2022-09-07, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Ett problem är vi som svarar MP när vi blir kontaktade bara för att de ska hålla sig över 5% i OU och inte få stödröster (för att sedan krascha i valet).

Hm, är taktiken vanlig och så pass utslagsgivande?
Citera
2022-09-07, 17:31
Medlem
Demoskop brukar väl ligga rätt nära sanningen ?
Här för två dagar sedan.

https://val.digital/Survey/?institute=Demoskop&publication=2022-09-05
Citera
2022-09-07, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Hm, är taktiken vanlig och så pass utslagsgivande?
Vet inte, jag var med i en av de dagliga förra veckan. Varje dag har de ca 500 svaranden och kör sedan ett medel på 3 dagar. Dvs om jag och 6 andra under de 3 dagarna svarat MP istället för vad vi egentligen tänkte rösta på så ger det 0,5%. Sedan ligger det viktningar och olika spärrar i beräkningarna, men det bör ändå synas.
Citera
2022-09-07, 17:36
Medlem
BIB3ls avatar
Jag har problem med att se att en röst på (SD) skulle vara något positivt. Det är en röst på Reinfeldtklanen (Kristersson och Lööf m fl).

Vill ni verkligen ha den skitpolitiken?
Citera
2022-09-07, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Jag tycker du överdriver den faktorn, bryter du ner det på subgrupper (som alltid är relevant, kanske särskilt i usa) så visar det att 55% av vita kvinnor röstade på trump, 58% av vita män, ingen bautaskillnad. Avgörandet blev snarare att fler kvinnor röstade generellt och ex. svarta kvinnor röstade på trump till väldigt låg grad där det också var större skillnad till svarta män (8 samt 18%).

Tycker det är intressant då trump lyftes fram som en sexistisk mansgris från främst media som kvinnor absolut inte kan rösta på, abortfrågan brukar även påpekas. "Alla" populistpartier, källa på det? Om jag inte missminner mig är kvinnor en stark väljargrupp till "populistiska" partierna i polen och ungern, men nu hittar jag inget om det. 40-45% är kvinnor enligt denna sida, är väl inte så mycket lägre än för moderaterna och klassiska "högerpartier"? Och verkar inte ha med synen på invandring att göra utan snarare yrkesval/klass. https://blogs.lse.ac.uk/europpblog/2017/03/21/what-if-the-angry-white-man-is-a-woman/
Men vänstermedia lyfter ju gärna fram den negativa bilden om unga arga män.. svårt att googla då nästan allt är antipropaganda mot dessa partier.

Vad gäller Trumps vinst så var det mer Hillarys förlust. Trump fick färre röster än Romney 4 år tidigare och McCabe 8 år tidigare, men väldigt många typiska demokratiska väljare stannade hemma eller röstade på någon fristående kandidat eftersom de inte ville ha Hillary. Ca 1,9 miljoner röstade på andra kandidater 2012, 2016 blev det 6,8 miljoner och 2020 ner till 2,9 miljoner
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Om MP historiskt brukar krympa på valdagen, vad är psykologin bakom?
De brukar överskattas i ou, vänsterpartiet likaså. Sossarna brukar dock underskattas med 3-4% så de verkar gå mot ett väldigt starkt val, nu har de ju också importerat många nya väljare de senaste mandatperioderna..

nästan alla småpartier brukar vara överskattade innan valet. Så det beror väl på vilka som svarar i telefon när instituteten ringer runt. Småpartiernas väljare kanske gärna vill lyfta fram och upp sitt parti, även vissa sossar och moderater som vill påskina stödröstning så de ska klara spärren och få vind i seglen. Ska man vara fördomsfull så gissar jag att vänsterpartister och miljöpartister oftare är studenter (hemma/tillgängliga oftare än ex. moderater som är företagare och jobbar mycket) och mer naiva (svarar på okända nummer som ringer). Sossarna underskattas eftersom man inte når dem i förorterna som inte kan svenska.
Citera
Medlem
Förstår inte hur högern över huvud taget tänker sig att bilda regering. De har ju sagt att de inte kommer göra det med SD så hur ska det gå till när underlaget ligger runt 30 procent? V och MP backar väl en S+C-regering även om de inte får sitta med.
Citera
2022-09-07, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Jag har problem med att se att en röst på (SD) skulle vara något positivt. Det är en röst på Reinfeldtklanen (Kristersson och Lööf m fl).

Hellre det än att sossarna ska få styra ytterligare 4 år eller tycker du annat?
Citera
2022-09-07, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Vad gäller Trumps vinst så var det mer Hillarys förlust. Trump fick färre röster än Romney 4 år tidigare och McCabe 8 år tidigare, men väldigt många typiska demokratiska väljare stannade hemma eller röstade på någon fristående kandidat eftersom de inte ville ha Hillary. Ca 1,9 miljoner röstade på andra kandidater 2012, 2016 blev det 6,8 miljoner och 2020 ner till 2,9 miljoner
Så var det nog ja hon var inte poppis bland minoriteter och yngre, intressant att det var så pass många andra röster ändå. sedan lade han väl väldigt krut på några swing states som gick igenom. Mina siffror var från 2020 dock, kanske att diskrepansen mellan (främst vita) kvinnor och män var högre 2016.
Citera
2022-09-07, 17:54
Moderator
v50s avatar
SR / Svensk väljaropinions senaste sammanvägning av Novus, Sifo samt Ipsos mätningar gjorda mellan 2022-08-31 - 2022-09-06, mätningen jämförs med den som publicerades 1 september

S 28,9% (-0,9)
V 7,7% (-0,4)
MP 5,3% (+0,1)
C 7,8% (+1,2)

SD 20,3% (-0,1)
M 17,9% (+0,9)
KD 6,3% (+0,3)
L 4,8% (-0,7)

Övriga 1,2% (-0,2)

S+V+MP+C 49,7% (+-0)
SD+M+KD+L 49,3% (+0,4)

https://sverigesradio.se/artikel/grafik-svensk-valjaropinion-7-september-2022
Citera
2022-09-07, 17:58
Medlem
Citat:

Lööf är dock på vänstersidan, undrar vilka nyliberala förslag hon ska ha igenom..? Reinfeldt är inte längre kvar, och SD kan knappast regera själva. numera är miljömupparna farligast för sverige (det var ju också de som hade en stor påverkan på migrationen reda på reinfeldts tid).
Citera
2022-09-07, 18:04
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:

För utvecklingen de senaste 8 åren har varit så positiv? Precis allt har blivit sämre. Och absolut ingenting pekar på något annat än en fortsättning. Regeringspartierna har den senaste veckan t.om sagt att den inte tänker ändra på något i de avgörande frågorna.

SD är garanten att det INTE blir klassisk moderatpolitik. Och M kommer inte till makten utan SD.

Vi MÅSTE bygga ny kärnkraft då vårt elnät håller på att haverera. Det är fakta.
Vi måste få ned bränslepriserna.
Dessa två punkter påverkar priserna på ALLT.

Vi måste få ett regeringsskifte annars kommer den nedåtgående spiralen fortsätta. Den spiralen slutar i en samhällskrasch, det är oundvikligt.

Så varsågoda att välj.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2022-09-07 kl. 18:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in