2022-09-06, 22:47
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Absolut, och då ska jag fira hela natten som en fjortis.

Men ett troligare scenario är att rödgröna väljare mobiliserar runt det överordnade målet att rösta mot SD till varje pris. De är drivna av heta känslor. M-väljare som pliktskyldigt förbarmar sig över L för att rädda blågula maktövertagandet har mer fisljumma drivkrafter. Och med tanke på hur tajt det är kan allting sluta med att L hamnar under spärren och då blir det automatisk landslide för Annie och Märta.

Har hört detta mycket från arbetskamrater. Då man talat om valet som att vara "enfrågesdrivna" med att SD ska inte sitta som stödparti. Därav rösta taktiskt enbart av detta skäl. Tycker det är fel att se ett helt beslutfattande styre utifrån en sådan fråga utan man måste se allt i ett större perspektiv. Men visst, detta tankesätt finns i hög grad.
Men att var och en av oss tar ett ansvar och röstar fram de specifika partier som för talan den enskilda individens tro är det bästa för Sverige.
Citera
2022-09-06, 22:49
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag tror att du har rätt, som sagt.

Ingen kärnkraft, mer vindkraft som inte hjälper ett dugg (vi är redan nettoexportörer för bövelen! Tänker inte folk öht längre?) miljardlån, dealer med banker, fullständigt slapp kriminalpolitik, massinvandring medan Maggan babblar om "inga kineser på våra gator"... Allt det går ihop fint. Mp får glömma strandskydd i glesbygd mot att vi översvämmas av vargar (ingen arbetarklass bryr sig. Ingen medelklass heller om man nu kan hitta någon om 4 år). Miljardregn över no go zoner och problemskolor. Den som säger att rödgröna röran inte har någonting gemensamt vet inte vad hen pratar om.

Det är turk/ kurd- frågan det hänger på, men det kan som sagt lösas genom att köra över rödskrikan och dra tillbaka ansökan.

Givetvis blir det kaos med SD och L som ska samsas. De står betydligt längre ifrån varandra än V och C, som mest bara skiljer sig i den ekonomiska politiken och kring huruvida kurdisk nationalism är ok nu när vi ska krama Biden.

On point i stora delar men jag ser det positivt istället.

Om borgarna vinner tror jag:
Sd och L böjer sig lite för lätt för M/Kd i första läget. Vill inte bråka och skapa konflikter.

Kanske blir Sd/L senare en gemensam motvikt till M/Kd så att de inte drar iväg för mycket med den ekonomiska politiken. Invandringsfrågorna faller bort helt.
Senast redigerad av greta75 2022-09-06 kl. 22:53.
Citera
2022-09-06, 22:52
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Kärnkraften i Sverige är inte ett komplement.
Det ihop med vattenkraften är grundstommen vi inte kan vara utan.
Vi kan bygga 100.000 vindkraftverk och lägga 100.000.000 M2 solceller. Det skulle bara förstöra än mer.
Se detta klipp. ALLA som vill förstå energifrågan ska se det.
https://youtu.be/0Oh_w5KrEVc

Är i detta enig med dig. Exempelvis skulle något parti påpeka att vi ska stänga av vattenkraften skulle jag bli lika irriterad som när de säger stäng av kärnkraften. Utan dessa grundläggande energislag så kommer det inte vara hållbart framåt.

Har också sett dessa klipp tidigare, och tycker också alla borde se det, ganska pedagogiskt: https://youtu.be/0Oh_w5KrEVc
Citera
2022-09-06, 23:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75

Sd och L böjer sig lite för lätt för M/Kd i första läget. Vill inte bråka och skapa konflikter.

Kanske blir Sd/L en motvikt till M/Kd så att de inte drar iväg för mycket med den ekonomiska politiken. Invandringsfrågorna faller bort helt.
SD har inte råd att lägga bort invandringsproblematiken. Gör de detta går AfS som ett tåg 2026. Frågan är om ens M har råd med det. Enligt en OU publicerad av (var det Kvartal? Vill minnas det) står 1/5 av deras väljare i startgroparna att gå till MED. Gällande SD uppgav i våras 9,5% av hela väljarkåren att de kan tänka sig att rösta AfS. Visserligen Sentio, men sett till hur siffrorna på SD och "övriga" står sig i Sentio jämfört med Ipsos, Novus och Sifo är det rimligt att säga att kanske 6% är den verkliga siffran. Nästan alla kommer isf från SD.

Alltså blir det som JP sa i Svt utfrågningen;
L går i opposition och stöder "ingen" utan får vågmästarrollen. Detta förstås under förutsättning att UK "tar hem valet".

L hoppas förstås på sosseseger så att de kan lajva borgerliga även nästa val. Måtte de dö bort redan på Söndag! Ingenting med detta val är viktigare.

Edit;
Det är alltså därför det är så viktigt att AfS går bra detta val, helst når 1%.
Senast redigerad av LadySweden 2022-09-06 kl. 23:13.
Citera
2022-09-06, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
De är båda dåliga, för att ingenting kommer att förändras.

Att du tycker att det gör en sådan skillnad bara Statsministern heter Kristersson säger väl mer om dig.

Jag ser i det läget bättre att vi under kommande mandatperiod samlar en kraftfull och mer samspelad opposition än att vi får regeringskriser som avlöser en efter den andra.

Nyckeln är nog att ett SD som största oppositionsparti kommer skrämma skiten ur S och att S kan genomföra mycket, mycket, mycket tuffare politik än Kristersson, om de bara vill. Även om man gör det optimistiska antagandet att M+SD+KD+L kollektivt kan enas om tuffare tag i princip (tveksamt med tanke på att hela det "blågula" stallet är fullt av trojanska hästar), så kommer S i opposition göra praktiken väldigt mycket svårare för Kristersson än Kristersson kan göra för Andersson. Media och myndigheter som kommer kollaborera med S, kommer obstruera exakt samma förslag om de kommer från "blåbruna blocket".

Om SD är större än M och samhället fortsätter krisa under S, kan SD sent omsider växa förbi S eftersom man inte längre betraktas som junior partner till M. Då finns det få saker S inte skulle göra.
Citera
2022-09-06, 23:14
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:

Kanske blir Sd/L senare en gemensam motvikt till M/Kd så att de inte drar iväg för mycket med den ekonomiska politiken. Invandringsfrågorna faller bort helt.

Tror du har rätt om detta skulle bli valresultat, kanske att de rent av tar in en regering bestående av M/KD/L och släpper skolan till L vilket då gör SD som ett ensamt stödparti. Fast ger då efter för ett antal punkter i invandringsfrågorna. Ser detta som ett ganska troligt scenario om rösterna skulle falla så.
Citera
2022-09-06, 23:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Tror du har rätt om detta skulle bli valresultat, kanske att de rent av tar in en regering bestående av M/KD/L och släpper skolan till L vilket då gör SD som ett ensamt stödparti. Fast ger då efter för ett antal punkter i invandringsfrågorna. Ser detta som ett ganska troligt scenario om rösterna skulle falla så.
Det är uppenbart Uffes plan.
Citera
2022-09-06, 23:25
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är uppenbart Uffes plan.

Ja, jag tycker det är ganska genomskinligt att detta är vad som ligger lite som grund för hur det är tänkt hur set ska bli framåt.
Däremot ser motparten inte mycket bättre ut där det i sådana fall ser ut att bli S/MP (mp som inte känns som ett bra alternativ för sverige) och sedan C/V som inte kan tänka sig att samarbeta och i detta fall har vi en ny "kak-situation" hos talmannen.
Citera
2022-09-06, 23:26
Medlem
TV4 väljaropinion 6 Sept 2021

S 29.6%
SD 19.7%
M 18%
V 8.1%
MP 5.1%
L 5.2%
C 6.9%
KD 6%

rödgröna: 176 mandat
blå blocket: 173 mandat

Tyvärr ipsos, novus, sifo, skop, demoskop, tv4 idag 6:e September visar rödgröna
Senast redigerad av liapunov13 2022-09-07 kl. 00:04.
Citera
2022-09-07, 00:03
Medlem
Citat:
Gör 2-3 valkompasser och se vilka som står dig närmast, fattar inte varför du inte tror på den metoden.

Inte ens de bittraste sd-anhängarna har klagat på valkompasserna, då kan du lita på att de är ärliga.

Men skiter du i miljön, vill slänga ut alla invandrare, betala mindre i skatt, sälja ut fler statliga företag, privatisera skiten ur allmännyttan, minska bidrag och utarma välfärden, välj något parti i högerblocket.

Men det där låter ju som C politik (minus invandring) med stöd av S och backning av L. När de har bytt block en gång till.

Jag hatar valkompasserna. Jag tänker stämma expressen. Svarar man ingen åsikt tre gånger så kommer det upp en bubbla med -Sover du (ditt pucko). Förbaskat kränkande faktiskt. Varför har de frågor om Skogen? Jag skiter väl i skogen den får stå där den står.
Citera
2022-09-07, 00:27
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Kan man det? Jag hör till de som misstänker att rösträknarna kommer att "råka" slarva bort en och annan SD röst "för demokratins skull".
Ja du säger till valförrättare att du vill övervaka rösträkningen så ska de visa det! De börjar med det direkt när röstningen stänger.
Citera
2022-09-07, 00:34
Medlem
Kristersson var överlägset bäst i partiledarutfrågningen idag. Han lär vinna debatterna de kommande dagarna också då han är retoriskt duktig, karismatisk samtidigt som Maggan är så jävla dålig, arrogant och tjatig. Hon gömmer sig från debatter av en anledning.

Förhoppningsvis kan Kristersson övertyga några invandringströtta sossar och soffliggare att rösta på honom. M lär även få en boost av utlandsrösterna där Moderaterna enligt uppgifter kampanjat mycket hårdare än vanligt. De utlandsboende har ofta höga löner/bra pension och har lämnat Sverige antingen för välbetalda jobb, för lägre skatt eller för att fly kriminalitet.

Utlandsrösterna ingår aldrig i opinionsundersökningarna utan inkluderad bara via viktning. Kan M därför få fler att rösta på dem ger det effekt utan att synas.
Senast redigerad av Bankkonsulten 2022-09-07 kl. 00:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in