2022-09-07, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Mycket troligt att det juridiskt sett kommer att vara möjligt att avsluta avtalen pga fm . Det otäcka då är att såklart samtliga bolag kommer att följa.
Vilket såklart kommer att leda direkt ned i en djup kris...

Vad grundar du det på, v.v. ge något konkret som pekar på det?
Citera
2022-09-07, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag fick ett mail från Vattenfall för ett par dagar sedan:

"Elpriset forsätter att stiga
Rekordhöga bränslepriser och stor oro för att Ryssland stoppar gasleveranser till Europa. Mindre blåst och flaskhalsar för att leverera el i Sverige. Det är några av orsakerna till det stigande elpriset just nu. Ditt fasta elpris berörs inte av ökningarna under din avtalsperiod."

Det skulle förvåna mig mycket om de snart kommer tillbaka med "...tyvärr, vi måste bryta Ditt fasta avtal....", eftersom de idag borde kunna överblicka situationen. Jag tog ett 3-års avtal i oktober 2021....

Jag skulle printa ut det och smacka upp på väggen och gulmarkera den texten. Ta det som trygghet. Vattenfall är såpass stort att de skulle inte gå in och bryta kontrakt.
Citera
2022-09-07, 11:51
Medlem
fendadens avatar
Detta är en naturlig konsekvens av att vår statsminister jämt och ständigt mässar om 'Putinpriser'. Självklart ser företagen sin chans att hävda force majeure med hänvisning till Ukrainakriget trots att det är katastrofal energipolitik från (S) och (MP) som lett till dagens situation.
Citera
2022-09-07, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Eftersom att bolagen nu agerar som de gör tror jag att det finns en tydlig risk för att leverans kan tänkas upphöra.

Risk för nedstängning av elleveranser har även annonserats från Svenska Kraftnät, så det bör inte komma som någon överraskning för någon att elbolagen inte längre kan garantera leverans.
Tror inte det heller är tillräcklig grund till att häva avtalet om vi pratar temporära avbrott. Först när det under överskådlig framtid blir omöjligt att leverera el ALLS, kan ett elbolag hävda att deras förpliktelser att leverera el är såpass försvårade att de kan hävda FM för att häva avtalet.

Priset har som sagt absolut ingenting med FM att göra. Det är elbolagens egna finansiella problem som de får lösa själva.
Citera
2022-09-07, 11:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag är ingen dumskalle och det är ditt ständiga argumenterande för att förringa S+MPs insats kring kärnkraften, som är grundfelet inte Tyskland, som gör att du hamnar här. Och jag kan ärligt inte säga vad du vill, för dina argument spretar.
Jag har inte argumenterat för "vad jag vill", endast för vad som kan hävdas av elbolagen.

Jag är mer än de flesta här en debattör som lyft både nedstängandet av kärnkraft i söder samt internationaliseringen som de två egentliga problemen. Detta då i trådar där det är relevant.

Försök förstå att jag argumenterar för att elbolagen kommer att ges rätt och därför nu får del av 250miljarders- kakan! Fler bolag lär därför följa.
Senast redigerad av LadySweden 2022-09-07 kl. 12:00.
Citera
2022-09-07, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Jag skulle printa ut det och smacka upp på väggen och gulmarkera den texten. Ta det som trygghet. Vattenfall är såpass stort att de skulle inte gå in och bryta kontrakt.

.....tack för tipset, men det var alltså ett mail som ligger lugnt i min inkorg.....

Det verkar allt mer uppenbart att det endast är små marginella elhandelsbolag som ( ev., kan vi lita helt på msm och TT?) som skickat i denna försöksballong i mediaflödet, eller? De stora har iaf, svarat tydligt!
Citera
2022-09-07, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Tror inte det heller är tillräcklig grund till att häva avtalet om vi pratar temporära avbrott. Först när det under överskådlig framtid blir omöjligt att leverera el ALLS, kan ett elbolag hävda att deras förpliktelser att leverera el är såpass försvårade att de kan hävda FM för att häva avtalet.

Priset har som sagt absolut ingenting med FM att göra. Det är elbolagens egna finansiella problem som de får lösa själva.

Kan man som elkonsument hävda FM när man själv får finansiella problem?
Citera
2022-09-07, 11:57
Medlem
Resultat av S och MPs medvetna politik kan nu likställas med force majeure.
Samma S som för någon dag sedan lovade bort 250 miljarder av våra pengar till elbolagen.
Samma S och MP som sett till att folk får gå från sina hem redan nu
MP kampanjar dessutom frenetiskt mot all hjälp för att då dör vi pga klimat.
Dom vill stänga kärnkraft omgående oxå trots att det kommer skynda på klimat armageddon.
Medelklass ska utrotas.
Börjar bli dags att samlas med högafflar nu?
Citera
2022-09-07, 11:57
Medlem
GanjaFarfars avatar
Om detta går igenom kan ju ingen längre tvivla på att våra politiker är korrupta/köpta och fullständigt skiter i den svenska befolkningen.
Citera
2022-09-07, 11:58
Medlem
Ja det är tydligt att alla ser till sitt.
Citera
2022-09-07, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag har inte argumenterat för "vad jag vill", endast för vad som kan hävdas av elbolagen.

Jag är mer än de flesta här en debattör som lyft både nedstängda det av kärnkraft i söder samt internationalisering en som de två egentliga problemen. Detta då i trådar där det är relevant.

Försök förstå att jag argumenterar för att elbolagen kommer att ges rätt och därför nu får del av 250miljarders- kakan! Fler bolag lär därför följa.

The great robbery.
Citera
2022-09-07, 11:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte

Elbolagen konkar om de inte får ut mellanskillnaden av staten, detta eftersom inköpspriset nu rusar och bolagen saknar likviditet för att få köpa. Att priset rusar galet just nu beror på att tysk industri har väldigt allvarliga problem att täcka energibehovet.

Till det kommer ransoneringar.

Utökad garanterad likviditet omfattar "andra aktörer (andra än elproducenter, min anmärkning) än elproducenter" vad gäller de 250 miljarder som klubbades i riksdagen i fredags. Nu drar alltså priserna iväg ännu mer då elbolag kan bjuda över varandra på skattebetalarnas bekostnad. Utan pristak i detta ledet kommer elbolagen inte heller att kunna få in pengarna från konsumenter när priset enligt avtal där ligger fast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in