Citat:
Ursprungligen postat av
Mashedpotatoe
Ryssland har trots allt fortsatt stora mängder soldater och materiell fast de har förlorad en del nu och många andra isolerade och avskurna. De kommer att använda andra försvarslinjer, omgruppera och göra motanfall. Om det kommer att ändra krigslyckan, det betvivlar jag starkt dock.
Fantastiskt med Ukrainska framgånger. Det är bara att tålmodigt vänta och se vad mer de kommer att hitta på. Jag tror inte de kommer att förhasta sig. Tiden jobbar i Ukrainsk fördel. Logistiken och inflödet av vapen.
Många på Rysslands sida tjatar om att vintern kommer att bli ett helvete för Ukraina och Europa men jag ser fram emot hur Ryssland och utbrytarrepublikerna kommer att klara sig. Visst, olja och gas har de men hur kommer det att gå för de hundratusentals soldater vid fronten? Kommer de få sina varma måltider och ammunition när vinterns slår till och Ukraina slår ut broarna, skjuter ner flygplan och helikoptrar och skär av vägar?
Jag tror inte Ryssland har särskilt mycket nya förband att kasta in som förstärkningar. De har en massa som gjort värnplikt men deras stridsvärde är högst tveksamt. Samma med utrustning. Ryssland har förlorat drivor med utrustning under sex månader, de har inte massor av "ny" materiel ståendes i lager beredd att användas.
Ryska flygvapnet har, vad vi kan bedöma, lyst med sin frånvaro under rätt lång tid. Vad har skett med dem? rädda för att bli nedskjutna?, Utsliten materiel efter några månader av krig? Inga piloter av tillräckligt god kvalitet kvar? Att deras doktrin är usel vet vi, de kan helt enkelt inte verka när det finns seriöst luftvärn över deras målområden.
Min bedömning är att ryssen är på fallrepet. De är slutkörda och har inga fler förstärkningar att kasta in. Ukraina har helt fräscha förband från ex Kievområdet och nyutbildade soldater från utbildningarna i Storbritannien att ersätta förluster med. Krig är lite så att har det en gång börjat gå dåligt är det jävligt svårt att vända trenden om man inte har något som kan köpa en tid. Och det har inte Ryssland. Vad kan Ryssland kasta in som kan köpa dem tid, tid räknat i minsta några veckor?
Att Ukraina kommer på ta en frivillig paus på fyra fem veckor håller jag för helt osannolikt.
Håller Ukraina trycket uppe så Ryssland inte får den pausen kommer Ryssland alltid vara i andra hand.
Ryssland har inga förband vad jag vet att kasta in för en fördröjningsstrid. De har inte förmågan att snabbt skapa nya försvarslinjer och förband att bemanna dem och bygga ny styrka bakom denna nya linje.
Eftersom Ukraina var tvungna att hålla förband runt Kiev och gränsen mot Moldavien har de alltid haft och kommer "alltid" ha fräscha förband att rotera med. Utslitna förband kan dras tillbaka, ta över bevakningsuppgifter runt Kiev och där få ersättningsmanskap, utrustning och träning tills det är dags för ny insats. Den förmågan har inte Ryssland.
Även om Ryssland skulle köra en total mobilisering så tror jag inte det räcker. De ryska värnpliktiga är inte av särskilt god kvalitet och skulle kastas in mot välutbildade och stridserfarna Ukrainska förband. Det bådar inte gott för Ryssland. De ryska värnpliktiga skulle behöva några månader av seriös repetitionsutbildning (inte "rysk" utbildning utan RIKTIG utbildning) för att bli någotsånär användbara. Det är månader Ryssland inte har.