2022-09-07, 15:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
En känsla jag har säger att, då kan man lika gärna skita i att rösta på söndag eftersom de röd gröna ständigt har fler procent än högersidan. M, SD, L och KD måste ha fler röster annars är det goodbye i ytterligare fyra år. Det känns nästan hopplöst att högersidan skulle få fler procent än de röd gröna. Känner mig ganska osäker på om jag nu faktiskt ska rösta eller inte på söndag. En ganska så bortkastad röst eftersom de röd gröna vinner. Hade jag röstat hade jag röstat SD som jag gjorde de tre senaste valen jag röstat.
Nej, SD behöver stå som oppositionsledare valrörelsen 2026!
Citera
2022-09-07, 15:52
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
En känsla jag har säger att, då kan man lika gärna skita i att rösta på söndag eftersom de röd gröna ständigt har fler procent än högersidan. M, SD, L och KD måste ha fler röster annars är det goodbye i ytterligare fyra år. Det känns nästan hopplöst att högersidan skulle få fler procent än de röd gröna. Känner mig ganska osäker på om jag nu faktiskt ska rösta eller inte på söndag. En ganska så bortkastad röst eftersom de röd gröna vinner. Hade jag röstat hade jag röstat SD som jag gjorde de tre senaste valen jag röstat.
Så får du inte tänka. Det är inte en tävling där man ska gissa vem som vinner. Eftersom det är så jämnt är din röst viktigare än någonsin.
Citera
2022-09-07, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nyans har ju en stor grupp som röstar från utlandet - Turkiet - också. Frågan är hur de rösterna räknas.
De hamnar vad jag förstår i "uppsamlingsdistriktet" i den kommun där personen senast var folkbokförd
Citera
2022-09-07, 16:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
De hamnar vad jag förstår i "uppsamlingsdistriktet" i den kommun där personen senast var folkbokförd
Ok. Tack.
Citera
2022-09-07, 16:02
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Nej jag tror inte alls det kommer ske. Men säger att Det inte skulle vara omöjligt. På sikt är jag övertygad det kommer ske. I Malmö är majoriteten snart utomeuropeiska härkomst.
Men kollar man
"
Idag har Malmö Stad så många som 45000 personer med muslimsk bakgrund. I regionen finns det ca 100000 muslimer"
23k räcker. Det är många javisst, förmodligen alldeles för många. Mikail har vad jag vet inte engagerat moskérna i stort för dom än.
Kollar man partistyrelse så ditter en Lotta och en Carina så även svenskar röstar ju på dom.
Ja men herregud jag menar ju givetvis inte att det inte finns en enda svensk som röstar nyans. Men det är så otroligt lite att det knappt ens ger någon påverkan. Bland etniska svenskar är det kanske 0,005 % som röstar nyans om ens det.

45.000 muslimer i Malmö kommuns valkrets alltså. 23.000 kommer krävas för att dom ska få 12 procent i valkretsen. Det betyder alltså att 50 % av muslimerna i Malmö måste rösta på Nyans för att detta ska bli verklighet, och det förutsätter också att det är ett närainpå 100 procentigt valdeltagande bland muslimerna, som redan har ett väldigt lågt valdeltagande. Nej, det är rena fantasier att Nyans klarar 12 procentsspärren i Malmö.
Citera
2022-09-07, 16:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Du är dum i huvudet.

Ju fler i populationen som andelsmässigt röstar SD så är det självklart att SD får fler procent.

Om bara etniska svenskar hade fått rösta så hade SD haft betydligt mer än som det är idag där vem som helst får rösta oavsett bakgrund. Detta eftersom de med annan bakgrund röstar emot SD i större utsträckning än vad etniska svenskar gör vilket gör att SD:s siffror trycks ned.
Du förstår inte hur undersökningar går till va?

Nej, det är fortfarande 25% män i den åldersgruppen det handlar om.

Nu pratar vi inte om dina fantasier utan om resultatet av en genomförd undersökning - inget annat
Citera
2022-09-07, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Får man minst 12% i valkretsen X får man delta i mandatfördelningen för X, men det i sig ger ingen garanti för ett faktiskt mandat.
I Malmö kommun 2018 fick:
M 19,5% av rösterna och 2 mandat
C 5,7% av rösterna och 1 mandat
L 5,6% av rösterna och 1 mandat
KD 3,8% av rösterna och 0 mandat
S 29,1% av rösterna och 3 mandat
V 11,9% av rösterna och 1 mandat
SD 16,8% av rösterna och 2 mandat
Så blir det tydligen efter den vedertagna metoden att dela ut mandat.
Men man ska upp till 12% om det bara gäller en specifik valkrets och sen får man se.
Det verkar som 12% garanterat ger 1 mandat här och 17% ger 2 mandat.
C och L fick sina mandat billigt, medan SD fick sina något billigare än M, S och V. KD fick ingenting.
Sedan tillkommer utjämningsmandat i hela riket så att den totala fördelningen blir så rättvis
som det bara är möjligt.
Om man når över 4% i hela riket, så är som här KD:s 3,8% (7400 röster) inte alls bortkastade.
Någon som är mer insatt får gärna rätta.
Citera
2022-09-07, 16:09
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nej - hur kan det bli det?

Du kan ju inte räkna med annat än resultatet av undersökningen. Plockar du bort röster från 25% som så blir det färre än 25% som röstat på SD i den angivna gruppen -- de blir inte fler av totalen för det.

Det är alltså som mest 25% - var fjärde - i åldersgruppen som röstar på SD .. alldeles oavsett om gruppen enbart består av etniska svenskar eller är en blandad grupp.
Citera
2022-09-07, 16:12
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Så får du inte tänka. Det är inte en tävling där man ska gissa vem som vinner. Eftersom det är så jämnt är din röst viktigare än någonsin.
Egentligen borde man ta bort alla OU en vecka innan valet och låta folket välja utan all denna masspropaganda från både höger och vänster, dessutom skulle väl det minska risken för stödröster.

Förra valet fick Mp 4,4%, men dagarna innan låg de i OU på runt 5-6%. Går det att dra några slutsatser av detta detta val? Är Mp lite överskattade i OU? Vågar man fortfarande hoppas på att Mp tillslut trillar ur riksdagen?
Citera
2022-09-07, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Bland kvinnor är Socialdemokraterna störst, Moderaterna näst störst och Sverigedemokraterna på tredje plats.

Att unga kvinnor tidigare inte röstat på dem och framförallt inte vågat säga att de sympatiserar med dem beror på att de stigmatiserats så.

I och med att det stigmat minskar för varje år ökar också benägenheten att rösta på SD hos unga kvinnor.

LO gjorde en undersökning för något år sedan där de beskrev att den ökning de sett hos deras manliga medlemmar för SD väntades komma även hos de kvinnliga medlemmarna, men att det kunde ta längre tid. Om det inte syntes i detta val så skulle det troligen göra det i nästa.

aldrig är är bara några år bort.

Sd röstarna lyckas så jäkla bra med att stigmatisera sig själva. Lycka till med att vinna unga kvinnor med retoriken på flashback. Ursäkta men ibland blir saker o ting lite komiskt.

Och faktiskt. Jimmie Åkesson har min sympati. Jag unnar honom den här segern. För Sentio har rätt och det kommer jublas i de här trådarna på valnatten.

Nu måste jag ta mig samman och gå och rösta.
Citera
2022-09-07, 16:15
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Du förstår inte hur undersökningar går till va?

Nej, det är fortfarande 25% män i den åldersgruppen det handlar om.

Nu pratar vi inte om dina fantasier utan om resultatet av en genomförd undersökning - inget annat
Kan erkänna att jag inte riktigt hänger med i er diskussion.

Men det enda jag säger är att om SD har 25 procent bland män idag (där även dom med utländsk bakgrund tillfrågas i undersökningarna) så menar jag att SD hade haft högre siffror om man bara frågade folk med svensk bakgrund.
Citera
2022-09-07, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Egentligen borde man ta bort alla OU en vecka innan valet och låta folket välja utan all denna masspropaganda från både höger och vänster, dessutom skulle väl det minska risken för stödröster.

Förra valet fick Mp 4,4%, men dagarna innan låg de i OU på runt 5-6%. Går det att dra några slutsatser av detta detta val? Är Mp lite överskattade i OU? Vågar man fortfarande hoppas på att Mp tillslut trillar ur riksdagen?
Ja, MP har ofta överskattats i opinionsmätningarna. 80 av 98 mätningar 2002–2018 gav MP högre stöd än det faktiska valresultatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in