2022-09-07, 19:07
Medlem
Hej,

jag trivs i miljön med att servera folk mat och jobba med mat rent allmänt. Just nu jobbar jag på ett café och har tid över att jobba med annat, om jag skulle ha möjlighet till det. NU blir jag sugen på att utvecklas ett ytterligare steg, med att jobba inom snabbmatrestaurang.

Det står ingenting i min avtal om jag får eller inte får. Jag känner mig dum som frågar min chef också.

Är det en underförstått grej att inte få jobba med annan restaurang, nu i för sig handlar detta om café och en snabbmatrestaruang.

Men rent allmänt, kanske en chef stör sig på att man söker sig vidare och inte tar sitt yrke på allvar?

På caféet jobbar jag som extra i alla fall och har en huvudsysselsättning. Jag tänkte att jag kunde ta en ytterligare extrajobb, fast på en snabbmatrestaurang, som sagt.

Hur blir detta? Är det dåligt?

En underförstått grej om att man faktiskt inte gör så som jag tänker?
Citera
2022-09-07, 19:15
Avstängd
Ja det får du.
Du får inte jobba för konkurrant etc. Men mcdonalds går bra.

Förövrigt är mcdonalds/max /bk inte nåt lyft från cafe. Sök ett vettigt jobb istället så slipper du ha 2 olika luffarjobb

På ett lager utan erfarenhet tjänar du dubbelt så mkt som på ditt cafe o donken jonn samtidigt
Citera
2022-09-07, 19:15
Medlem
Svaret på https://lawline.se/answers/far-man-ha-tva-anstallningar-vid-konkurrerande-verksamheter-samtidigt borde passa dig även om det är en annan bransch.
Citera
2022-09-07, 19:16
Medlem
Det är väl rätt underförstått att man helst inte ska jobba hos någon annan arbetsgivare oavsett vad för yrke det är... (inte otillåtet men brukar ogillas av arbetsgivaren)

Rekommenderar dig att börja jobba på snabbmatsställe om du nu vill det men hålla käften om det.

Varför snabbmatsställe? Hur mycket mer utvecklande kan det vara att vända burgare jämfört med vad du gör nu?
Citera
2022-09-07, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smileyfejs
Ja det får du.
Du får inte jobba för konkurrant etc. Men mcdonalds går bra.

På ett lager utan erfarenhet tjänar du dubbelt så mkt som på ditt cafe o donken jonn samtidigt
Det handlar om trivsel i första hand

Tack för din respons!
Citera
2022-09-07, 19:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Det handlar om trivsel i första hand

Tack för din respons!

Du kommer inte trivas att jobba på mcdonalds eller dylikt de säger jag bara. Det är ett skitjobb verkligen i samhällets botten.

Lager är väl också skit! Men där är du för dig själv och kan undvika idioter och tjänar mycket mer.

Lita på mina kloka ord! Upptäck en ny
Bransch än servetris/donken.
Citera
2022-09-07, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Det är väl rätt underförstått att man helst inte ska jobba hos någon annan arbetsgivare oavsett vad för yrke det är... (inte otillåtet men brukar ogillas av arbetsgivaren)

Rekommenderar dig att börja jobba på snabbmatsställe om du nu vill det men hålla käften om det.

Varför snabbmatsställe? Hur mycket mer utvecklande kan det vara att vända burgare jämfört med vad du gör nu?
Det här med att inte få ha olika jobb eller som du skrev: Att det ogillas av arbetsgivare. Varför ogillas det av arbetsgivare, det låter absurt!

Om man kan sköta sig, komma i tid m.m, så vad är det som ogillas?

Varför skall det ogillas..Som om man är fångad av att inte få fler jobb, om man önskar det. Låter inte klokt...Nej, du har säkert fel där!

Jag skulle t.ex inte bry mig som arbetsgivare om min personal hade flera jobb, så länge dessa kommer till min arbetsplats i tid och gör sitt jobb.
Citera
2022-09-07, 19:27
Medlem
Citat:
Du kommer inte trivas att jobba på mcdonalds eller dylikt de säger jag bara. Det är ett skitjobb verkligen i samhällets botten.

Lager är väl också skit! Men där är du för dig själv och kan undvika idioter och tjänar mycket mer.

Lita på mina kloka ord! Upptäck en ny
Bransch än servetris/donken.
Jag väljer att jobba vart jag vill och märker jag att det inte var något för mig med t.ex Mc.Donalds, ja..Då är det min personliga erfarenhet och beslut om att sluta eller fortsätta. Känner jag för att söka ett jobb som anses som ''skit'' för andra, så är det liksom mitt val?

Men nu har jag i alla fall fått respons om att det går bra med att söka till snabbmatrestaurang. Jag trivs med tempot och miljön, så varför inte göra dagarna roligare, liksom.

Samma sak om en person som gillar massa spänning och har ett uppdrag där han får massa spänningar. Varöfr inte söka sig till fler abreten där han får massor av spänningar om han nu trivs med det?

Exakt samma sak i mitt fall

Så länge det är liksom..Okej..Men jag vet ju liksom inte om det är en ''underförstått'' grej att man helt enkelt inte söker sig till en annan matställe arbete...
Citera
2022-09-07, 19:28
Avstängd
Citat:
Jag väljer att jobba vart jag vill och märker jag att det inte var något för mig med t.ex Mc.Donalds, ja..Då är det min personliga erfarenhet och beslut om att sluta eller fortsätta. Känner jag för att söka ett jobb som anses som ''skit'' för andra, så är det liksom mitt val?

Men nu har jag i alla fall fått respons om att det går bra med att söka till snabbmatrestaurang. Jag trivs med tempot och miljön, så varför inte göra dagarna roligare, liksom.

Samma sak om en person som gillar massa spänning och har ett uppdrag där han får massa spänningar. Varöfr inte söka sig till fler abreten där han får massor av spänningar om han nu trivs med det?

Exakt samma sak i mitt fall

Så länge det är liksom..Okej..Men jag vet ju liksom inte om det är en ''underförstått'' grej att man helt enkelt inte söker sig till en annan matställe arbete...

Du har verkligen stora ambitioner i livet ser jag. Herregud!
Citera
2022-09-07, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av homolobbyist
Svaret på https://lawline.se/answers/far-man-ha-tva-anstallningar-vid-konkurrerande-verksamheter-samtidigt borde passa dig även om det är en annan bransch.
WOOW! Så jäkla grymt med en länk som är en säker källa!!
Det gör mig lite modigare att fråga min arbetsgivare. Jag var rädd att det skulle vara underförstått grej. Men eftersom avtalet inte är tydlig, så blir jag modig i denna punkt.

Förhoppningsvis skall dock jag inte förlora respekt och det skall anses som ''dum fråga''. Så...Tjaa..Kanske lite nervös är man väl ändå..Hahaha...
Senast redigerad av Dukater 2022-09-07 kl. 19:32.
Citera
2022-09-07, 19:32
Medlem
Citat:
Du har verkligen stora ambitioner i livet ser jag. Herregud!
Men hahahha.....

Du vet ju ingenting om min huvudsakliga sysselsättning?! Och min mål i livet, studier m.m.

Och vad angår det dig att man söker jobb som du inte tycker om, men andra kanske tycker om det?..Jösses, skärp dig. Tänk lite på att det som du tycker om, kanske inte andra tycker om och tvärtom: Det som andra tycker om, kanske du inte tycker om?
Citera
2022-09-07, 19:33
Avstängd
Citat:
Men hahahha.....

Du vet ju ingenting om min huvudsakliga sysselsättning?! Och min mål i livet, studier m.m.

Och vad angår det dig att man söker jobb som du inte tycker om, men andra kanske tycker om det?..Jösses, skärp dig. Tänk lite på att det som du tycker om, kanske inte andra tycker om och tvärtom: Det som andra tycker om, kanske du inte tycker om?

Alla vet att ingen drömmer om att jobba på mcdonalds.

Du kan bättre det vet du själv, sök inte du kommer hata dig själv så enkelt är det.

Om du har andra huvudsysslor som plugg söker du ett yrke inom samma område. Avstå burgerflippare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in