2022-09-07, 09:11
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Och ditt alternativ är vadå? Ska du springa igång din egen el? Eller tror du i din drömvärld att något bolag ger el pro-Bono?
Du är ju kommunisten som hävdar att bolagen med hjälp av pappa staten har rätt att skinna medborgarna.
Citera
2022-09-07, 09:11
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Förhoppningsvis beväpnar sig medborgarna och börjar avrätta dom ansvariga innan planen har gått i lås.
Jag tror nog vi är rätt körda!
Citera
2022-09-07, 09:12
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Hårresande av elbolagen.

Förhandla om /sänk de höga VD lönerna bland elbolagen i stället och dra ner på arvodet, de avtalen borde också vara force majeure - det finns inte pengar till för mycket sånt nu. Elbolagen måste gå runt.

Så har finska staten gjort mot Fortum YO.
Inga lönelyft inga bonusar.

Men så gick de back 127 miljarder första 6 månaderna i år.
Citera
2022-09-07, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Det var minst sagt, stora ord.

Men under alla år som vi betalat höga elpriser på sommaren och hållit igång energibolagens ekonomi, så att ni opportunister med rörligt avtal kan köpa el för några korvören, är det bortglömt nu då?

Du får komma ihåg vilka som var opportunister först.

I normalläge har elpriset rört sig under kronan. Både för fasta och bundna.
Nu används gasen som ekonomisk krigsföring mot Europa (om det är Eu själva som satt sig i denna situation låter jag vara osagt) men vi har alla fått tagit del av Eu’s fördel med öppna export/import gränser. Det som gynnar företagen.

Medelpriset har legat på högre vintertid så har gått jämnt upp med bundna. Dessa avtal är egentligen utformade för att de som valt att binda skulle få en bättre överblick på sina kommande räkningar. Inte mot inflation som drar upp priset och ligger långt över huvudet på elbolagen. Inte heller mot ekonomiska läget inom Eu.
Citera
2022-09-07, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
En sak som pekar mot hävning av avtal pga. FM är det maktförhållande som existerar mellan bolag och konsument. Vid en bedömning om avtalet kan hävas eller ej skulle stor vikt läggas vid det.

Det viktiga skulle vara att först granska själva avtalets FM-klausul, dvs. vad som redan är avtalat mellan bolag och konsument vid ev. FM. Då det antagligen är vaga föreskrifter om FM i avtalet kanske de skulle gå vidare med att försöka tillämpa "generalklausulen" 36 § AvtL för att "jämka oskäliga villkor". Vilket är en lagparagraf som gör särskilda hänsynstaganden till konsumenter som "intager en underlägsen ställning i avtalsförhållandet.". Dvs. helt osannolikt att det hade kunnat bli aktuellt för bolaget.

Det är däremot möjligt att det som konsument skulle gå att häva avtal som genererar helt oskäligt höga elräkningar, på detta vis.

Jag tror inte de har så mycket att gå på om de vill häva avtal genom att hävda FM. Någon mer kunnig får gärna rätta vad jag skrev om något inte stämmer.

Kan de hävda FM kan väl alla konsumenter göra det också? Är ju exakt samma förutsättningar som ligger till grund för det höjda elpriset i båda fallen.
Citera
2022-09-07, 09:14
Medlem
Oddsen att elbolagen skulle få igenom forcemajeure är rent juridiskt noll.

force majeure står för "akut oförutsedd händelse".
Elbristen är på icke sätt oförutsedd.

Elbolagen har ett ansvar att förutse förändringar på marknaden precis som i vilken annan verksamhet som helst.

Att elbrist kunde bli en effekt av kriget i Ukraina tillsammans med den politik och de beslut regeringen fattat att lägga ner kärnkraft kan aldrig ha uppfattats som en akut oförutsedd händelse.

De som bundit sitt avtal borde enligt all logik få rätt om detta skulle prövas juridiskt.
Citera
2022-09-07, 09:15
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Är väl bättre att sätta alla på 2kr/kWh i hela Sverige. Träffade en igår som lyckades binda elen till 0.29 öre per kWh i tre år fram till 2024 då.

Precis. Staten får helt enkelt kompensera elbolagen. Ladorna är ju fulla

Maxtak 2:-/kw. Resten får staten ta.
Citera
2022-09-07, 09:16
Medlem
mrmoonlightss avatar
Det är olagligt att sälja en produkt och sedan höja priset efter leverans. Pinsamt och girigt från elbolagens sida.
Citera
2022-09-07, 09:17
Medlem
Kommer aldrig hända.
Avtal är avtal. Vi har inget med rysslands gas att göra.

Ska vi nyblivna fastighetsägare då gå till banken och hävda FM då bostadspriserna har fallit och mitt ny köpta hus inte är värt lika mycket längre
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Sitter på bundet avtal inte fullt ett år till, 42 öre/kwh. Såg det här komma i vintras och har kapat och klyvt ved mest hela sommaren så skulle de riva upp mitt bundna avtal så överlever jag. Men nog fan skulle vi som råkar ut för detta då gå ihop och stämma skiten ur el-bolagen. Att sossarna ivrigt påhejade av miljötalibanerna stängt ner fullt fungerande kärnkraftverk kan väl ändå inte räknas som force majore!

Undrar om snacket om el-bilar och laddstolpar kommit av sig lite nu?

Haha 😂 precis. Inte så roligt med elbilar längre. Man har förbannat sig över dieseln länge men senast igår läste jag en artikel om att luften i städer försämras på grund av tyngre elbilar samt att själva produktionen av elbilar är värre i koldioxidutsläpp än för traditionella bilar.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/miljo-och-teknik/luften-kan-forsamras-av-okad-elbilskorning/?referrer=further-reading-teasers

Så går det när inkompetensen får styra. Allt blir pannkaka. Eller så vill man medvetet förstöra landet till u-landsnivå. Båda alternativen är lika skrämmande. Men ja, jag kommer definitivt gå samman med andra för att lämna in en stämningsansökan om elbolaget drar sig ur avtalet. Det enda som kan bryta avtalet borde vara om hela bolaget går i konkurs och slår igen verksamheten helt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Självklart! Jag vill se er med fasta avtal känna av lite av det aktuella läget också istället för att ni ska hoppa runt på divererse sociala medier och skryta om era billiga avtal bara för att tro att ni är något.

Själv tror jag på ett förstatligande av elmarknaden. Den fungerar när läget är lugnt men under kristider havererar den helt och hållet. Innan elmarknaden blev marknadsanpassad betalade vi väldigt billigt för elen.

Det är inte synd om de som bor i hus. Bor man i hus bör man ha tillräcklig med pengar i nödsituationer. De det är synd om är fattiga som redan innan elkrisen och speciellt med ökade matkostnader lever på marginalerna dvs psykiskt och fysiskt sjuka.

Vad du anser om vad människor borde ha för ekonomi är ganska ointressant. För att inte säga helt.

Även i helvetet finns det grader. Du verkar inte se det större perspektivet. Vem tror du försörjer vem i Samhället?
Citera
2022-09-07, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Sverige blev ett U-land. Tänker på Duracell kaninen som skuttade runt i reklamtv för många år sedan. Det trodde man var Sverige. I stället var det en av kaninerna som stannade tidigt.

Sverige är inte ett U-land. Vilken utveckling finns det att tala om? Snarare är vi ett A-land, som i avvecklingsland. Vi håller systematiskt på att avveckla landet och byta ut svenskar mot tredje världens folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in