2022-09-07, 21:34
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
Ja men att transportera el är inte så enkelt. Det är anledningen till att det finns flera elområden i Sverige.
Isåfall så måste bolagen byteshandla sinsemellan på redan köpta tillgångar. Så med andra ord så är det endast STORA storbolag som kommer nå dina 'icke existerande' pristak. Vilket iofs är alla elbolagen som inte ägs av Svenska staten?
" transportera el är inte så enkelt." Det är ju just det. Infrastrukturen finns redan på plats. Visst är det skatter och nätavgifter länder sinsemellan och även inhemskt. Men dessa läggs på slutkunderna oavsett så för bolagen spelar de avgifterna ingen roll.
Så länge det finns kapacitet i ledningarna som korsar gränserna, så är det bara att sälja.
Citera
2022-09-07, 21:36
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Klart att det har betydelse eftersom intentionerna och verkligheten avviker kraftfullt. Elförsäljningen fungerar inte i enlighet med avsikterna. Avregleringen gjordes inte för att göda elbolagen och det är precis vad som sker. Om du tycker att det är bra så får du givetvis tycka det.
Jag har aldrig nämnt om jag tycker det är bra eller inte. Jag ser det för vad det är.
Jag personligen är något emot "den fria elmarknaden" då resultat är den vi ser just nu. Bolagen grisar runt med priserna och ger lokalbefolkningen det stora mittenfingret.
Citera
2022-09-07, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beta-Bum
" transportera el är inte så enkelt." Det är ju just det. Infrastrukturen finns redan på plats. Visst är det skatter och nätavgifter länder sinsemellan och även inhemskt. Men dessa läggs på slutkunderna oavsett så för bolagen spelar de avgifterna ingen roll.
Så länge det finns kapacitet i ledningarna som korsar gränserna, så är det bara att sälja.

alla ledningar som har el i sig korsar inte gränserna.. det är problemet, det blir flaskhalsar. Det finns ett max flöde per sekund. (vet ej vad det är). Next gen hårdvaru som har högre överföringskapacitet tar tid att skaka fram.

hm..
binda elavtalet idag är nog tillomed en jävla vinstaffär, tror jag faktiskt?
funkar det inte, så är det bara att flytta till annan adress...?

sommar-hem och vinter-hem.. rörlig och fast elavtal på två olika boenden. det är det nya. förr var det en 1 villa 2 ungar.. nu äre tvärtom. brb. jag ska bara ... stycka av tomten och bygga fritids-hus.
Senast redigerad av Fittsill 2022-09-07 kl. 21:52.
Citera
2022-09-07, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gg1337
Vafan force majure? De täljer guld och har mage att hävda detta. Det är ju för just detta som man binder elavtalet, om det slutar gälla så fort det blir dyrt så är ju det helt meningslöst att binda avtalet till att börja med. Skulle det varit jordbävning, en gigantisk orkan eller meteornedslag som slog ut kraftverk kunde jag haft sympati men ökat elpris= force majure?

De ska ge fan i att erbjuda bundna avtal om det inte går hålla dem.

Apropå Force Majeure...

Någon här som har koll på Boliden i Garpenberg?

Hör just nu på amerikansk pod där man läser upp de smältverk, runt om i världen, som stängt ner helt och hållet med hänvisning till Force Majeure. Boliden i Garpenberg ska vara ett av dessa smältverk.

Att stänga ner ett smältverk gör man inte hur som helst, då en återstart tar väldigt lång tid (flera månader) och är oerhört kostsamt.
Citera
2022-09-07, 21:48
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.dailymail.co.uk/news/article-11189267/Switzerland-considers-JAILING-heat-rooms-19C-country-forced-ration-gas.html

Haha wtf, sjukaste jag läst! 3 år i fängelse för 19 grader rumstemperatur 😂

Detta är verkligen nya COVID.

Välkommen till den nya världsordningen! Amerikanerna är nog glada att de fortfarande har sina vapen, de kan göra revolt. Vi européer? Vi är fucked med våra tyranniska ledare

https://www.zerohedge.com/geopolitical/watch-tucker-carlson-warns-elites-are-making-things-worse-purpose

Watch: Tucker Carlson Warns "Elites Are Making Things Worse On Purpose"
Senast redigerad av Haddock93 2022-09-07 kl. 21:53.
Citera
2022-09-07, 21:51
Medlem
Scrublands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Så du menar att under pandemin så var det omöjligt för flygbolagen att flyga?
Vem är byfånen jag eller du.

Du är ju så dum en människa kan bli, såpass dum att du inte inser själv hur dum du är.

Jag talade om force majeure i relation till elhandelsbolagens handlande, i det fallet hade omöjligheten till att leverera el utgöra just detta. Jag förstår att du inte kan hantera nyanserade bedömningar men om du ber din gode man kan denna säkert försöka förklara samtidigt som du dreglande sitter å drar dig i kuken till din familjs stora skam.

Du frågar vem av du och jag som är byfånen. Dock misslyckades du med att skriva ut ett frågetecken. Flertalet sakkunniga har nu uttalat sig om ryktet, däribland Konsumentverkets juridiska avdelning. Alla delar min uppfattning av situationen. Jag bedömer då att det är du som är dåren där du med krampaktig efterblivenhet pekar på coronapandemin för att dra paralleller som faller fullkomligt platt, inte bara pga din bristande juridiska kunskap men också ditt infantila språk och genanta användarnamn. Du är sannerligen en fullkomlig idiot och det lyser igenom i varje inlägg du skriver.

Jag önskar dej lycka till i livet och att du inte spelar bort alla dina pengar på Jack Vegas-automater. Håll ett öga på eventuell nuvarande flickvän för hon letar säkerligen efter andra män som kan tillfredsställa henne. Jag skulle mer än gärna ta henne på en omgång så skicka över hennes nummer när du ändå är igång är du vänlig. Ska knulla henne riktigt ordentlig i din ära.
Senast redigerad av Scrubland 2022-09-07 kl. 22:05.
Citera
2022-09-07, 21:53
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Nu säger ju även nyhetsankarna på tv att Eu sitter i knät på rysl.
Vad händer om importen av olja stannar av då? Får vi hyperinflation då eller vad sker i ett sådant läge?

Nej det som händer nu är inte inflation utan prisjusteringar orsakade av utbudsbrist. Inflationen har vi redan haft genom nollräntepolitiken och en lånekarusell som pågått sedan 1993. Real svensk BNP har rasat sedan 90-talet, och real svensk BNP per capita har rasat rejält, men allt detta har maskerats genom kronans fördärvande och allt mer generösare kreditgivning.
Citera
2022-09-07, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Nej tack! Jag har kört med fastprisavtal sen 2013 på olika bolag och betalat mer än rörligt pris, och detta i flera år. Nu är det omvänt, de med rörligt får betala mer. Helhetsmässigt bara rättvist. Du med rörligt har haft ditt roliga, nu är det andras tur att vara vinnare.

Äh, det är inte rättvisa. Jag hoppas att du fortfarande får behålla dit låga pris. Dessvärre kommer sämre lönsamhet sätta press på elbolagen vilket äventyra fastprisalternativen. Antigen genom konkurs eller att de bryter avtalet mot vite. Allt har en kostnad.
Citera
2022-09-07, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seberto
Han är en såsse som vill att andra ska betala för honom. Han tyckte det bar bra att ha rörligt när han tjänade på det men nu blir det orättvist när han inte tjänar på det längre. Så patetiskt.
Hahah, snacka om puckad kommentar. Att ha fast avtal nu betyder ju att det är andra som betalar för dig och det är det hela tråden handlar om, att dom med rörligt snart inte kommer kunna täcka upp tillräckligt för sossarna som sitter med fast pris och låter andra betala.
Citera
2022-09-07, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
Men eftersom våra konsumentlagar inte direkt är till för den här typen av kontraktsbrott, så kommer de inte fungera. Våra konsumentlagar precision bygger helt på en fysisk produkt? Nu ställs två abstrakta marknadsprodukter emot varandra på ett sätt som gör att det bara kan bli en spiral inflation. Thats the net result.

Vi måste glömma elbörsen och fokusera all vår abstrakta energi på att säkerställa mer konkret energi. annars kommer båda marknadsprodukterna att falla i tandem. Dvs elpriset höjs onaturligt mkt i takt med att kronan faller onaturligt mkt.

Det skulle inte fungera så om det hamnade i domstol. Lagen är sällan direkt tillämplig - av goda skäl - då hela poängen är att man i så stor utsträckning som möjligt ska veta vad som gäller, i så många fall som möjligt. Inte minst vad gäller avtalsrätt, eftersom grunden för det svenska systemet bygger på en lag med över ett sekel på nacken. Exempelvis har formuleringar om telegram med åren behövts omtolkas genom rättsfall för att kunna tillämpas modernare kommunikationsmedel.

Du har rätt i att konsumentlagarna inte är direkt tillämpliga här. Men det betyder inte att lagarna - och särskilt omständigheterna kring hur de blev till och varför - inte kan användas. Poängen med konsumentlagarna är konsumentskydd och det är de facto starkt i Sverige, och uttrycks i en massa rättskällor som att det ska vara starkt. Även om lag inte skrivits om exempelvis längre avtal angående bastjänster till bostad så skulle det i domstol vara en central fråga att det är en konsument som håller på att bli överkörd av ett företag. Och det fortfarande om det skulle gå så långt att man över huvud taget överväger att force majeure skulle vara en legitim invändning.

Din andra punkt är jag enig med.
Citera
2022-09-07, 21:58
Medlem
YP4XQs avatar
Väst ska svältas då kommer IMF med Magdalena Andersson i styrelsen lättja oss att låna ut pengar helt gratis - men bara om du skriver under deras papper. Vi kan ju vara lugna, vi lever i härlig öppen demokrati där våra ledare vill oss väl!
Citera
2022-09-07, 22:04
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Jag har inte trott något men 3 kronor är i det närmaste en ökning med 500 % se nedan.
Ja, det är en fri marknad på el, när efterfrågan ökar så blir det dyrare.
Att det är krig innebär dock extrema priser, men det är upp till staten att ta ansvar och se till så att det inte drabbar ekonomin i övrigt, och mig veterligen så går nu staten in och hjälper till.

Citat:
De borde givetvis ha koll på vad som i ett extremfall kunde ske, vilket de inte hade en susning om.
Ja, i extremfall så kan det även bli atomkrig och atomvinter vilket leder till att 99% av Sveriges svälter ihjäl.
Enligt ditt resonemang bör staten vara beredd på alla tänkbara scenarior och därigenom samla på sig ett lager av mat för 10 miljoner människor i hundratals år i den händelse en atomvinter inträffar.
Dina förväntingar på staten är orimliga, det finns ingen möjlighet att förbereda sig för alla scenarior, och skulle man göra det så skulle det kosta mer än det smakar.
Att ta bort kärnkraftverken var logiskt eftersom det skulle kosta mer att uppgradera reaktorerna än att bygga andra typer energiverk.

Analogi: Man behåller vanligtvis inte en gammal skruttig bensinbil som kostar MER i drift och reparation ifall alternativet är att köpa sig en splitterny elbil till ett lägre pris än vad reparationen av den gamla bilen skulle kosta, och som dessutom kostar mindre i drift.
Men enligt ditt resonemang så ska man alltså behålla den gamla skruttiga bensinbilen och inte köpa elbilen I TILLFÄLLE ryssen någon gång i framtiden (3 decennier senare) skulle få för sig att starta ett krig i Europa, vilket skulle dra upp elpriserna och göra elbilen dyrare i drift än den skruttiga gamla bilen.

Citat:
Om man går i i statistiken som Svenska Kraftnät har beträffande elpriset kan man se att elpriset i 2010-års priser konstant stigit från 1973 då det var 50 öre/KWh till 90 öre/KWh 1998 och 1,60/KWh 2010 så din utsaga om lägre pris stämmer inte.
Ok, länk till denna statistik, tack.

Citat:
Nej, det var S och MP som bestämde att kärnkraften skulle bli affärsmässigt olönsam och lade på en orimlig effektskatt.
Det är enbart halva sanningen:
"Enligt Vattenfall fattades beslutet på affärsmässig grund till följd av låga elpriser, höga skatter och ökande produktionskostnader."
https://kvartal.se/artiklar/vad-hander-om-karnkraften-laggs-ned/

Citat:
Staten ska absolut inte kompensera för inflation. Det spär på inflationen.
Varför börjar du diskutera detta?
Jag nämnde enbart inflationen som ett exempel till varför priserna på livsmedel kan gå upp kraftigt.

Citat:
Nej det kommer aldrig att ske eftersom livsmedel inte är prissatt på en enda marknad.
Är det inte? Varför kan man då handla livsmedel i livsmedelsbutiken? Varför är det olika priser på olika typer livsmedel i olika butiker? Tänk till lite nu.

Citat:
Vi talade om 1973 och du tar fram statistik för 1968 till 1985 och hävdar en femtonfaldig prisökning. 1970 kostade bensinen i dagens penningvärde 6,64/litern och 1990 kostade den i dagens penningvärde 9,90/litern. Det är en prisökning på 50 % (en halv gång inte femton gånger som du hävdar). det som ökat bränslepriset de senaste åren är skatt, moms och reduktionsplikt alltså inte marknaden.
1970 var bensinpriset per liter 0,9 öre, 1979 var den 7,7kronor, en ökning med 855%:
https://www.foretagskallan.se/foretagskallan-nyheter/lektionsmaterial/oljekrisen-pa-1970-talet/

Citat:
Jag berättade i ett tidigare inlägg att jag sågade ved för att minska oljekonsumtionen, men det pågick bara en kortare tid.
Ok, visst. Men ransoneringen infördes väl p.g.a. bränsebrist, inte p.g.a höjda priser?

Citat:
Du har inte kommit ens i närheten med dina försök och påhittade prisökningar.
https://www.foretagskallan.se/foretagskallan-nyheter/lektionsmaterial/oljekrisen-pa-1970-talet/

Citat:
Då är det absolut inte en marknad. Då är det en reglering och den blir insatt för att politikerna misslyckats med avregleringen.
Nja, det är ju det maxpris som svenska elproducenter ska erbjuda svenska konsumenter.
Det kommer ju fortfarande finnas en marknad för elen och den omfattas inte av maxtaket.
Visst det blir en reglering, men den bör då enbart existera under den tid som extrema priser råder på marknaden, i syfte att underlätta för svenska konsumenter.
Frågan är väl snarare hur elproducenterna kompenseras för denna reglering, för tanken är inte att de ska gå miste om intäkter genom att sälja el till svenska konsumenter som de kunde exporterat för så mycket mer till Europa.

Citat:
Nej och varken de eller vindkraft kan hålla ett effektivt elförsörjningssystem igång över ett så långt land som Sverige.
Vi har redan idag ett överskott av el, resten går på export, så det är fullt möjligt:
https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/reportage/kan-sverige-bli-helt-fornybart
Senast redigerad av kato85 2022-09-07 kl. 22:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in