2022-09-07, 10:24
Avslutad
Fasta elavtal är ju alltid dyrare än att bara ha ett rörligt avtal. Som konsument betalar man ju extra som en försäkring för t ex om elen skulle bli dyrare pga oförutsedda händelser. Vad är poängen med fasta elavtal om man kan hänvisa till ett krig i Ukraina och bara riva upp avtalet?
Citera
2022-09-07, 10:24
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Solceller är EN del i den självförsörjning alla husägare borde ha.

Som villaägare så FÅR du inte såga ned träd på kommunens mark bara för att de skymmer ditt tak och därmed gör att solceller inte får tillräcklig effektivitet.
Citera
2022-09-07, 10:25
Medlem
Skriver det jag skrev i den tråden som blev papperskorgad.

Jag band ju för att jag tydligt såg vart hän det barkade. Att elbolagen var upptagna med hbtq certifiering eller liknande istället för att analysera sin marknad och omvärld är inte force majeur utan bara oproffsigt
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Hade EU plötsligt bestämt sig för att införa sanktioner mot Sudiarabien på grund av det brutala kriget mot Yemen så hade givetvis energipriserna i europa stigit på grund av det också. Då hade Elhandelsbolagen också fått problem om de satt fast i långa avtal gentemot kunder. Tycker det är exakt samma situation med den som nu råder med sanktioner mot Ryssland på grund av deras krig mot Ukraina.

Elbolagen får väl då driva process mot staten och kräva ersättning därifrån eftersom de är dessa som har infört sanktioner.

Dessutom så har många elavtal tecknats EFTER att sanktioner har införts.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Alla som skrytit med sina långa låga avtal sket nog i brallan nu. Nu är det inte läge längre att gå in i trådar och skriva "Jag har 23 öre i 10 år". Känns rimligt att de hävdar force majeure, det är ju inte bara i Sverige som priserna skenat efter Ukraina utan i hela Europa i princip.
Märkligt vad som hände förra vintern före kriget, då. Men ni har ju inget minne så..
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrubland
Du är okunnig och tippar av denna anledning fel. Force majeure är inte någon "sista utväg" att slippa undan kostsamma avtal som många här verkar tro.

Du bankar på att en uppsättning korrupta/inkompetenta domare dömer i dessa mål från lägst till högsta instans, en djärv men dum bankning. Ifall de följer gällande rätt är utsikten minst sagt dålig för dessa elhandelsbolag.
Jag har aldrig påstått att elbolagen har rätt, endast att de lär åberopa detta samt att de lär ges rätt.

Vad spelar det för roll huruvida detta är ett verkligt korrekt förfarande av elbolagen eller ej? För abonnenten blir resultatet detsamma när räkningen kommer.
Citera
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebraTigerZebra
Allt det här för några JÄVLA IDIOTER inte vill prata med ryssarna. Vilka totalt jävla fullständiga idioter som offrar sin befolkning för ett jävla pissland som Ukraina.

VILKEN JÄVLA SMUTS!!!!
Jo, ryss-sanktionerna kommer att ta ner hela världen i en depression som vi inte sett sedan 1930-talet. Ett 40-tal länder kommer att gå i konkurs t.ex Sri Lanka, Pakistan, Turkiet, Egypten, Somalia. Vi kommer att få inflation som äter upp allas besparingar och frysa i vinter. Det är inte kriget som orsakat detta. Det är sanktionerna.
Citera
2022-09-07, 10:26
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Att som kund läsa det finstilta är dock en skyldighet.

Ja det stämmer.

Vad menar du att det finstilta består i?
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag har räknat på det.
Under juni-augusti skulle jag nästan få gratis el. När jag knappast använder någon el alls.
Varmvatten + spisen. bara.

Resten av året skulle solcellerna knappt ge någon effekt alls. När jag behöver dom mest.

Det var ett inslag häromdagen på Aktuellt. Då var det en gubbe som installerat solceller på sitt villatak som sa att han fick räkningar på 0kr under sommaren samtidigt som han sålde sitt elöverskott för flera tusen varje månad som lades i en pott som sedan drogs av på hans vinterräkningar. Låter jävligt bra i mina öron.
Citera
Medlem
Lyckas man få till det ”force majeure” att folkvalda vänsterpolitiker, på frivillig basis, monterbart ned stabila elleveranser till företag och hushåll så vore det synonymt med att omyndigförklara hela regeringen på ett bräde.

Ett elbolag kommer inte kunna nå framgång med klausulen eftersom de är skyldiga att begripa hur dumma politiker vi har. ”Bort inse”!
Citera
2022-09-07, 10:27
Medlem
Mycket gap för ingenting..
Klart som korvspad ingångna avtal ska hållas och kommer att tvingas hållas. Det är inte krig i Sverige.
Citera
2022-09-07, 10:27
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Eller höja priset på den rörliga elen

Ja det är väl detta som står till buds, om ägarna inte väljer att sätta företaget i konkurs och rekonstruera bolaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in