2022-09-07, 15:27
Medlem
Har nyligen startat ett aktiebolag där jag är ensam ägare och har inga planer på att ta in andra ägare.

Det står på bolagsverket att alla AB behöver en aktiebok som ska va tillgänglig för aktieägarna, och om man inte har det så kan det vara straffbart osv.

Men eftersom man inte behöver lämna in den här aktieboken nånstans (vad jag har förstått?), och bara behöver visa den när någon begär ut den, kan jag skita i det nu och fixa den sen om jag nånsin skulle ta in fler ägare till bolaget, eller om någon vill se den osv? Eller kommer jag bli piskad om dom märker att jag gjorde aktieboken efter dom frågat efter den?

Om ni tycker att jag borde göra en direkt, ska jag köra på ett eget word dokument eller någon digital tjänst? Fick reklam för en sån i brevlådan nyss
Citera
2022-09-07, 15:29
Medlem
Nattjags avatar
Du kan skriva aktieboken på ett a4 med bläckpenna. Det är i princip bara hur många aktier som finns och ditt innehav av allihop som ska noteras,
Citera
2022-09-07, 15:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nattjag
Du kan skriva aktieboken på ett a4 med bläckpenna. Det är i princip bara hur många aktier som finns och ditt innehav av allihop som ska noteras,

Korrekt.

Man kan lägga till att aktieboken inte är endast för aktieägarna utan den är offentlig.
Citera
2022-09-07, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Korrekt.

Man kan lägga till att aktieboken inte är endast för aktieägarna utan den är offentlig.

Jag förstår inte riktigt vad som menas med offentlig. Om jag använder en tjänst som euroclear eller nåt sånt, då kommer ju dom lämna ut aktieboken om någon begär den. Men om jag använder ett a4 eller ett worddokument på min dator som aktiebok, måste jag skicka in det någonstans då eller är "offentlig" i dethär fallet bara att jag måste lämna ut den till någon om de t.ex mailar mig och vill se den?
Citera
2022-09-07, 16:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av elonfusk
Jag förstår inte riktigt vad som menas med offentlig. Om jag använder en tjänst som euroclear eller nåt sånt, då kommer ju dom lämna ut aktieboken om någon begär den. Men om jag använder ett a4 eller ett worddokument på min dator som aktiebok, måste jag skicka in det någonstans då eller är "offentlig" i dethär fallet bara att jag måste lämna ut den till någon om de t.ex mailar mig och vill se den?
Den är offentlig hos dig, på så sätt att någon (vem som helst) kan kontakta dig och säga att den vill komma till företagets adress för att se företagets aktiebok. Du behöver inte skicka aktieboken någonstans, inte anslå den eller hänga upp den på en spik på ICA för att göra den offentlig. Utan bara ha på en papperslapp där du har företagets övriga viktiga papper, och visa upp om någon frågar.

Jag har ett AB sedan många år och har min aktiebok handskriven på en A4. Ingen har frågat efter aktieboken. Någonsin. Dessutom står aktiefördelningen i den bolagsrapportering som jag årligen gör till PRV, så är någon intresserad över aktierna i min firma, som jag äger alla, så kollar de nog där.
Citera
2022-09-07, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Den är offentlig hos dig, på så sätt att någon (vem som helst) kan kontakta dig och säga att den vill komma till företagets adress för att se företagets aktiebok. Du behöver inte skicka aktieboken någonstans, inte anslå den eller hänga upp den på en spik på ICA för att göra den offentlig. Utan bara ha på en papperslapp där du har företagets övriga viktiga papper, och visa upp om någon frågar.

Jag har ett AB sedan många år och har min aktiebok handskriven på en A4. Ingen har frågat efter aktieboken. Någonsin. Dessutom står aktiefördelningen i den bolagsrapportering som jag årligen gör till PRV, så är någon intresserad över aktierna i min firma, som jag äger alla, så kollar de nog där.

Okej då förstår jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in