt avstånd är det dags.
Det är i princip omöjligt för Ryssarna att träffa HIMARS med artilleri. De behöver kunna träffa dem i rörelse eftersom de antagligen bara står still i någon minut innan de lämnar området igen.
Citera
2022-09-08, 15:14
Medlem
Citat:
Ryssland har relativt kort väg från Ryssland till fronten på de flesta områden. Det blir inte så lätt att sabotera logistiken.

Nu ser det visserligen ut som Ukraina gjort en rejäl attack i norr. Det ser inte längre ut som en liten grupp råkat hitta områden som var obevakade. Om detta stämmer så är de redan framme vid Kupiansk. Hela Izium fronten ligger då riktigt illa till.

"Representative of General staff of Armed forces of Ukraine says over 20 settlements were liberated in Kharkiv region, in some areas penetration in Russian defense positions up to 50 kms"
https://t.me/vekha/47971
Är det inte "bara" att skjuta sönder några broar och knytpunkter fast de råkar ligga i Ryssland?
Citera
2022-09-08, 15:48
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Är det inte "bara" att skjuta sönder några broar och knytpunkter fast de råkar ligga i Ryssland?
Ska man sabotera saker inne i Ryssland så är det antagligen lättare att skicka in fotfolk med en skärbrännare. Det finns hundratal med mil av obevakad järnväg. Ett snitt med en skärbrännare tar bara någon minut och kan orsaka stort kaos när tåget kommer. En tändsticka på fel ställe kan också orsaka stor förödelse.

Det har hänt massor med "Olyckor" i Ryssland.
Citera
2022-09-08, 15:55
Medlem
Citat:
Ska man sabotera saker inne i Ryssland så är det antagligen lättare att skicka in fotfolk med en skärbrännare. Det finns hundratal med mil av obevakad järnväg. Ett snitt med en skärbrännare tar bara någon minut och kan orsaka stort kaos när tåget kommer. En tändsticka på fel ställe kan också orsaka stor förödelse.

Det har hänt massor med "Olyckor" i Ryssland.
En massa möjligheter alltså. Bådar gott.
Citera
2022-09-08, 16:13
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Det är i princip omöjligt för Ryssarna att träffa HIMARS med artilleri. De behöver kunna träffa dem i rörelse eftersom de antagligen bara står still i någon minut innan de lämnar området igen.

Fast det vi ser nu är ju klassisk manöverstrid med pansar och mekförband som slår på djupet. Man håller inte all terräng bakom sig ännu. Då rullar man inte in HIMARS i osäker terräng med risk att den stöter på lokalt motanfall eller kvarvarande rysk trupp. Oavsett verkar man redan vara inom håll för grk från järnvägen så HIMARS behövs inte
Citera
2022-09-08, 16:44
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Fast det vi ser nu är ju klassisk manöverstrid med pansar och mekförband som slår på djupet. Man håller inte all terräng bakom sig ännu. Då rullar man inte in HIMARS i osäker terräng med risk att den stöter på lokalt motanfall eller kvarvarande rysk trupp. Oavsett verkar man redan vara inom håll för grk från järnvägen så HIMARS behövs inte
Fast man flyttar inte in ett system som kan skjuta Excaliber granater till ett område som man inte vill skicka HIMARS till. Tror bara det är det franska caesar i Ukraina som klarar det. De systemen vill man inte riskera. Osäker på om de har några Excaliber granater.

Avståndet från den stabila fronten till Kupiansk är 60 mil. HIMARS behöver inte ens komma nära fronten för att slå ut mål i den staden. Utmärkt mål för detta vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in