2022-09-07, 15:14
Medlem
Handlingar i målet: https://anonfiles.com/caw6b67eyb/Lunds_TR_B_2105-22_handlingar_zip

Bl.a. stämningsansökan och svaromål från tilltalade. Det påpekas att åtalspunkten om grovt vållande till annans död är preskriberad. Målsägandena måste alltså bevisa likgiltighetsuppsåt för dråp för fällande dom.
Citera
2022-09-07, 15:24
Medlem
Daria.Ms avatar
En heads up till de som tänker kolla bio mammans facebook. Hon har lagt upp bilder på D tagna efter att hon dött, vet att en del är känsliga för sånt.
Citera
2022-09-07, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
Skillnaden i ditt fall och det här är ju att du var till sjukvården upprepade gånger, och hade koll på barnet och det fick penicillin när det behövdes. Det fick aldrig denna flicka, hon dog inte av körtelfeber, utan obehandlad lunginflammation. Det står ju att läsa överallt hade hon fått antibiotika hade hon överlevt.

För att fosterföräldrarna inte brydde sig om henne. Du brydde dig troligen om ditt barn.
Mitt barn skulle också kunnat ha dött om vi inte i rätt tid åkt för 10: e gången till läkare och det då övergått till en bakterieinfektion där penicillin fungerar .
Körtelfeber fungerar så att en person är sjuk med symtom och frisk omväxlande under månader i många fall.
Hade själv detta när jag var 14 -15 år , sjuk någon vecka sedan frisk osv blev så illa att skolhälsovården trodde att jag hade immunbrist och inledde den tidens behandling med globuliner
Citera
2022-09-07, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Mitt barn skulle också kunnat ha dött om vi inte i rätt tid åkt för 10: e gången till läkare och det då övergått till en bakterieinfektion där penicillin fungerar .
Körtelfeber fungerar så att en person är sjuk med symtom och frisk omväxlande under månader i många fall.
Hade själv detta när jag var 14 -15 år , sjuk någon vecka sedan frisk osv blev så illa att skolhälsovården trodde att jag hade immunbrist och inledde den tidens behandling med globuliner
Återigen. Ditt barn dog inte eftersom ni hela tiden och återkommande tog hjälp av sjukvården. 10 ggr tom.säger du. Hade ni inte gjort det ja då hade ju risken att barnet dött varit väldigt mkt större. Om ni inte brydde er och lät barnet vara.
Citera
2022-09-07, 16:03
Medlem
Citat:
Jag tror ingen hade sagt ngt om de hade gjort allt de kunnat för henne, tagit henne till akuten etc och hon ändå dött. Det är ju avsaknaden att de bara lät det vara. Åkte på hästtävlingar och festade istället.
Citera
2022-09-07, 16:31
Medlem
Citat:
Jag tror ingen hade sagt ngt om de hade gjort allt de kunnat för henne, tagit henne till akuten etc och hon ändå dött. Det är ju avsaknaden att de bara lät det vara. Åkte på hästtävlingar och festade istället.
Det där är uppgifter från mamman och hon fick inte tillgång till journaler från sjukvården eller uppgifter från socialtjänsten så hon vet inte hur mycket sjukvården var inblandad
Citera
2022-09-07, 16:33
Medlem
Citat:
Det där är uppgifter från mamman och hon fick inte tillgång till journaler från sjukvården eller uppgifter från socialtjänsten så hon vet inte hur mycket sjukvården var inblandad
Det är ju också märkligt, men då kommer det kanske fram nu då. Tycker du inte mamman borde få veta hur det gått till?

Vi får väl se nu hur mycket sjukvården varit inblandad!
Citera
2022-09-07, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daria.M
En heads up till de som tänker kolla bio mammans facebook. Hon har lagt upp bilder på D tagna efter att hon dött, vet att en del är känsliga för sånt.

Vad ska jag söka på för att hitta hennes fb?
Citera
2022-09-07, 17:19
Medlem
Citat:
Det är ju också märkligt, men då kommer det kanske fram nu då. Tycker du inte mamman borde få veta hur det gått till?

Vi får väl se nu hur mycket sjukvården varit inblandad!
Hon fick ingen info eftersom hon under alla dessa år som flickan var omhändertagen höll sig undan i Spanien med den andra dottern och ingen lyckades få kontakt med henne
Citera
2022-09-07, 17:35
Medlem
Ju mer jag läser om detta fall framkommer det att det inte har gått rätt till i efterdyningarna av hennes död. Hon liksom sopas under mattan. Frågan är ju vems skinn det är som ska räddas?[/quote]

Det var väldigt mycket som inte gick rätt till, både innan och efter Donias död.
Familjehemmet vill självklart rädda sitt eget skinn, dock borde både kommunen och företaget (minns inte vilka kommunen anlitade för uppdraget ) kommunen anlitade sitta åtalade de också.
Citera
2022-09-07, 17:38
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coca-Colalover
Ju mer jag läser om detta fall framkommer det att det inte har gått rätt till i efterdyningarna av hennes död. Hon liksom sopas under mattan. Frågan är ju vems skinn det är som ska räddas?

Det var väldigt mycket som inte gick rätt till, både innan och efter Donias död.
Familjehemmet vill självklart rädda sitt eget skinn, dock borde både kommunen och företaget (minns inte vilka kommunen anlitade för uppdraget ) kommunen anlitade sitta åtalade de också.

Attendo var det som anlitades.

Edit; vet inte vad som hände med quoten här..
Senast redigerad av MissDecibella 2022-09-07 kl. 17:41.
Citera
2022-09-07, 18:21
Medlem
Citat:
"Man måste alltid ta ansvar för sina handlingar, med eller utan rosett", säger överdomaren Jaana Alvesparr.

"Man måste alltid ta ansvar för sina handlingar"......jotack! Ta ansvar för barnets död då!! Fy fan vilken kärring det verkar vara!. Läste att de hade 4 familhehemsbarn samtidigt då flickan var där och att de fick lov att hjälpa till och jobba i stallet....betald arbetskraft på gården...
Om jag minns rätt plockade paret Alvesparr 1000:- per dag och skalle dvs 4000:- per dag. Jaana ska tiga om ansvar då hon själv inte tog ansvar för Donia Hassans död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in