2022-09-07, 18:10
Medlem
Citat:
Men dessa bolag har ju erbjudit ett fast pris. I det ingår det en risk för elbolaget att priset kan stiga, och det ingår en risk för mig som konsument att priset kan sjunka.

Så bara för att elbolaget har gjort en dålig affär så kan dom inte häva nått avtal.

Det beror nog på hur dåliga affär de har gjort.

Force majeure – att reglera oförutsebara händelser
https://www.upphandlingsmyndigheten.se/upphandla-till-samhallsviktig-verksamhet/krisberedskapsaspekter-i-offentliga-kontrakt/force-majeure--att-reglera-oforutsebara-handelser/
Citera
2022-09-07, 18:10
Medlem
doncroces avatar
Dom flesta har nog något liknande i sitt elavtal:
Citat:
Förhållanden utanför Energi AB:s kontroll, vilka Energi AB inte har kunnat förutse vid avtalets ingång, anses vara force majeure. Ansvarsfriskrivelsen gäller så länge de oförutsedda händelserna fortgår. Exempel på force majeure är naturkatastrofer eller extrema naturförhållanden, krig, terror, brand, översvämning, skadegörelse, arbetsmarknadskonflikter, allmän varubrist, valuta- eller importrestriktioner eller utbrott av en smittsam sjukdom i en omfattning som påverkar Energi AB:s möjligheter att uppfylla sina åtaganden.
Citera
2022-09-07, 18:11
Medlem
Sunimods avatar
Om nu nästan alla elbolag inte har för avsikt att vilja bryta avtalen.

Så var kommer detta ifrån?

5 dagar före riksdagsval.

Är det påverkan på valet från Ryssland?
Få oss till att börja ge upp restriktioner mot Ryssland?
Få oss att tveka på NATO?
Splittra EU?
Något part som vill få bort MP och därmed förflytta mandaten över på blå sidan?
Eller något annat?

Nej det är inte konspirationsteorier utan bara fundering på vart kom det ifrån när i stort sett inget elbolag vill göra så.
Citera
2022-09-07, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Jag kanske missuppfattade det. Men de har väl inte fått några pengar än? Utan staten har väl "bara" gått in med säkerhet. Ungefär som du lånar pengar och använder grannens hus som säkerhet. Så länge du betalar så märker inte grannen av det.

Exakt så är det. De har inte fått några pengar.
Citera
2022-09-07, 18:12
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Någon som vet vilka bolag det gäller?
Gäller inte Eon iaf.

Elkoncernen Eon förnekar bestämt att man tänker försöka säga upp avtal med kunder som bundit sitt elpris.

Det med hänvisning till att Ukrainakriget och den energibrist som följt med det ska kunna betraktas som en ”oförutsedd händelse”.

– Eons ingångna avtal gäller. Vi hänvisar alltså inte till force majeure, säger Lena Berglund, chef för Eons norra region, till SVT i intervjun här.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/eon-ingangna-avtal-galler-hanvisar-inte-till-force-majeure
Citera
2022-09-07, 18:14
Medlem
VelvetThornss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
gud vad hoppfulla alla Svenskar verkar vara.. Jag tror på ett botten år i valdeltagande.. jag tänker iallafall inte ens bemöda mig om att rösta blankt.

Elbörsen är ändå en enda stor nationell säkerhetsfråga.. oavsett vad som händer just nu.
Vi måste antagligen gå upp i höjd beredskap och ställa om hela samhället till energiproduktion..

Är inte så vidare hoppfull. Det lär ju bli som 2014 och 2018 igen. Svenne banan knyter näven i fickan i fyra år och säger "nu får det fan vara nog!" efter varje skjutning, sprängning, bilbrand och upplopp men när han väl står där i båset på valdagen så kickar SVT-propagandan in och han lägger sin röst på S eller C som sig bör. Jimmie är ju trots allt en nazistrasist.
Citera
2022-09-07, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetThorns
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
gud vad hoppfulla alla Svenskar verkar vara.. Jag tror på ett botten år i valdeltagande.. jag tänker iallafall inte ens bemöda mig om att rösta blankt.

Elbörsen är ändå en enda stor nationell säkerhetsfråga.. oavsett vad som händer just nu.
Vi måste antagligen gå upp i höjd beredskap och ställa om hela samhället till energiproduktion..
Är inte så vidare hoppfull. Det lär ju bli som 2014 och 2018 igen. Svenne banan knyter näven i fickan i fyra år och säger "nu får det fan vara nog!" efter varje skjutning, sprängning, bilbrand och upplopp men när han väl står där i båset på valdagen så kickar SVT-propagandan in och han lägger sin röst på S eller C som sig bör. Jimmie är ju trots allt en nazistrasist.

Sammanfattning:
SÅ.. med andra ord så kan vi konstatera att trådens ämne är fel.

Elbolagen delete:ar avtal, utan orsak. /force majure/-disskution är onödig.
Elbolag mfl har alltid haft avtalsbrott som en affärsmodell, bara inte i denna omfattningen.
Senast redigerad av Fittsill 2022-09-07 kl. 18:20.
Citera
2022-09-07, 18:18
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
25% av elkonsumenterna har fasta avtal man kan undra hur resten tänkt när dom inte gjorde det o valde rörligt pris...

Hur många av dessa 25% band sina avtal senaste året är mer intressant. Sen går ju bundna avtal ut förr eller senare. En bekant har haft sitt bundet i 3-4 år och det går ut i december. Kommer inte ihåg exakt men han hade ca 50-60 öre och elleverantören har erbjudit förlängning på ett år på 450 öre
Citera
2022-09-07, 18:19
Medlem
Nu var det tydligen bara ett bolag som ville säga upp bundna avtal när det väl kom till kritan.
Vilket bolag detta var har jag ingen aning om.
Ett skott i luften ?
Citera
2022-09-07, 18:21
Medlem
pohjoisestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Dom flesta har nog något liknande i sitt elavtal:

Ryssland annekterade krim 2014, så att elbolagen ska skylla på att kriget var oväntad kan omöjligen hålla
Citera
2022-09-07, 18:21
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thisistheend
Rösta du på V, om tillräckligt många följer ditt exempel finns snart ingenting att äga. Du har helt rätt.

Jag röstar på V i brist på annat, för att det är det enda icke nyliberala partiet. V vill att den el som produceras i Sverige i första hand säljs till svenskar för rimliga priser. De andra partierna vill att vinsterna går till globalistiska storkapital.
Citera
2022-09-07, 18:22
Medlem
Madagascars avatar
Finns det något exempel på dylika elbolag? Som vill säga upp samt hävdar Force majeure...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in